2022-08-11, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Atarax och vissa andra antihistaminer fungerar som opiat- och opioidboosters.

Nej folk tar det får att ha mindre klåda/kliande!
Citera
2022-08-11, 12:48
Medlem
Atarax är nog den mest onödiga medicin mot oro/ångest som de har hittat på.
Det är en antihistamin som hjälper mot hösnuva, och i några fåtal procent av fallen så blir patienten lugn av det. Och eftersom det har en lugnande effekt på en försvinnande liten del av patienterna har sjukvården fått för sig att alla måste prova den först innan man kan prova nästa på deras lista av verkningslösa mediciner.
Jag har haft den utskriven vid 3-4 tillfällen och varje gång måste jag vänta i flera veckor på att läkaren kan skriva ut nästa hittepå medicin mot oro/ångest "Men ge det lite mer tid så kanske det börjar fungera".
Det som hjälper bäst mot oro/ångest och stress är olika typer av bensodiazepiner, inom en timme är man lugn. Men det är narkotika, så det vill de inte skriva ut. Har haft ångest/panikångest sen barnsben, så jag skiter faktiskt i om jag blir beroende av en medicin som jag ändå måste äta resten av livet.
Citera
2022-08-11, 14:01
Medlem
LiquidSwordss avatar
Hahaahah skulle inte förvåna mig i sverige
Citera
2022-08-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
För ett antal år sedan låg jag på en medicinavdelning på ett av Stockholms större sjukhus. En morgon kände jag mig lite orolig så jag frågade syster om jag kunde få något lugnande.

–Difenylmetylpiperazinderivat kommer strax! kvittrade hon glatt. Oj, tänkte jag, det hade varit roligare om hon rimmat, typ:

–Atarax, kommer strax!

I alla fall. Då jag på senare tid känt mig ångestfylld och ledsen frågade jag min doktor på vårdcentralen om han möjligtvis kunde skriva ut något som dämpade min värsta ångest. Kanske Atarax?

–Atarax?! Han lät upprörd, som om jag frågat honom om fem milligram oxazepam. Atarax, fortsatte han, är ett preparat som snart kommer att narkotikaklassas, det är ingenting jag skriver ut. Skulle jag ge dig Atarax så är du narkoman inom några veckor.

Förbluffad tackade jag för mig och vandrade hemåt.

Kan detta stämma, ska Atarax narkotikaklassas?
Självklart så kommer antihistaminen dvs allergimedicinen Atarax inte att narkotikaklassas.

Du måste ha träffat på en riktigt skev läkare, sådana finns tyvärr.

Personligen så åt jag ett antal tusen Atarax under 16 års tid (och nej man blir varken beroende eller får abstinens) innan jag blev uppgraderad till Sobril som sedan byttes ut till Iktorivil dagligen och Xanor v.b .
Citera
2022-08-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Haha fyfan tar jag 1 är jag utslagen i 12 timmar. Kanske är ovanligt lättpåverkade då det starkaste jag äter är Alvedon.
Ja är man känslig för antihistaminer så kan man bli väldigt sömnig av en Atarax eller två.

Använde dem att sova på om jag hade problem med sömnen någon natt innan jag utvecklade riktig kronisk insomnia som de lättare preparaten tyvärr inte biter på så bra.
Citera
2022-08-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
För ett antal år sedan låg jag på en medicinavdelning på ett av Stockholms större sjukhus. En morgon kände jag mig lite orolig så jag frågade syster om jag kunde få något lugnande.

–Difenylmetylpiperazinderivat kommer strax! kvittrade hon glatt. Oj, tänkte jag, det hade varit roligare om hon rimmat, typ:

–Atarax, kommer strax!

I alla fall. Då jag på senare tid känt mig ångestfylld och ledsen frågade jag min doktor på vårdcentralen om han möjligtvis kunde skriva ut något som dämpade min värsta ångest. Kanske Atarax?

–Atarax?! Han lät upprörd, som om jag frågat honom om fem milligram oxazepam. Atarax, fortsatte han, är ett preparat som snart kommer att narkotikaklassas, det är ingenting jag skriver ut. Skulle jag ge dig Atarax så är du narkoman inom några veckor.

Förbluffad tackade jag för mig och vandrade hemåt.

Kan detta stämma, ska Atarax narkotikaklassas?

Visste du att psykakuterna i Sverige inte längre skriver ut benso? Det är tydligt extremt reglerat.
Du kan alltså ha sån kraftig ångest att du inte kan sova, må riktigt riktigt illa.
Du får antipsykos medicin istället.
Glöm pyskakuter.. tyvärr är det svarta markanden som gäller om man ska få rätt medicin i Sverige.
Politikerna tycker alltså att 10.000 st ska lida för 50 st blev beroende.
Citera
2022-08-11, 18:49
Medlem
Atarax är väl nästan sockerpiller i princip?
Citera
2022-08-11, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Syko
Nej folk tar det får att ha mindre klåda/kliande!
Vem är då jag om inte en av vanligt folk... Man kan ta det för klåda men egentligen funkar andra- eller tredje generationens antihistaminer lika bra i lite större dos.

Atarax suger. Förvisso inga biverkningar förutom sömnig och lite torr i munnen om man äter många men mycket skönare och bättre antihistaminer finns att beställa i många europeiska länder så jag vet inte varför folk är ledsna.

Tyskland har jättebra och receptfria antihistaminer som slår atarax med hästlängder.
Citera
2022-08-11, 20:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Tyskland har jättebra och receptfria antihistaminer som slår atarax med hästlängder.
Bra för sömn eller bra för allergi? Har du något namn?
Citera
2022-08-11, 20:21
Medlem
neuron-drones avatar
Läkare kan uppfinna vad de vill. Klart det inte är knark.

Tror mer han menar att narkomaner har dragit fördel att det delats ut som godis. Så vill man slippa opiatklåda och dessutom sänka sig mera med kombination med opis så funkar ju antihistaminer bra för det. En del som verkligen tål och gillar antihistaminer (inte alla, de flesta är över-, eller underkänsliga), kan byta ut hälften sitt knark och få liknande effekt.

Förr använde man denna samverkan väldigt ofta i psykvården. Du fick t ex en låg dos Sobril och sedan Atarax på det. Då blev du lika borta som om du tagit mer benso.
Citera
2022-08-11, 20:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förr använde man denna samverkan väldigt ofta i psykvården. Du fick t ex en låg dos Sobril och sedan Atarax på det. Då blev du lika borta som om du tagit mer benso.
Det var som tusan. Hade jag inte en aning om. Intressant.
Citera
2022-08-11, 20:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det var som tusan. Hade jag inte en aning om. Intressant.

Det skulle inte funka på mig som inte tål antihistaminer, men det funkade på en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in