Citat:
Ursprungligen postat av
LookingBackInAnger
För ett antal år sedan låg jag på en medicinavdelning på ett av Stockholms större sjukhus. En morgon kände jag mig lite orolig så jag frågade syster om jag kunde få något lugnande.
–Difenylmetylpiperazinderivat kommer strax! kvittrade hon glatt. Oj, tänkte jag, det hade varit roligare om hon rimmat, typ:
–Atarax, kommer strax!
I alla fall. Då jag på senare tid känt mig ångestfylld och ledsen frågade jag min doktor på vårdcentralen om han möjligtvis kunde skriva ut något som dämpade min värsta ångest. Kanske Atarax?
–Atarax?! Han lät upprörd, som om jag frågat honom om fem milligram oxazepam. Atarax, fortsatte han, är ett preparat som snart kommer att narkotikaklassas, det är ingenting jag skriver ut. Skulle jag ge dig Atarax så är du narkoman inom några veckor.
Förbluffad tackade jag för mig och vandrade hemåt.
Kan detta stämma, ska Atarax narkotikaklassas?
Visste du att psykakuterna i Sverige inte längre skriver ut benso? Det är tydligt extremt reglerat.
Du kan alltså ha sån kraftig ångest att du inte kan sova, må riktigt riktigt illa.
Du får antipsykos medicin istället.
Glöm pyskakuter.. tyvärr är det svarta markanden som gäller om man ska få rätt medicin i Sverige.
Politikerna tycker alltså att 10.000 st ska lida för 50 st blev beroende.