Vad Dumpen har skapat är en dystopisk dokusåpa som får folk att vältra sig i andras olycka. Det triggar onekligen igång det värsta hos människor, och jag undrar ärligt talat hur många här inne som bryr sig om Dumpens påstådda syfte att skydda barnen.
Oavsett hur farliga och vidriga dessa människor är måste vi komma ihåg en sak. Det brott dom blir uthängda för har aldrig skett, eftersom det aldrig förekom något brott. Dom har pratat och bestämt träff med en vuxen, punkt slut. Självklart trodde dom att det var ett barn, men faktum kvarstår att det inte var något barn.
Det går omöjligen att veta om dessa personer skulle hamnat i en liknande situation med ett riktigt barn, även om dom aktivt letar efter barn. "Tillfället gör tjuven", som det heter. Och hur sannolikt det än må vara att det inte var en engångsföreteelse kan man inte veta säkert.
Jag har läst många av chat-konversationerna, och visst finns det oerhört vidriga sådana där det är uppenbart att personen i fråga borde söka hjälp. Men det går inte säkert veta om det dom påstår att dom tidigare gjort är sant eller om dom faktiskt hade tänkt att utföra övergreppet om ett barn (eller "pedofilmamma") verkligen dök upp. Andra chat-konversationer är av ett helt annat slag där fiskaren mer eller mindre pressar gäddan till att ses. "Kom igen, ville du ses eller?". OM man ska driva en verksamhet som detta måste det vara gäddan som är den drivande parten.
Dessa personer blir de facto brända på bål och utsatta för ett socialt självmord som om dom var värsta Anders Eklund. Ja, det finns antagligen ett gäng med riktigt farliga individer bland gäddorna, men det går inte veta säkert. Återigen har ett brott här inte begåtts och det som gäddorna berättar kan röra sig om rena fantasier. Sjuka jävla fantasier ja, men ändock fantasier.
Och vidare... Om Patrik och Sara verkligen gjorde detta enkom för att skydda barn varför inte fokusera på att gäddorna ska söka hjälp? Dom nämner Preventell men kan inte ens webbsidan eller det enkla telefonnumret 020-66 77 88 (ja jag googlade) utantill. Vid en konfrontation frågar gäddan uttryckligen om webbadressen, men Patrik har inte ens lärt sig preventell.se utantill utan ber gäddan googla. Dom verkar ärligt talat skita i annat än att få utlopp för sina egna aggressioner (pga obearbetade trauman) och att få Swish-pengar. Och om dom verkligen ville förstå hur gäddorna tänker så varför inte låta dom komma till tals? I majoriteten av deras videos är dom oerhört aggressiva och när dom ställer frågor blir gäddan genast avbruten innan han hunnit avsluta meningen.
Och frågan är hur många barn som de facto har räddats av Dumpen kontra hur många barn som har skadats av deras verksamhet? Att få sin pappa uthängd som pedofil är då fan inte roligt för ett barn och är utan tvekan något som kan ställa till rejäla problem för barnet inte minst i skolan.
https://www.familjeliv.se/allmant/moas-exman-hangdes-ut-som-pedofil-pa-internet-jag-och-familjen-straffas/354083. Den handlar om en kvinna vars exman blivit uthängd på Dumpen. Kvinnan vädjar Patrik att ta bort artikeln då den är skadlig både för henne och hennes barn, men Patrik bara skrattar och kallar henne för labil (röstinspelning av samtalet ska tydligen finnas).
Jag vill få bort pedofiler och önskar att man hittar konstruktiva sätt att skydda barnen på, men detta är inte ett sådant. Det enda positiva jag kan tänka mig som kan komma ut av detta är att det avskräcker folk från att söka barn på nätet i rädsla för att bli uthängda, men jag tvivlar på det. Jag hoppas dock att detta leder till att en debatt om ämnet, som i sin tur leder till något som faktiskt skyddar barn på riktigt.