2022-08-09, 07:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Allt krångel du ser i Esbjörn beror endast å allena på att Ebba är den som givit honom anledning till att som du uttrycker det krångla.

Esbjörn har aldrig någonsin velat sälja!

Att det faktiskt kommit till att bli en "husaffär" beror på Ebbas intensiva övertalningsprocess under hela två månader. Ja å sen i ögonblicket kortare än en sekund då Esbjörn lyfte pennan från "kontraktet" ville han fortsatt inte sälja å så är det sen dess. Ebba är upphovet till "affären" och Esbjörn skall aldrig någonsin anklagas för att han inte ville, inte vill och kommer aldrig att vilja bli av med sitt hus.

Bara att kalla denna hans belägenhet Ebba försatt honom i för ånger är ju faktiskt anklagande i sig. Eftersom det betraktas av lagen att han inte får ha eller nog rättare inte får visa och absolut inte ge uttryck för denna ånger, varken i ord eller handling.

Han får inte ens säga att han känner sig lurad utan att ifrågasättas.

Ja var är hans vilja?

Obehagligt så det förslår - kristallklar eller icke
Ja vad ville han egentligen

Han fick ett erbjudande om mer pengar i början då Binninge var ombud.
Han skulle då gå hem och fundera på budet!
Detta trots att det inte handlade om priset enligt Binninge.

Detta tackades nej till,med följd av att det blev tinget som skulle avgöra saken.
Men det blev inte så då han skrev på en förlikning och han själv stadsfäste denna.
Förlikningen har sen dess stått fast och Esbjörn har ( läs sjöpiraten) sen överklagat sin stadsfästelse som vi alla vet (nästan)

Då ville dom ha mer pengar så var han nöjd.

Så vad ville Esbjörn egentligen dagen då han gick till Ebba och sedeera erbjöd jenne köpa huset för 3.9 miljoner??

Jo han ville sälja och han ville ha så mycket pengar som möjligt detta går inte att missförstå.

Inget annat och hans gäng har intalat honom att han kunde prågla ut mer pengar från henne.
En ensamstående bostadslös tvåbarnsmamma!!!
2022-08-09, 08:31
Medlem
Esbjörn själv har kommit fram till att han är rättsförmögen, ÖFN i Uppsala har komnit fram till att han är rättsförmögen, hans advokater har kommit fram till att han är rättsförmögen och nu har även Uppsala Tingsrätt kommit fram till att han är rättsförmögen i målet om förvaltarskap.

Citat från slutligt beslut
"Det framgår av ingivet läkarintyg att
Esbjörn Bolin förstår vad saken gäller."

Det är nu bara Merrybum, kubun, HeavensDevil, Freducation och en handfull andra troll som hävdar att han inte är det och inte var det vid kontraktsskrivningen. (Merrybum har dock ett annat modus operandi än de andra. Hon brukar sitta och dra fram meningslösa detaljer, dra lögner ur röven, misstolka, missförstå osv och när hon är överbevisad om att ha haft fel så kör hon det vanliga "....jamen jag bryr mig inte om juridiken, jag bryr mig bara om Ebbas moral...." ett beteende vi sett till leda nu.

Ni som är nya i tråden och vill veta vad som hänt, negligera alla inlääg från ovan nämnda , de är bara ute efter att smutskasta Ebba. Läs dock gärna allt från användare Fnirp. Hen har -med en ängels tålamod- smulat sönder alla trollinlägg, om och om igen, helt outtröttligt.

Slutligt beslut i mål nr Ä 1747-22
https://anonfiles.com/K6ibWf27y8/Uppsala_TR_1747-22_Aktbil_61_SLUTLIGT_BESLUT_-_Esbj_rn_Boli_pdf

Skattemålen är ännu inte formellt avslutade.
2022-08-09, 09:49
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Du har aldrig funderat på att lyssna till vad Esbörn har att säga om vad han vill eller önskar?

Vi som faktiskt lyssnat på hans utsagor i media och i inlagor vet att han inte vill sälja och är mer än tydlig över att Ebba lurade skiten av honom.

Men ni vet förstås bättre än honom vad han vill...

Han sa ju just det vid domstolsförhandlingarna, om du nu inte hängt med.
Av egen fri vilja utan några påtryckningar har han själv sålt fastigheten.
Det är fakta.
Att någon flera veckor senare ångrat att fastigheten sålts.
Det är fakta.
Esbjörn själv kontaktade inte köparen och behöll sin handpenning.
Det är fakta.
Någon var in på Esbjörns bank för att komma åt Esbjörns konto och återbetala HP.
Det är fakta.
Någon kontaktade sjönära för att kunna få köparens kontonummer att betala HP till.
Det är fakta.
Någon annan skrev och skickade ett ångerbrev som Esbjörn bara hade fått underteckna.
Det är fakta.
Köparen kontaktade Esbjörn 15/9 om detta brev och om samtalet till sjönära.
Det är fakta.
Esbjörn själv hade inte ångrat sig och han ville inte att försäljningen skulle hävas.
Det är fakta.
Finns hur mycket som helst du bortser från är fakta.
Om vad Esbjörn själv sagt och vad han vill, utan ”filter” och uttolkare av hans vilja.
2022-08-09, 10:01
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Esbjörn själv har kommit fram till att han är rättsförmögen, ÖFN i Uppsala har komnit fram till att han är rättsförmögen, hans advokater har kommit fram till att han är rättsförmögen och nu har även Uppsala Tingsrätt kommit fram till att han är rättsförmögen i målet om förvaltarskap.

Det är nu bara Merrybum, kubun, HeavensDevil, Freducation och en handfull andra troll som hävdar att han inte är det och inte var det vid kontraktsskrivningen. (Merrybum har dock ett annat modus operandi än de andra. Hon brukar sitta och dra fram meningslösa detaljer, dra lögner ur röven, misstolka, missförstå osv och när hon är överbevisad om att ha haft fel så kör hon det vanliga "....jamen jag bryr mig inte om juridiken, jag bryr mig bara om Ebbas moral...." ett beteende vi sett till leda nu.

Ni som är nya i tråden och vill veta vad som hänt, negligera alla inlääg från ovan nämnda , de är bara ute efter att smutskasta Ebba. Läs dock gärna allt från användare Fnirp. Hen har -med en ängels tålamod- smulat sönder alla trollinlägg, om och om igen, helt outtröttligt.

https://anonfiles.com/K6ibWf27y8/Uppsala_TR_1747-22_Aktbil_61_SLUTLIGT_BESLUT_-_Esbj_rn_Boli_pdf

Ja ja då väntar vi med spänning på om ”Uppgivet ombud: Sture Tersaeus” överklagar…..
Skattemålet torde B & B kunna avsluta ganska fort och tillse att skatten kommer in.
Esbjörns tillgångar finns ju hos denne Göran, fondplacerare med fullmakt att köpa värdepapper.
2022-08-09, 10:09
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks

Tack ksitpeks.

Domslutet säger väl allt.

Esbjörn Bolin har även anfört att han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man. Det framgår av ingivet läkarintyg att Esbjörn Bolin förstår vad saken gäller.

https://cdn-133.anonfiles.com/K6ibWf27y8/8f737e44-1660032935/Uppsala%20TR%20Ã%C2%84%201747-22%20Aktbil%2061,%20SLUTLIGT%20BESLUT%20-%20Esbjörn%20Boli.pdf
2022-08-09, 10:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Tack ksitpeks.

Domslutet säger väl allt.

Esbjörn Bolin har även anfört att han inte anser sig vara i behov av en förvaltare och att han i dagsläget inte heller önskar hjälp av en god man. Det framgår av ingivet läkarintyg att Esbjörn Bolin förstår vad saken gäller.

https://cdn-133.anonfiles.com/K6ibWf27y8/8f737e44-1660032935/Uppsala%20TR%20Ã%C2%84%201747-22%20Aktbil%2061,%20SLUTLIGT%20BESLUT%20-%20Esbjörn%20Boli.pdf

Och det är ju precis vad vi sagt hela tiden!
Esbjörn är inte rättsoförmögen, han har förstått vad försäljningen gäller och har helt frivilligt sålt sommarstugan för marknadsmässiga 3.9milj

Fullt medveten om att han sålt, fullt medveten om att han tagit emot handpenningen, fullt medveten om att han förlikades, fullt medveten om att han tagit emot resterande köpeskilling, fullt medveten om att han undertecknat köpebrevet, fullt medveten om att han begärde stadfästelse.

Fy på entouraget som pressat honom i flera år, fy på de som i tråden påstår att Esbjörn är diagnosticeras med grav demens, fy på er!
2022-08-09, 11:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ok, du TROR alltså bara utan att veta. Jag har inget problem med att du tror en massa saker utan att kunna lägga fram något som stödjer din tro. Du är inte direkt övertygande (läs: inte alls) eftersom du inte kan lägga fram något som stödjer din tro att Ebba skulle ha lurat Esbjörn men din tro är ju din och vill du tro på tomtar och troll så är det din ensak.
Här håller jag helt med dig. Ingår man en affärsuppgörelse så är det rimligt att tro att relationen endast gäller affärsuppgörelsen och inget annat. Jag har lusläst köpekontraktet och i vart fall kan inte jag se något om att de avtalat att de ska umgås på fritiden, fira jul ihop eller något liknande. Att Esbjörn blev smickrad att en partiledare ville köpa hans ruckel förändrar ju inget. Skulle Ebba knacka på min dörr och vilja köpa mitt hus skulle jag också bli smickrad och tycka det vore lite coolt att en partiledare knackar på min dörr men för den sakens skull utgår jag inte från att hon vill bli min nya bästis. Det är inte heller rimligt att tro att Esbjörn trodde på något mer. Något hållbart argument för det har jag inte sett förutom din benhårda vilja att det ska vara så och som sagt... du får ju tro vad du vill men bara för att du tror att jorden är platt så är den inte det.
Nu ska vi se om jag förstår dig här. I samband med försäljningen så gick de (enligt dig) runt i rucklet och pratade om färger och hur det såg ut. Jag har ingen aning om det verkligen var så men låt oss säga att det nu var så. Hon talade om att bevara och restaurera. Därför gick han med på att sälja. Redan från början samt fortfarande är Ebbas intention att bevara och restaurera rucklet så. Så därför har Ebba alltså, enligt dig... lurat Esbjörn?! Förstår jag dig rätt här? Om så, kan du utveckla delen om att Ebba skulle ha lurat Esbjörn för att hon gör det som de pratade om för jag förstår inte den logiken.

Om en gammal, ensam pensionär blir lurad att köpa en svindyr dammsugare så känns det rimligt att tro att dammsugarförsäljaren lurat den stackars pensionären genom att ljuga och påstå att priset är mycket lägre än vad det egentligen är eller att avbetalningen är på kortare tid än vad den egentligen är eller något annat. Mao så om en dammsugarförsäljare lurat en stackars gammal pensionär så har denne lyckats få pensionären att tro något som inte är sant och därför har den stackars pensionären låtit sig luras att tro att denne gjort en bra affär fast det inte alls var det. Enkelt att förstå.
Om en bilförsäljare säljer ett vrak till en stackars ung tjej (jag utgår ifrån att du tycker att det är synd om alla unga tjejer) så beror det på att bilförsäljaren lurade den stackars unga tjejen att tro att det var en prima bil som skulle hålla i många år utan att gå sönder samt att det inte var några fel på bilen. Typiskt fall av att luras dvs att inte säga sanningen och inte vara ärlig.
Så... återigen... på vilket sätt har Ebba lurat Esbjörn? Notera förresten att i dina bägge exempel så är det säljaren som luras men nu menar du att det är köparen som luras.
Jo jo, men om vi radar upp de bevis vi har för olika saker, så finns det ju betydligt mer som talar för att Ebba lurade Esbjörn. Än det finns bevis för att det är team Esbjörn som driver processerna för hans räkning.

Skillnaden är bara att de som skriver att hela denna soppa är Madame Majkgård fel, säger sig, trotts avsaknad på bevis, veta.

Jag säger att jag tror och lägger fram vad jag tycker tyder på det.

Det är ju olika vad man anser som seriösast.

Köpekontraktet är ett standard kontrakt. Självklart står det inget om umgänge där. Där står inte heller något om städavdraget Ebba fick på huset. De 300 090 kr Ebba betalade under värderingen har förklarats med att hon skulle tömma huset och köra bort lite skrot som var i trädgården.

Det konstiga är att i kontraktet står det bara att Esbjörn inte begär några extra pengar för de saker han lämnade.

Att de gick runt i huset säger Ebba själv i sina Facebook inlägg om ämnet. I dessa bilägg säger hon ganska mycket saker faktiskt.
2022-08-09, 11:07
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jo jo, men om vi radar upp de bevis vi har för olika saker, så finns det ju betydligt mer som talar för att Ebba lurade Esbjörn.
Så vad finns det för bevis på detta? Vilka saker tänker du på?
2022-08-09, 11:08
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja ja då väntar vi med spänning på om ”Uppgivet ombud: Sture Tersaeus” överklagar…..
Skattemålet torde B & B kunna avsluta ganska fort och tillse att skatten kommer in.
Esbjörns tillgångar finns ju hos denne Göran, fondplacerare med fullmakt att köpa värdepapper.

Göran ja, Göran hade jag glömt.
Esbjörn fick inte pengarna själv och ingen såg till att betala/deklarerade till Skatteverket.
Göran fick allt för att köpa aktier och värdepapper istället.
Är man 83år utan bröstarvingar behöver man pengarna till guldkanten, inte framtidsplacerar man i värdepapper åt någon annan inte!
Så vem såg till att blanda in Göran?
2022-08-09, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.
Någon var in på Esbjörns bank för att komma åt Esbjörns konto och återbetala HP.
Det är fakta.
Någon kontaktade sjönära för att kunna få köparens kontonummer att betala HP till.
Det är fakta.
Någon annan skrev och skickade ett ångerbrev som Esbjörn bara hade fått underteckna.
Det är fakta.
Det är fakta.
Esbjörn själv hade inte ångrat sig och han ville inte att försäljningen skulle hävas.
Det är fakta.
Om vad Esbjörn själv sagt och vad han vill, utan ”filter” och uttolkare av hans vilja.
Haha, du är själv medveten om att du bortser från väldigt mycket som Esbjörn uttryckt, såväl muntligen som skriftligen. Varför du gör det kan man bara spekulera om, men nog finns det en agenda bakom ditt och några andras strutsbeteende. Dock inte mitt bekymmer.
2022-08-09, 11:14
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betamethason
Jag hatar verkligen Ebba men i den här frågan står jag tveklöst på hennes sida.

Precis man behöver inte uppskatta varken hennes politik eller henne själv.
Här gäller det ett fullt korrekt fastighetsköp, där säljaren har misskött sig å de grövsta.
2022-08-09, 11:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.
Det är fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Haha, du är själv medveten om att du bortser från väldigt mycket som Esbjörn uttryckt, såväl muntligen som skriftligen. Varför du gör det kan man bara spekulera om, men nog finns det en agenda bakom ditt och några andras strutsbeteende. Dock inte mitt bekymmer.

Nåå, vad bortses ifrån i detta?
Nåå, vilken diagnos sa du det stod i läkarintyget?
Tänker inte kalla dig struts, då ditt EMU beteende säger mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in