2022-08-08, 17:24
Medlem
Obekvamstamnings avatar
När du arbetar kommunalt så får du inte lön för att utföra arbete du får lön för att möta upp. Att vara en arbetsmyra är bara en bestraffning då du förväntas arbeta mer och får dina kollegors arbetsuppgifter på din rygg.

Det finns inget incitamente i att arbeta hårt eller ha en yrkesstolthet i kommunal arbetsplats.
Citera
2022-08-08, 17:25
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
1) varför stängs sidan inte ned, i väntan på utredning?
För att det skulle vara helt absurt att göra på det sättet. Oskyldig tills motsatsen bevisats.

Citat:
2) varför diskuteras det OM det är lagligt?
För att det inte är helt säkert hur lagen ska tolkas i det här fallet.

Citat:
3) varför diskuteras det inte: hur är det ens möjligt för dem att hitta ett kryphål och publicera patientuppgifter?
3b) varför diskuteras inte 'bredare säkrare patientsäkerhets lagar' som ska förhgindra detta i framtiden?
Det skulle jag tro att det görs. Hur vet du att det inte diskuteras?
Citat:
4) varför är Justitia/lagstiftare i Sverige så extremt högtravande med deras frikostigt höga moraliska amplituder, att de i slutändan skapar "så säkra" lagar att det i slutändan inte går att applicera på verkligheten yrkes-kriminalitet?
För att det är svårt att skapa bra lagar, men jävligt lätt att sitta på åskådarbänk och gnälla när något blir fel.
Citera
2022-08-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Tjänstemän har inget ansvar längre.
Korruption straffas aldrig.
Nu står vi här och undrar varför allting går åt helvete.

komiskt. jag gjorde en tråd typ " 50 år utan tjänstamanna ansvar"..
så jävla komiskt. ja, frågan ligger och guppar..
känns som man inte längre orkar föra talan emot känsloargument från SKR rädslor.. speciellt när SKR inte ens vet att de baserar hela deras verklighet och beslutar därevert helt kring sina rädslor osv..,

det som är 'hysteriskt' tragiskt i allt är att det i evidensbaserade tester, har visat sig att 'expertis kunskap' oftast har mer fel än om man skulle låta en apa sitta och välja mellan olika alternativa framtids scenarion på måfå.

dvs.. TL;DR.
det är dags att göra hamburgare av de höga hästarna.
Citera
2022-08-08, 17:28
Medlem
Citat:
1)
personlig information ex: Databaser som innehåller ex. personnr, namn, adress, medicinska åkommor.. som sprids utan eller emot en persons önskan, på internet är väl ganska allvarligt och ganska olagligt?

dessutom.. det är inte bara etiskt/moraliskt ställningstagande..
Det är uppgifter som är är konfidentiella, om människor som redan befinner sig i en utsatt social situation -som de dessutom söker vård och förbättring för, ja dessa människor har redan en väldigt låg skyddsbarriär, så det föreligger mycket högrisk för stor psykisk och fysisk skada kan uppstå genom att tillåta databasen fortsätta.

Därför är 'pressfriheten' eller vad du vill vila på... helt jävla o-relevant.
Polis ska alltså genomföra en räddningsinsats i första hand sen ev ett brottsmåls? de kan lika gärna passa på att 'samla bevis' när de plockar ned servern för 'mobbning/trakasserier/ärekränkning'. eller vad de vill legalisera det under.

2) nej jag vet. Det är säkert att de inte 'svart på vitt' bryter emot lagen......
därför undrar jag om denna utbredda juridiska inkompetensen som tycks styra Sverige?
Hur är det ens möjligt att sidan existerar?!
3)

3)
klart man kan, svensk juridiska ledningen gillar att skrå sig själva och deras höga hästar på bekostnad av gemane man.. de har säkerligen någon hemligt klubbhus där de sitter och grupprunkar över vem som lyckades vända en uppenbar orättvisa till 'tyvärr ett moraliskt ondo för att vår fina etik om rättsäkerhet i Sverige'

Det finns en chans att jag finns i databasen och jag tycker personligen inte om den. Jag tycker generellt sett inte om Ratsit och Lexbase heller.

Det är inte säkert att det är olagligt, bara för att du tror det behöver det inte vara det

1) Det är inte säkert att det är olagligt.
Problemet är att de inte får genomföra en husrannsakan om inte brott begås. De kan alltså inte bara gå in och ta servrar bara för att de känner för det.

2) Det handlar snarare om att alla lagar har svaghet och det finns alltid kryphål i lagen. Det är svårt att konstant i förväg se alla potentiella kryphål som ska användas. Det är därför lagar förändras.
Citera
2022-08-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att det skulle vara helt absurt att göra på det sättet. Oskyldig tills motsatsen bevisats.
Du vet man kan göra sig skyldig till fler än ett brott?

det motsatta är helt absurt. mmmm, precis.

Vad var det jag sa tidigare.. fisförnäma 'intellektuella' som är så upptagen med sin egna makt att de glömmer bort att de måste ifrågasätta varje motiv som en lag kan ha. De skapar dåliga lagar.

Gör mig till polischef, jag skulle riskera min jobb och karriär för att ta ned en server som denna.. för i en demokrati är det trots allt lagligt att bryta emot lagen. Och det är väl kanske här den svenska inkompetensen florerar som mest intensivt. Jag gissar på att asperger är en kvalifikation för att skriva lagar..
Citera
2022-08-08, 17:33
Citat:
Du vet man kan göra sig skyldig till fler än ett brott?
Ja?

Citat:
det motsatta är helt absurt. mmmm, precis.

Vad var det jag sa tidigare.. fisförnäma 'intellektuella' som är så upptagen med sin egna makt att de glömmer bort att de måste ifrågasätta varje motiv som en lag kan ha. De skapar dåliga lagar.

Gör mig till polischef, jag skulle riskera min jobb och karriär för att ta ned en server som denna.. för i en demokrati är det trots allt lagligt att bryta emot lagen. Och det är väl kanske här den svenska inkompetensen florerar som mest intensivt. Jag gissar på att asperger är en kvalifikation för att skriva lagar..
Jag önskar verkligen att det fanns något sätt att simulera exakt hur det skulle bli om sådana som du fick lite makt. Fy fan.
Citera
2022-08-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det finns en chans att jag finns i databasen och jag tycker personligen inte om den. Jag tycker generellt sett inte om Ratsit och Lexbase heller.

Det är inte säkert att det är olagligt, bara för att du tror det behöver det inte vara det

1) Det är inte säkert att det är olagligt.
Problemet är att de inte får genomföra en husrannsakan om inte brott begås. De kan alltså inte bara gå in och ta servrar bara för att de känner för det.

2) Det handlar snarare om att alla lagar har svaghet och det finns alltid kryphål i lagen. Det är svårt att konstant i förväg se alla potentiella kryphål som ska användas. Det är därför lagar förändras.

Jag är inte med i läckan, så jag är inte personligt investerad - på det sättet.

1) Jo, det är uteslutet att det måste vara olagligt. Det är läcka dokument.
Sidan säljer alltså en kopia av bevis.
Svensk lag ger därför polisen befogenheter att beslagta bevis och förundersöknings sekretess:a dem och undersöka hur fan dessa läckta dokument hamnade på sidan, innan fallet ev når en ev brottmåls domstol.
(hela servern behövs kopplas ned för att verkligen undersöka alla loggar och om det var en lokal eller internet inloggning osv etc osv byråpkratiskt bajsprat för att hjälpa offer)

2) det handlar snarare om SKR personalens individuella rädsla och civilkurage. Detta är en gråzon som vi har olika åsikter om, dessa åsikter bör dock inte vara det första juridiska skälet till att polisen går in och plockar ned databasen dock.

Svensk lag går att tyda på många sätt, Polis kan avgöra att uppgifterna är så besvärande att det sätter personer i risk i änn mer risk..

så ja.., vad är det egentligen som gör att SKR väljer att INTE ta tillbaka deras borttappade dokument?
ev juridisk snack är bara tomt prat... helt ärligt talat.
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 17:52.
Citera
2022-08-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja?

Jag önskar verkligen att det fanns något sätt att simulera exakt hur det skulle bli om sådana som du fick lite makt. Fy fan.
hela vårt rättsväsendet vilar på en grund ide om att det är ok att begå brott.

'nödvändigt ont' hör jag dig, mummla om.. " folk som tror de är intellektuella" tänker jag.
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 17:50.
Citera
2022-08-08, 17:46
Medlem
grungewhores avatar
Den viktigaste orsaken är avskaffandet av tjänstemannaansvaret.
Citera
2022-08-08, 17:50
Medlem
Citat:

Då en central del av polisens verksamhet är att se till att lagen upprätthålls ska vi nog alla vara glada över att du inte är polischef.
Citera
2022-08-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Då en central del av polisens verksamhet är att se till att lagen upprätthålls ska vi nog alla vara glada över att du inte är polischef.

i detta fallet så upprätthålls en lag på bekostnad av 3 andra lagar.
samtidigt som det är ett pågående säkerhetshot emot XXXX antal personer.
att dra ned deras server .. jag tror jag skulle vara en pra polischef, som förstod hur juridik ska användas för att skapa rättsäkerhet.
Citera
2022-08-08, 17:54
Medlem
Citat:
Jag är inte med i läckan, så jag är inte personligt investerad - på det sättet.

1) Jo, det är uteslutet att det måste vara olagligt. Det är läcka dokument.
Sidan säljer alltså en kopia av bevis.
Svensk lag ger därför polisen befogenheter att beslagta bevis och förundersöknings sekretess:a dem och undersöka hur fan dessa läckta dokument hamnade på sidan, innan fallet ev når en ev brottmåls domstol.

2) det handlar snarare om SKR personalens individuella rädsla och civilkurage. Detta är en gråzon som vi har olika åsikter om, dessa åsikter bör dock inte vara det första juridiska skälet till att polisen går in och plockar ned databasen dock.

Svensk lag går att tyda på många sätt, Polis kan avgöra att uppgifterna är så besvärande att det sätter personer i risk i änn mer risk..

så ja.., vad är det egentligen som gör att SKR väljer att INTE ta tillbaka deras borttappade dokument?
ev juridisk snack är bara tomt prat... helt ärligt talat.

1) Det är fortfarande inte fastställt att databasen är olaglig vilket är orsaken till imy är involverade. Detta eftersom det är de som kan lagen bäst. Polisen är inte tillräckligt kunnig i det. Det hela frågan egentligen handlar om är huruvida databasen är laglig eller inte. Det är i vissa fall lagligt att ha tillgång till läckta dokument. Det är inte som att polisen kan ge sig på journalister som har olika former av läckta dokument.

2) Orsaken till att de inte anmäler är att det är osäkert juridiskt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in