Citat:
Ursprungligen postat av
Nullheap
Det finns en chans att jag finns i databasen och jag tycker personligen inte om den. Jag tycker generellt sett inte om Ratsit och Lexbase heller.
Det är inte säkert att det är olagligt, bara för att du tror det behöver det inte vara det
1) Det är inte säkert att det är olagligt.
Problemet är att de inte får genomföra en husrannsakan om inte brott begås. De kan alltså inte bara gå in och ta servrar bara för att de känner för det.
2) Det handlar snarare om att alla lagar har svaghet och det finns alltid kryphål i lagen. Det är svårt att konstant i förväg se alla potentiella kryphål som ska användas. Det är därför lagar förändras.
Jag är inte med i läckan, så jag är inte personligt investerad - på det sättet.
1) Jo, det är uteslutet att det måste vara olagligt. Det är läcka dokument.
Sidan säljer alltså en kopia av bevis.
Svensk lag ger därför polisen befogenheter att beslagta bevis och förundersöknings sekretess:a dem och undersöka hur fan dessa läckta dokument hamnade på sidan, innan fallet ev når en ev brottmåls domstol.
(hela servern behövs kopplas ned för att verkligen undersöka alla loggar och om det var en lokal eller internet inloggning osv etc osv byråpkratiskt bajsprat för att hjälpa offer)
2) det handlar snarare om SKR personalens individuella rädsla och civilkurage. Detta är en gråzon som vi har olika åsikter om, dessa åsikter bör dock inte vara det första juridiska skälet till att polisen går in och plockar ned databasen dock.
Svensk lag går att tyda på många sätt, Polis kan avgöra att uppgifterna är så besvärande att det sätter personer i risk i änn mer risk..
så ja.., vad är det egentligen som gör att SKR väljer att INTE ta tillbaka deras borttappade dokument?
ev juridisk snack är bara tomt prat... helt ärligt talat.