2022-08-08, 17:57
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Jag är inte med i läckan, så jag är inte personligt investerad - på det sättet.

1) Jo, det är uteslutet att det måste vara olagligt. Det är läcka dokument.
Sidan säljer alltså en kopia av bevis.
Svensk lag ger därför polisen befogenheter att beslagta bevis och förundersöknings sekretess:a dem och undersöka hur fan dessa läckta dokument hamnade på sidan, innan fallet ev når en ev brottmåls domstol.
(hela servern behövs kopplas ned för att verkligen undersöka alla loggar och om det var en lokal eller internet inloggning osv etc osv byråpkratiskt bajsprat för att hjälpa offer)
Så om dessa dokument hade hamnat hos exempelvis Aftonbladet så tror du att polisen får gå dit och plocka deras servrar? Tror du har ett och annat att lära om pressfrihet.

Dessutom är det inte säkert att någon har begått något brott heller.
Citera
2022-08-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
1) Det är fortfarande inte fastställt att databasen är olaglig vilket är orsaken till imy är involverade. Detta eftersom det är de som kan lagen bäst. Polisen är inte tillräckligt kunnig i det. Det hela frågan egentligen handlar om är huruvida databasen är laglig eller inte. Det är i vissa fall lagligt att ha tillgång till läckta dokument. Det är inte som att polisen kan ge sig på journalister som har olika former av läckta dokument.

Det är ju det här jag menar.. vem som helt kan slå upp svensk lag och se svart på vitt att det är olagligt.
frågan behöver inte ens besvaras av en sk "expertmyndighet".

denna sida lyder inte under pressfrihetsförordningen......... och gör den det så fortfarande... grymt mycket jävla missförhållande i Sverige när saker och ting bara blir runtskickade såhär.

jag säger att det är glasklart olagligt, inte direkt svårt att läsa lagen.
men visst...
vi säger att den är 100% laglig, osv.. so what?

ta ned sidan iaf.. det finns ingen jävla intellektuell förklaring till varför >sånna här< sidor ska tillåtas existera genom något jävla kryphål... tills dess att ett ev lagförslag kommer på plats.
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 17:59.
Citera
2022-08-08, 17:59
Citat:
Det är ju det här jag menar.. vem som helt kan slå upp svensk lag och se svart på vitt att det är olagligt.
Ok, citera den lagtext som förbjuder detta.

Citat:
denna sida lyder inte under pressfrihetsförordningen......... och gör den det så fortfarande... grym,t mycket jävla missförhållande i Sverige när saker och ting bara blir runtskickade såhär
Vad är pressfrihetsförordningen för lag? Den har jag aldrig hört talas om.
Citera
2022-08-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok, citera den lagtext som förbjuder detta.

Vad är pressfrihetsförordningen för lag? Den har jag aldrig hört talas om.
nej jag förstår det, du verkar vara en 'känslostyrd' människa som inte bryr sig så mkt om verkligheten..

iaf.. tryckfrihet, grundlagsskydd för vissa medier och viss offentlighetsprinciper..

inga av dessa lagar täcker dock sidan som diskuteras, eftersom 'sektretess'/'patientjopurnal' och polisens 'fara för liv'-kod, triumferar en ev tryckfrihet

att dagens Svenska juridiska samhälle kommer till någon annan bedömning är jag förbluffad över och jag tycker det är pricken över i:et på den svenska utbredda 'intelligens'-korruptionen.
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-08 kl. 18:05.
Citera
2022-08-08, 18:05
Citat:
nej jag förstår det, du verkar vara en 'känslostyrd' människa som inte bryr sig så mkt om verkligheten..

iaf.. tryckfrihet, grundlagsskydd för vissa medier och viss offentlighetsprinciper..

inga av dessa lagar täcker dock sidan som diskuteras, eftersom 'fara för liv' triumferar ev tryckfrihet
Jag är den som är känslostyrd? Det är ju för fan du som sitter och tycker att lagen ska struntas i för att det är något du tycker är lite fel i en situation.

För övrigt var det nog tryckfrihetsförordningen du menade, men det är ju uppenbart att du inte har koll.

Du citerade inte den lagtext som förbjuder detta. Du sa ju att " vem som helt kan slå upp svensk lag och se svart på vitt att det är olagligt" så jag tycker det är lite upp till bevis nu. Citera den lag som förbjuder detta.
Citera
2022-08-08, 18:07
Medlem
Citat:
i detta fallet så upprätthålls en lag på bekostnad av 3 andra lagar.
samtidigt som det är ett pågående säkerhetshot emot XXXX antal personer.
att dra ned deras server .. jag tror jag skulle vara en pra polischef, som förstod hur juridik ska användas för att skapa rättsäkerhet.

Kan ju då i förbigående nämna att en polischef inte kan besluta att ta ner en server, ens om den råkar stå på svensk mark.
Citera
2022-08-08, 18:07
Medlem
Citat:

denna sida lyder inte under pressfrihetsförordningen......... och gör den det så fortfarande... grymt mycket jävla missförhållande i Sverige när saker och ting bara blir runtskickade såhär.

vi säger att den är 100% laglig, osv.. so what? ta ned sidan iaf.. det finns ingen jävla intellektuell förklaring till varför >sånna här< sidor ska tillåtas existera genom något jävla kryphål... tills dess att ett ev lagförslag kommer på plats.

Man tar inte bort hemsidor som inte bryter mot lagen. Det är skillnaden mellan en demokrati och en diktatur.

Man tittar inte autistiskt på lagen utan ser även på förarbeten och hur den ställer sig mot andra lagar och om det finns lagar som gör det som i vissa andra fall skulle vara olagligt lagligt. Det finns lagar som ger undantag för vissa saker i vissa situationer.

Som ett exempel på detta så kan vi tänka oss att man postar något negativt om sin arbetsgivare på Facebook. Man har enligt yttrandefriheten rätt att göra det men man bryter även mot sin lojalitetsplikt och det kan därför bli juridiska konsekvenser av det.
Citera
2022-08-08, 18:11
Medlem
Läste igenom artikeln och det var som jag trodde, det är i huvudsak ett sökbart register över domar och beslut från förvaltningsrätter. Dvs handlingar som är offentliga. Det tycks således inte handla om några sekretesskyddade uppgifter, vilket är en avgörande faktor.

Sedan kan man diskutera om dessa domar som trots allt innehåller väldigt känsliga uppgifter ska vara sökbara i ett register. Men det är långt från säkert att den här typen av register över offentliga handlingar är olagligt.

Det fördes en diskussion om grundlagsändring för några år sedan för att komma åt denna typ av register, då riktat mot lexbase m.fl. Någon ändring av grundlagen kom dock inte till stånd varför lexbase m.fl. fortfarande får publicera offentliga domar i ett sökbart register. Ser inte på rak arm varför detta register skulle vara annorlunda.
Citera
2022-08-08, 18:12
Medlem
Citat:
För övrigt var det nog tryckfrihetsförordningen du menade, men det är ju uppenbart att du inte har koll.
det är samma sak, om du inte förstod det genast tyder ju på en nedsatt kognitiv/empatisk funktion hos dig. Jag gissar att du ev kan lida av odiagnostiserad Asperger eller nått..

Citat:
Du citerade inte den lagtext som förbjuder detta. Du sa ju att " vem som helt kan slå upp svensk lag och se svart på vitt att det är olagligt" så jag tycker det är lite upp till bevis nu. Citera den lag som förbjuder detta.

Samma sak här, ditt fokus..Du tycks fastna lite på på egentligen helt orelaterade detaljer, något som de allre flesta kan och brukar kunna se förbi och ursäkta som ett uppenbart misstag, för att kunna fortsätta ha en fortsatt saklig dialog.

Nja, inte du? det känns lite som att du kan ha Asperger faktiskt, så ett tips till dig som uppenbarligen har asperger och är aktiv i forum-disskution.. en 'saftey-check' du kan ha för dig själv i dina fortsatta dialoger är att..

När du börjar attackera personen istället för deras argument, ja då har du egentligen förlorat hela disskutionen.
Citera
2022-08-08, 18:12
Medlem
Citat:
det är samma sak, att du inte genast förstod det tyder på en nedsatt kognitiv/empatisk funktion hos dig. Jag gissar att du ev kan lida av odiagnostiserad Asperger eller nått..

Citat:

Samma sak här, ditt fokus..Du tycks fastna lite på på egentligen helt orelaterade detaljer, något som de allre flesta kan och brukar kunna se förbi och ursäkta som ett uppenbart misstag, för att kunna fortsätta ha en fortsatt saklig dialog.

Nja, inte du? det känns lite som att du kan ha Asperger faktiskt, så ett tips till dig som uppenbarligen har asperger och är aktiv i forum-disskution.. en 'saftey-check' du kan ha för dig själv i dina fortsatta dialoger är att..

När du börjar attackera personen istället för deras argument, ja då har du egentligen förlorat hela disskutionen - speciellt om det är emot mig du gör det mot.
Citera
2022-08-08, 18:13
Medlem
MorganJohanssons avatar
Citat:
Varför är Svenska myndigheter så otroligt jävla inkompetenta?

jag läser en artikel på svt.se
Källa:
https://www.svt.se/kultur/verifiera-...psykiska-halsa

Nu är min fråga ganska bred också kopplat lite till Inrikes-/Politik, filosofi, Korruption och missförhållanden kontra konspirationsterori.. ptja, Sverige utmärker sig mer än andra länder på ena tolkningen av korruption, men kanske inte på 'det där gamla vanliga korruptionen'.

Det jag undrar angående är såklart:
1) varför stängs sidan inte ned, i väntan på utredning?
2) varför diskuteras det OM det är lagligt?
3) varför diskuteras det inte: hur är det ens möjligt för dem att hitta ett kryphål och publicera patientuppgifter?
3b) varför diskuteras inte 'bredare säkrare patientsäkerhets lagar' som ska förhgindra detta i framtiden?
4) varför är Justitia/lagstiftare i Sverige så extremt högtravande med deras frikostigt höga moraliska amplituder, att de i slutändan skapar "så säkra" lagar att det i slutändan inte går att applicera på verkligheten yrkes-kriminalitet? förstår de verkligen inte ironin med att ha lagar som egentligen bara solla ut svennebanan som råkar erkänna på ett förhör, eller?

Jag vet inte.
Denna tråd skulle kunna ha skapats i alla de övriga kategorierna, men jag valde här för jag anser att det i grundoch botten handlar om missförhållande i den offentliga verksamheten.

För att myndigheter saknar konkurrens. Då kommer man undan med att vara inkompetent.
Citera
2022-08-08, 18:15
Citat:
det är samma sak, om du inte förstod det genast tyder ju på en nedsatt kognitiv/empatisk funktion hos dig. Jag gissar att du ev kan lida av odiagnostiserad Asperger eller nått..

När du börjar attackera personen istället för deras argument, ja då har du egentligen förlorat hela disskutionen - speciellt om det är emot mig du gör det mot.
Du inleder med "nedsatt kognitiv/empatisk funktion hos dig. Jag gissar att du ev kan lida av odiagnostiserad Asperger eller nått" för att sedan anklaga mig för att attackera person istället för argument?

Helvete vilket självmål. Men det är bra att veta att du med "attackera personen istället för deras argument" egentligen menar "be om belägg för påståenden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in