2022-08-08, 17:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Du har redan sagt att du inte vet hur stora Ukrainas förluster var här.

Och nej den källan du redovisar stämmer inte med det som du påstår.

Vad sägs om att du slutar upp att prata i cirklar och slutar låtsas vara expert?

Den enkla sanningen är att du inte vet något om storleken på Ukrainas förluster.
Jag vet inte Ukrainas exakta förluster nej. Det har du helt rätt i. Men jag är helt säker på att de är lägre än Rysslands runt Kyiv. Både i manskap och stridsfordon men helt klart störst i stridsfordon.

Du har frågat om länk från militärexperter och jag har gett dig flera.
Citera
2022-08-08, 17:19
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vet inte Ukrainas exakta förluster nej. Det har du helt rätt i. Men jag är helt säker på att de är lägre än Rysslands runt Kyiv. Både i manskap och stridsfordon men helt klart störst i stridsfordon.

Du har frågat om länk från militärexperter och jag har gett dig flera.
Vänligen citera stöd för ditt påstående i den av dig angivna länken:
Citat:
Det vet jag inte men analyser gjorda påstår att Rysslands förluster var högre.
https://www.csis.org/analysis/russian-casualties-ukraine-reaching-tipping-point
Citera
2022-08-08, 17:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
När ett område i Ukraina på 700000 invånare idag meddelar att de vill joina Ryssland förstår man att det är propaganda från väst att påstå att det "går dåligt för Ryssland".

Har samtliga 700.000 invånare i Zaporozhye sagt att de vill ha en fejkad folkomröstning där Putin bestämmer resultatet? Eller är det bara några av de av Putin utsedda styrande som sagt det? Dvs några enstaka kollaboratörer?
Citera
2022-08-08, 17:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Den länken visade endast att Rysslands förluster är enormt höga.

Men tittar du på andra två länkarna jag hänvisade till så beskriver de Rysslands manövrar kring Kyiv som ett skämt medan ingen beskriver försvaret som dåligt.

Jag förstår din poäng i att det inte går att hitta exakta siffror på Ukrainas armé initialt men självklart är de lägre än Rysslands. Annars hade inte försvaret fortsatt med så hög moral i så många månader.

Jag ser att du har lite svårt att dra egna slutsatser fast du inte ser dem svart på vitt men det är ok. Slutledningsförmågor är inte på topp hos alla.
Citera
2022-08-08, 17:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Här har du förresten Rysslands uppskattning på Ukrainas förluster inledningsvis i kriget. Nog för att jag har svårt att tro på dem men du gör det säkert.

Jämför de med siffrorna i mina länkar och dra slutsatsen själv.

https://tass.com/society/1415449
Citera
2022-08-08, 17:52
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Har Ryssland börjat utrusta militären med Zircon missiler ännu?
Det ryktas att deras spacemarines kommer få Zircon först av alla någon gång år 2476.

Eller med andra ord: nej det kommer inte att hända nej.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-08 kl. 17:54.
Citera
2022-08-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Har samtliga 700.000 invånare i Zaporozhye sagt att de vill ha en fejkad folkomröstning där Putin bestämmer resultatet? Eller är det bara några av de av Putin utsedda styrande som sagt det? Dvs några enstaka kollaboratörer?

Här tar folket sitt pick och pack och drar till den rysk-ockuperade sidan.

https://youtu.be/zCijBcFdO5M

Ukraine is winning huh?
Citera
2022-08-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Trams, har du inget vettigt att komma med är du bara ett troll som hoppar in för att sabba tråden.

Menar du att jag ljuger när jag påstår att ingen vill flytta till Ryssland? Jag tror faktiskt tvärtom att folk vill därifrån...
Citera
2022-08-08, 18:24
Avstängd
Citat:
När ett område i Ukraina på 700000 invånare idag meddelar att de vill joina Ryssland förstår man att det är propaganda från väst att påstå att det "går dåligt för Ryssland".
Ukrainian region announces vote on joining Russia
The referendum was proposed on Monday at a ‘Together with Russia’ forum

Zaporozhye Region will hold a referendum on whether to secede from Ukraine and request joining Russia, the head of its administration announced on Monday.
https://rt.com/russia/560455-ukraine-zaporozhye-referendum-russia/

Sluta läs propaganda från väst helt enkelt!

"Vill joina ryssland"???

Är det fråga om en "folkomröstning" likt den på Krim, där folket "tilläts" rösta under övervakning av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär (som tillsåg att folk röstade "rätt").

Då du synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

2013 - 14 protesterade det Ukrainska folket mot den putain trogna korrupta hunden yanukovych som sedermera "flydde" till "moder ryssland".

"November 2013 saw the beginning of a series of events that led to his ousting as president. Yanukovych rejected a pending EU association agreement, choosing instead to pursue a Russian loan bailout and closer ties with Russia. This led to protests and the occupation of Kyiv's Independence Square, a series of events dubbed the "Euromaidan" by proponents of aligning Ukraine toward the European Union. In January 2014, this developed into deadly clashes in Independence Square and in other areas across Ukraine, as Ukrainian citizens confronted the Berkut and other special police units. In February 2014, Ukraine appeared to be on the brink of civil war, as violent clashes between protesters and special police forces led to many deaths and injuries. On 21 February 2014, Yanukovych claimed that, after lengthy discussions, he had reached an agreement with the opposition. Later that day, however, he left the capital for Kharkiv, saying his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in southern Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014.

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Som tidigare sagt; att putain, som f.d. KGB överste, blev rysslands Store Ledare efter sovjetunionens kollaps är att jämföra med om en GESTAPO överste hade blivit förbundskansler i Tyskland efter andra världskriget. En GESTAPO överste som ansåg att tredje rikets fall var den största geopolitiska katastrofen som någonsin inträffat...

Faktum är att Ukraina vill "joina" NATO. Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Detta i stark kontrast till putains "organisation" (ryssland) vilket inga länder (i den civiliserade världen) vill "joina"...
Senast redigerad av Bobbyboi 2022-08-08 kl. 18:35.
Citera
2022-08-08, 18:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Så här går rysk opinionsbildning inför folkomröstningen till:

Citat:
Den ukrainska borgmästaren i staden Melitopol, Ivan Fedorov, säger att ryska ockupationsmyndigheter tidigare haft planer på att hålla en folkomröstning under en dag, men att uppgifterna väckt motstånd bland invånarna. Nu är planen att invånarna ska ha sju dagar på sig att "rösta hemifrån" och att beväpnad rysk militär ska knacka dörr för att "intervjua" röstberättigade, skriver ISW.

Enligt Ivan Fedorov är det endast 10 procent av invånarna i staden som stödjer Rysslands ockupation. Han varnar för att ryska soldater kommer att skjuta invånare som inte röstar för en rysk annektering.

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-7

De som tycker fel skjuter man helt enkelt.
Citera
2022-08-08, 18:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Här tar folket sitt pick och pack och drar till den rysk-ockuperade sidan.

https://youtu.be/zCijBcFdO5M

Ukraine is winning huh?
Har sett denna postas 5-6ggr av pro-ryssar idag. Är skörden liten idag?

Lite spännande observationer i filmen.

Citat:
And the reason they're coming this way is quite simple. The bridges are blown up.
Citat:
Ukrainian emergency doing their best to get people through the rain sodded field.
Ukrainska sidan hjälper alltså människor som vill till rysk sida över.

Citat:
With the route working so well this day, several trucks take the chance to turn a profit.
Alltså flera bilar fyllda med västerländska varor som de ska åka och sälja i ryskockuperat område. Ryskockuperat område som enligt pro-ryssarna har allt de behöver?

Citat:
The Emergency services here says that on a normal day they get traffic coming for the occupied side, the russian controlled side. Today it is different.
Vilket då man kan tolka att trafiken åt andra hållet är vanligare.

Citat:
No one any wiser why the russians are still blocking so many desperate still to leave.
Jag tolkar det som att Ryssarna hindrar vissa människor från att åka från ryskockuperad sida. Gör ingen annan det?

Är detta verkligen pro-ryskt eller har pro-ryssarna fått för sig att det är det?
Citera
2022-08-08, 19:15
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Den länken visade endast att Rysslands förluster är enormt höga.
Jag vet. Men ändå envisades du med att du hade redovisat källa, när du egentligen bara drog en rövare.

Citat:
Men tittar du på andra två länkarna jag hänvisade till så beskriver de Rysslands manövrar kring Kyiv som ett skämt medan ingen beskriver försvaret som dåligt.
Men fortfarande inget om Ukrainas förluster?

Citat:
Jag förstår din poäng i att det inte går att hitta exakta siffror på Ukrainas armé initialt men självklart är de lägre än Rysslands.
Jag har aldrig bett om några exakta siffror. Tröttnar du aldrig på att hitta på halmgubbar?

Citat:
Annars hade inte försvaret fortsatt med så hög moral i så många månader.
En trovärdig källa på den saken hade helt klart varit intressant. Men det är ju ingen idé att jag ber dig om det för då får jag bara ännu en länk där någon proffstyckare uppskattar antal döda ryssar.

Citat:
Jag ser att du har lite svårt att dra egna slutsatser fast du inte ser dem svart på vitt men det är ok.
Du är nog inte rätt person att uttala dig om den saken med tanke på att du inte ens klarar att av att återge vad andra säger.

Citat:
Slutledningsförmågor är inte på topp hos alla.
Tack, jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in