2022-08-07, 15:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns inga källor som du tycker är oberoende förutom de ryska så din frågeställning blir uppenbart väldigt fånig.

Det finns massor av oberoende källor men inge du erkänner.

bra då kan du väl referera till dessa?
Citera
2022-08-07, 15:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Precis som vilken Nigeriabrevsförfattare som helst, alltså.

"Det är ett rent helvete /för våra trupper/ i Donbass" sade Zelensky mer oförblommerat härom dagen. Ja, det kan jag tro, de är på väg mot att helt drivas ut därifrån.

Det är med största säkerhet ett helvete för Ukrainas trupper - och civila. Men det är lika säkert ett helvete för de ryska frontsoldaterna också. Folk dör ohyggliga dödar dör ute. att det är ett helvete att befinna sig där är ändå ganska självklart.
Citera
2022-08-07, 15:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man måste ändå fatta att Zelensky inte står inför G7 och avslöjar Ukrainas verkliga kapacitet. Hans jobb där var att förmå de 7 länderna att bistå med mer vapen, ammunition och allt de behöver. Han måste utmåla läget som prekärt men med goda utsikter - om de bara får mer hjälp.
Jag vågar nog sticka ut näsan och säga att G7 vet förmodligen redan Ukrainas verkliga kapacitet. Dels genom egna underrättelser men också dels för att Ukrainas regering säkert redan diskuterar med Ryssland utanför medias lystra öron. Jag tror att det är mer eller mindre en förutsättning för att G7 lägger sig i.
Citera
2022-08-07, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland använder mindre än 20% av sin militära styrka (mindre än 10% av sina trupper) i Ukraina.
Ukraina använder hela sin militära styrka, vilket styrks av det faktum att man måste tvångsrekrytera nya soldater och tigga vapen och ammunition.

Men du har svårt att uppskatta om Ryssland orkar hålla ut längre än Ukraina.

Jag har jävligt svårt för den ryzzka 4D-taktiken.

Det är alltså bättre att inte gå in med tillräckligt många man så att man kan genomföra den speciella operationen på kortast möjliga tid, med minimala förluster och till så låg kostnad.

Istället går ryzzarna in med precis så många man att man hjälpligt kan försvara Kherson i syd och inta ett par städer i Borlänges storlek i öst.

Till ohyggliga förluster av både manskap och materiel.
Citera
2022-08-07, 15:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
bra då kan du väl referera till dessa?
Såg du inte vad jag skrev? Jag skrev att det fanns inga oberoende källor i din värld så oavsett vilken jag anger så kommer du inte att hålla med.

Kan du inte själv komma med en oberoende källa så får vi se vad du väljer istället?
Citera
2022-08-07, 15:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
USA är den totalt dominerande garanten och dirigenten bakom Ukrainas ansträngningar. Utan stödet från USA och NATO hade landet varit bankrutt för flera år sedan, och förvisso inte hållit ut många veckor i det här kriget. Därför går det inte att bortse från USA och dess cronies om man vill förstå konflikten.

Utan USAs stöd på 20miljoner ton krigsmateriel till Sovjet hade tyskarna vunnit östfronten och gjort en sjö av Moskva. Stalin tackade USA genom att spotta i den handen.

Sovjetryssarna sket sen i att betala för stödet. Stalin är putins stlrsta förebild.

Det är fascinerande att USA hatet är så genuint bland konspirationsteoretiker rysstroll diverse mögliga gamla VPKare och vaccinförnekare.
Citera
2022-08-07, 15:56
Avstängd
Citat:
Mm, men det är som sagt inte helt säkert att detta är hela sanningen.
risken för ett långdraget krig för Ukrainas del är väl också att finansiärerna riskerar att tröttna?
redan nu har intresset bland allmänhet och politiker i Väst svalnat betydligt jämfört med i mars iår
i november är det mellanårsval i USA och kan Biden få en fjäder i hatten genom en seger eller åtminstone delseger för Zelensky är det värt mycket politiskt
Citera
2022-08-07, 15:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vågar nog sticka ut näsan och säga att G7 vet förmodligen redan Ukrainas verkliga kapacitet. Dels genom egna underrättelser men också dels för att Ukrainas regering säkert redan diskuterar med Ryssland utanför medias lystra ögon. Jag tror att det är mer eller mindre en förutsättning för att G7 lägger sig i.

Ja det är inte orimligt, men det betyder ändå inte att Zelensky inför hela världen på en skärm för G7 avslöjar kapaciteten.
Citera
2022-08-07, 15:58
Medlem
Citat:
Det är med största säkerhet ett helvete för Ukrainas trupper - och civila. Men det är lika säkert ett helvete för de ryska frontsoldaterna också. Folk dör ohyggliga dödar dör ute. att det är ett helvete att befinna sig där är ändå ganska självklart.
Han verkade snarare antyda att de ukrainska trupperna är i underläge i Donbass, och ibland blir mörbultade.

Ryssland avancerar i området, även om det inte har gått så väldigt snabbt.
Citera
2022-08-07, 15:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja det är inte orimligt, men det betyder ändå inte att Zelensky inför hela världen på en skärm för G7 avslöjar kapaciteten.
Självklart inte. Håller fullständigt med dig.

Ryssland tar ju givetvis all information de kan få.
Citera
2022-08-07, 16:01
Avstängd
Citat:
Såg du inte vad jag skrev? Jag skrev att det fanns inga oberoende källor i din värld så oavsett vilken jag anger så kommer du inte att hålla med.

Kan du inte själv komma med en oberoende källa så får vi se vad du väljer istället?

det var just det jag efterfrågade?
tycker ändå att Reuters har varit ganska tillförlitliga sedan finns det en österrisk officer som brukar rapportera om krigsprocessen på ett objektivt sätt
plus alla kartor givetvis
Indiska nyhetskanaler har varit intressanta även om de inte är helt obiased

hittills är det biased information eller "fog of war" hela vägen tyvärr
Citera
2022-08-07, 16:06
Bannlyst
Breakin News!!

Idag fick vi reda på att piss-ryzzarna inte alls har något luftherravälde i Ukraina, något som hävdats av putin-runkarna i tråden sedan ryzzhelvetet invaderade Ukraina i slutet på februari.

Citat:
Att Ryssland inte har lyckats upprätthålla luftherravälde är något som har förbryllat flera experter. Enligt Pashaklhanlou kan det ha att göra med att Ryssland har överskattat sin egen förmåga – samtidigt som man har underskattat Ukraina.

– Man hade nog väntat sig ett begränsat motstånd och att Ukraina inte skulle vara särskilt samordnade.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norskt-luftvarn-till-ukraina

Citat:
Ryssland har haft 80-90% taktiskt luftherravälde över stora delar av Ukraina under hela kriget fram till nu, och har det fortfarande till stor del i öster. Det ukrainska flyget har varit hopplöst underlägset ända sedan start, sedan vill Ryssland inte riskera att få särskilt många flygplan nerskjutna med tanke på framtida krig mot starkare motståndare och därför håller man tillbaka över västra Ukraina. Men nog har de dominerat luftrummet, oavsett vad västmedia försöker få dig att tro.

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Inte bara det. Det finns ingenting som skyddar Ukrainas HIMARS, Ryssland har totalt luftherravälde. HIMARS förutsätter att man har trupper, luftförsvar och flygplan. Ställer man bara upp dom blir de nedskjutna.

Ukraina bönar och ber hela tiden efter luftförsvarssystem som de inte får. Vilket alltså talar för sig självt - Ukraina har - till skillnad från Ryssland - inga möjligheter att försvara sitt luftrum eller försvara mot raketer.
Senast redigerad av Invektiv72 2022-08-07 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in