2022-08-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland använder mindre än 20% av sin militära styrka (mindre än 10% av sina trupper) i Ukraina.
Ukraina använder hela sin militära styrka, vilket styrks av det faktum att man måste tvångsrekrytera nya soldater och tigga vapen och ammunition.

Men du har svårt att uppskatta om Ryssland orkar hålla ut längre än Ukraina.

Är det sant? Vilka sadister & sopor! Låter sina kamrater, ca 40 000 st, bli slaktade i Ukraina fast de skulle kunna ha haft understöd av kollegorna som…..tja, vad gör kollegorna? Dessa 90 % av outnyttjad militär styrka? Dricker de vodka på hemmaförläggningar och uppför sig allmänt efterblivet (dvs ryskt)? Taskigt i alla fall tycker jag. Man borde skickat tillräckligt många för att inte kollegorna skulle blivit slaktade. Men det är väl någon avancerad rysk 4D-taktik…….Tur för ukrainarna i varje fall
Citera
2022-08-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I det här kriget finns det knappast några källor som är både oberoende och helt opartiska, men om man skalar bort den mer uppenbara propagandan från bögge sidor - och då får man komma ihåg att en del av materialet från NATO-länderna, särskilt från England och USA, också har starka inslag av propaganda - så syns det inte många tydliga tecken på att Ryssland håller på att tröttas ut militärt.

Inte heller på att de skulle vara på väg att tömma sina lager av vapen och ammunition. Ryssland, precis som USA eller vilken stormakt som helst, tömmer inte sina lager i en sådan här relativt småskalig konflikt mot ett proxy-land, lika litet som USA "tömde alla sjna lager" i Afghanistan.
Försök skriva ett inlägg utan att nämna USA, vad USA gjorde eller inte gjorde i Afghanistan hör inte hit i denna tråd.
Fortfarande är huvudämne Putins folkmord i Ukraina!!!
Citera
2022-08-07, 15:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina har gripit någon sort infiltratörer i Kiev. Oklart om de är femtekolonnare eller om de är någon sorts ryska agenter?
https://twitter.com/antiputler_news/status/1556269004867739650
Citera
2022-08-07, 15:42
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
Jag är svensk och jag förstår inte hur ni kan gå på propagandan från väst, om man tror det som våra medier trummar ut så måste man vara duktigt hjärntvättad. Det var väll samma med vaccinet ett sorts kollektiv galenskap där ovaccinerade skulle förbjudas gå i affärer inneha vissa jobb eller gå på bio fotboll osv osv. Nu i efterhand känner nog vaccingalningarna lite dumma, precis som ni kommer känna er när ukraina blivit Ryskt. Jag försöker undvika att skriva till de mest galna ukrainatroll då de verkar vara på gränsen att bli tvångsomhändertagna.
Jag börjar med att gratulera till högvinsten med att vara svensk- det är få i världen förunnat- jag hoppas du gör det allra bästa med den kraft och de möjligheter som följer med din frihet i vårt vackra land. Att vaccin är bra är vi nog alla överens om, att sjukdomen Covid inte är lika illa som polio, stelkramp eller smittkoppor är en annan diskussion- trots att Covid absolut kan ge svåra besvär men de hör ändå till det mer sällsamma.

Huruvida Ukraina blir ryskt eller om Ryssland krackelerar vet varken du eller jag, troligen ingen annan heller, sådant ligger i framtidens svar och fram till dess kan vi bara söka så goda underrättelser vi någonsin förmår. Att ha fel är ingen stor sak- sådant händer oss alla men det där med att veta man har fel och lägga ut det som sanningar är ju bara dumt och oändligt obegåvat. Att ta till sig information som man kan kontrollera att den stämmer leder till förstånd, sanning och vår frälsning från svagsinne och idioti...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-07 kl. 15:45.
Citera
2022-08-07, 15:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag tror själv att det bl.a. kommer att stå klart för väst att det var ukrainska armén som bombade POW-fängelset inom kort.

Det låter osannolikt eftersom det var ryssarna eller deras nära allierade som bombade fängelset.
Citera
2022-08-07, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland använder mindre än 20% av sin militära styrka (mindre än 10% av sina trupper) i Ukraina.
Ukraina använder hela sin militära styrka, vilket styrks av det faktum att man måste tvångsrekrytera nya soldater och tigga vapen och ammunition.

Men du har svårt att uppskatta om Ryssland orkar hålla ut längre än Ukraina.

jag håller alla dörrar öppna för utgången av konflikten
hittills har alla förutsägelser om en rysk ekonomisk kollaps inte inträffat och inte heller att ryssarna skulle vara på väg att förlora any day now
just den ekonomiska kollapsen verkar vara kraftigt överdrivet i nuläget det tror jag inte på alls
å andra sidan hävdade många experter att Ukraina skulle besegras inom ett par veckor vilket visade sig vara fel
logiskt sett borde Ryssland ha övertaget hela vägen men oväntade saker kan inträffa
Citera
2022-08-07, 15:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Zelensky deklarerade på G7 mötet för en månad sedan att Ukrainas trupper inte skulle klara av vintern.
Avgörandet måste ske senast i höst för Ukrainas del.
HIMARs eller ej, trupperna räcker inte till för att driva en fullskalig konflikt längre än så.
Därför satsade man nu stort på en offensiv för att återta Kherson men det verkar inte ha lyckats än iallafall.
Huruvida Ryssland orkar hålla ut längre är svårt att säga när man bara kan gå på vad de själva uppger sant eller ej.
Osvuret är bäst som sagt

Man måste ändå fatta att Zelensky inte står inför G7 och avslöjar Ukrainas verkliga kapacitet. Hans jobb där var att förmå de 7 länderna att bistå med mer vapen, ammunition och allt de behöver. Han måste utmåla läget som prekärt men med goda utsikter - om de bara får mer hjälp.
Citera
2022-08-07, 15:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man måste ändå fatta att Zelensky inte står inför G7 och avslöjar Ukrainas verkliga kapacitet. Hans jobb där var att förmå de 7 länderna att bistå med mer vapen, ammunition och allt de behöver. Han måste utmåla läget som prekärt men med goda utsikter - om de bara får mer hjälp.
visst var det för att äska mer hjälp men han var samtidigt tydlig med att avgörandet måste komma innan vintern
Citera
2022-08-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nu har jag inte läst artikel, men jag kan ju spekulera. Kina har ju enorma gasfyndigheter själva, på 10 år har de mer än fördubblat sin produktion, de importerar fortfarande men med Kinas tempo i det mesta bör de bli helt oberoende av importgas och enbart använda sin egen. Det går nog snabbare för Kina att göra så än att Ryssland ska dra sina egna ledningar, sen är ju Ryssland en opålitlig exportör av Gas, som vi i Europa har fått erfara, så Kina kommer aldrig göra sig beroende av rysk gas.

Att Kina skulle binda sig till rysk gas i detta vansinniga läge, har jag svårt att tro. Är det nån som har lust att satsa 100% på något ryskt överhuvudtaget?

Gissningsvis har Putins groteska invasion förstört alla viktiga kopplingar till omvärlden (export import energipolitik osv).

Ryssarna var ekonomiska idioter redan innan kriget och kriget har knappast förbättrat ryssarnas image.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Precis som vilken Nigeriabrevsförfattare som helst, alltså.

"Det är ett rent helvete /för våra trupper/ i Donbass" sade Zelensky mer oförblommerat härom dagen. Ja, det kan jag tro, de är på väg mot att helt drivas ut därifrån.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
visst var det för att äska mer hjälp men han var samtidigt tydlig med att avgörandet måste komma innan vintern

Mm, men det är som sagt inte helt säkert att detta är hela sanningen.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Finns det oberoende källor som kan bedöma detta?
Det finns inga källor som du tycker är oberoende förutom de ryska så din frågeställning blir uppenbart väldigt fånig.

Det finns massor av oberoende källor men inge du erkänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in