2022-08-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Där fanns artikeln som vi efterlyst i flera dagar.

Man ser direkt att pro-ryssarna "glömde" citera ett viktigt stycke:

Det blir ingen större offensiv i år påstod de. Men så var det ju inte. Det blir ingen större offensiv innan vintern än Kherson-offensiven, står det ju i artikeln.
Att det klipps i plockas grädden av citat i artiklar är varken första eller sista gången, det är därför sammanhanget det är taget ur är så viktigt när citat används.
Vi ser det även i svensk media och framförallt i politiken.
Citera
2022-08-06, 12:45
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ytterligare ett gäng ukrainska soldater ger upp eftersom de inte får någon hjälp, de används som kanonmat av Ukraina. In Video: Ukrainian Brigades Refuse To Fight
So far, dozens of Ukrainian units refused to fight against the Russian military. They filmed video appeals addressing Vladimir Zelensky and the General Staff of Ukraine claiming that they have no necessary supplies, did not receive the proper military training or have no military equipment. A lot of Ukrainian servicemen were left by their military commanders. A lot of units suffered heavy losses and claim they are used as cannon fodder.
https://southfront.org/in-video-ukrainian-brigades-refuse-to-fight/

Jag undviker att kolla länkar med bilder eller filmer som vill visa skadade eller bekrigade soldater ur vilket som helst läger, dessa gör mig bara ledsen och illa till mods. Jag sympatiserar med Ukraina med anledning av att de är den svagare parten och blivit angripna av sin 'supermaktsgranne' som dessutom söker diktera politiska villkor, inte bara för Ukraina- också för oss här i Sverige och Finland vilket visar mot en översittarmentalitet med hotfullt styre. Jag har förstått att Rysslands maktelit är väldigt rädda för sin omvärld- och då särskilt sina grannar, de är så rädda att de känner ett trängande behov om att bekriga dem samtliga. Ryssland har under nuvarande ledning blivit ett ovänligt land.

Jag har sett att du ofta lägger in länkar från ryskkontrollerade källor som skall visa på rysk överhöghet och utplåning av ukrainsk trupp, stad eller by- detta förbryllar mig. Jag vet inte om du är medveten om att det just är i rysk sold du går eller om det bara slumpar sig som så att du hittar en film lite random sådär ute på det stora www och finner detta klipp som upplysande för oss här på Flashback? Jag funderade vidare och undrar om det verkligen finns något att likna vid alla dessa påståenden om 'rysstroll'- ett ord och epitet jag ogärna använder då det i samtal mest har mening om att förminska annan skribents åsikt, så tänker jag men önskar innerligt svar på den tanke som nu ansätter mig; Om det verkligen finns 'rysstroll'- alltså att man är i sold och får betalt av den ryska staten- eller dennes ombud?

Om så är fallet kan vem som helst söka tjänst i trollfabriken, vad får man i lön, är anställningsavtalet hemligt- måste inkomster skattas, finns det andra förmåner typ rabatter på ryska grejor eller weekendresor, hålls det firmafester med dyngrak och manslukerska Tatjana från HR, bestämmer man själv över arbetstider -alla sådana här funderingar håller jag nu och undrar om du vet- eller kan hänvisa till annan som kan ge svar?
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-06 kl. 12:51.
Citera
2022-08-06, 12:45
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Gör det verkligen det? Jag tycker det ser ut som de är målade.
En referensbild som visa den svarta målningen baktill https://www.kchf.ru/photos/photo_patrol/vasily_bykov_15_big.jpg
Nu är det kanske inte samma fartyg och målningen kan skilja lite mellan fartygen.
Jag ser ingen skada som tyder på att fartyget blivit beskjutet däremot bevisar det att fartyget inte är sänkt som rapporterats.

Så enligt ditt resonemang så kan det inte finnas någon skada om inte du kan se det. Bra då vet vi. Lev i din bubbla så kommer du att må bra.
Citera
2022-08-06, 12:46
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Eh, va? Har du räknat? Jag har väl inga problem med ordet "död". Folk dör dagligen i Ukraina.
Citat:
Det här är ju inte sant, på långa vägar.

Rättfärdigar och försvarar invasionen, ja. Förhärligar invasionen och rättfärdigar, försvarar och förhärligar övergrepp — nej.

Dessutom är tonen bland de mest fanatiska Ukraina-angängarna konsekvent mer brutal. Att påstå något annat är lögn, typ "maskirovka". Blåneka och tillskriva någon annan samma beteende.
Är det inte motsägelsefullt att rättfärdiga och försvara invasionen men inte konsekvenserna av den? Att försvara kriget men inte att folk dör. Kanske har du en romanisk syn på det "rena" kriget eftersom det är brutalitet och bristande empati som premieras och ond bråd död, obeskrivlig smärta och sorg som kännetecknar krig.
Senast redigerad av Taggad 2022-08-06 kl. 13:05.
Citera
2022-08-06, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där var något nytt.

Tänk ett koordinerat anfall där flera drönare tillsammans släpper bombmattor över ryska soldater. Det kan ge effekt och skapa kaos på marken.

Helt sjukt intressant att se hur Ukrainarna (tillsammans med väst) utvecklar ett helt nytt vapensystem framför ögonen på en.

Snart kommer vi att få se en svärm drönare där några släpper bomber, några som spanar efter fientliga drönare och markbeskjutning och några som attackerar de fientliga drönarna och det markbundna försvaret.

Allt koordinerat och övervakat i ett stridsledningssystem och merparten automatiserat (drönare som opererar självständigt).

Och Ryssland är kvar på ett stadium där man bygger sina drönare av plast, med prylar som köpts in på Kjell&co och Elgiganten, som motorer från Honda och systemkameror från Canon. Och en skruvkork från en Coca-Colaflaska för bränsletanken.
Citera
2022-08-06, 12:50
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
När väst slutar skicka vad som kan undvaras så måste materiel beställas och beställningar av militär utrustning brukar ha flera år som leveranstid. Redan nu har många leveranstider av beställd utrustning skjutits på framtiden pga materiel som skickats till Ukraina och frågan är om de som väntar på beställd utrustning har lust att få utrustningen uppskjuten i ytterligare några år? De som beställer ny utrustning byter oftast ut befintlig och det finns ett visst tidsspann som den befintliga kan förlängas innan den måste ersättas. Med lend-lease avtal så lär vi börja se leveranstider på flera år på lagda beställningar som order från Tyskland redan visar. Jag har svårt att se att världens beställare och tillverkare av militärutrustning lägger all planering åt sidan och ger Ukraina ett snabbspår, när Ukraina måste beställa så kommer de omfattas av normala leveranstider, de flest tillverkare har redan orderblocken fulla för många år framöver.
Något har alltså förändrats sedan sovjetunionen kunde nyttja detta med lend/lease... det verkade då, vid den tiden, som att grejor kom ganska snart efter begäran. Jag vet inget om ledtider men gissar att de flesta västländer ligger på en del material de i det snaraste kan avvara för att därefter lägga beställningar på ny och uppdaterad utrustning, vilket absolut i sin tur kan innebära produktionstid och vidare orderhantering. Ändå, något har alltså förändrats?
Citera
2022-08-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det var väl den som blev skadad och släppte ut rök tidigare i veckan.

Komiskt med luftvärnet 😆 Ryzzen kan inte segla runt i Svarta Havet som de vill längre.....
Snarare har konflikten visat att fartyg måste vara utrustade med luftvärn.
I Sverige beställdes det luftvärnsrobotar till våra korvetters MLU (Mid-Life Update, halvtidsmodifiering)
https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/avancerad-process-att-installera-luftvarnsrobot-pa-visbykorvett/
Citera
2022-08-06, 12:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Om så är fallet kan vem som helst söka tjänst i trollfabriken, vad får man i lön, är anställningsavtalet hemligt- måste inkomster skattas, finns det andra förmåner typ rabatter på ryska grejor eller weekendresor, hålls det firmafester med dyngrak och manslukerska Tatjana från HR, bestämmer man själv över arbetstider -alla sådana här funderingar håller jag nu och undrar om du vet- eller kan hänvisa till annan som kan ge svar?
Det finns mycket skrivet om det temat och visselblåsare som berättat hur det fungerar. Flashback är fullständigt besudlat av ryssar som underblåser allt från vaccinskepsisen till invandrarförakt, och nu ”specialoperationen i Ukraina”.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_Research_Agency

https://amp.theguardian.com/world/2022/may/01/troll-factory-spreading-russian-pro-war-lies-online-says-uk

Det finns hur mycket som helst skrivet. Googla på ”Internet Research Agency”.
Citera
2022-08-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Så enligt ditt resonemang så kan det inte finnas någon skada om inte du kan se det. Bra då vet vi. Lev i din bubbla så kommer du att må bra.
Nu efterfrågade jag om det fanns någon skada på fartyget.
Om ett fartyg beskjuts med robotar så bör det lämna synliga skador.
Citera
2022-08-06, 12:55
Bannlyst
Citat:
Gör det verkligen det? Jag tycker det ser ut som de är målade.
En referensbild som visa den svarta målningen baktill https://www.kchf.ru/photos/photo_patrol/vasily_bykov_15_big.jpg
Nu är det kanske inte samma fartyg och målningen kan skilja lite mellan fartygen.
Jag ser ingen skada som tyder på att fartyget blivit beskjutet däremot bevisar det att fartyget inte är sänkt som rapporterats.

Och den stora rökpelaren som uppstod efter beskjutningen? Som kunde ses på mils avstånd under flera timmar.

Det kanske var en rökgranat som skulle dölja fartygets position, mitt ute på öppet hav?

Eller, det kanske någon ny rysk innovation, en projicering mot himlen, för att luras, att få Ukrainarna att tro att de verkligen träffade?

Med lite fantasi kanske fartyget inte ens åkt in till hamn, utan seglar omkring där, ute till havs.

Tillsammans med robotkryssaren Moskva.
Citera
2022-08-06, 12:57
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Nu efterfrågade jag om det fanns någon skada på fartyget.
Om ett fartyg beskjuts med robotar så bör det lämna synliga skador.

Hur ska du kunna se det om det träffade uppifrån eller på andra sidan
Citera
2022-08-06, 13:02
Medlem
Citat:
Tror nog att jag läst att ryssarna befinner sig åtminstone i utkanten av Adiivka.

Du nämnde också Wagner och geopositionering: Om Wagner setts till 1,5 kilometer därifrån kan det bero på att de rensar kvarvarande motståndsfickor. Skitgöra som faller på dem.

Du är rolig du. Jag skrev i ett tidigare inlägg att filmen som ryssarna spred på sina Telegramkanaler var filmad av en ukrainsk volontär i juli. En person som strider för Ukraina. Med andra ord ljög ryssen igen och de finns inga bevis på att någon ryss är i närheten av Bakhmut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in