2022-08-07, 11:35
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ingen bryr sig vem du helst bekostar för du får inte välja.

Det är gött att vara arbetslös. Sova så länge man vill. Fritt spendera sin tid på vad man själv väljer. Slippa matlådor, extra tvätt, planering, kalla morgnar, hostande medpassagerare på bussen och tristess. Kunna dricka alkohol precis när man vill utan att behöva tänka att det är plikt imorgon bitti. Arbetslöshet är helt enkelt så livet ska levas. Människan är inte skapt för fyrtio timmars ofrihet i veckan, i över fyrtio års tid under människans bästa år i livet. Att mänskligheten aldrig aldrig erövrar stjärnorna eller uppfinner evighetsmaskinen beror på att alla som har förmåga att excellera måste kasta bort sina mest produktiva år på skit för att ha råd med markservicen som krävs för att underlätta arbetslivet och semestrarna som krävs för att koppla bort arbetslivet. Det är så fruktansvärt tragiskt att det finns människor som hyllar detta, som ser något annat än träldom och ofrihet i det moderna tillståndet.

Hur gör du för att hålla dig arbetslös då. Är det inte rätt höga krav idag?
Citera
2022-08-07, 11:42
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Alltså det negativa överväger det positiva med att vara arbetslös. Lite pengar, för mycket tid att övertänka, ett mindre socialt liv osv.

Det positiva är att det är riktigt chill men det blir ibland lite väl mycket av att chilla. Därför försöker jag att hålla mig aktiv genom att göra olika aktiviteter som t.ex ta promenader, ta cykelturer, spana på snygga brudar osv

Slutsatsen är att man hellre vill arbeta än att sitta arbetslös o vara beroende av institutioner..

Tack och hej, leverpastej

Detta, och även om man har sparpengar och har råd att göra saker så kostar det på att hålla sig meningsfullt sysselsatt. Kostnärsskap eller hantverk kräver pengar till färg och annat material, ateljé/verkstadshyra osv.

Det finns mycket man kan göra i hobbyväg som känns meningsfullt, men det blir lätt att det slukar pengar även om man också skulle lyckas generera en del inkomster.
Citera
2022-08-07, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Detta, och även om man har sparpengar och har råd att göra saker så kostar det på att hålla sig meningsfullt sysselsatt. Kostnärsskap eller hantverk kräver pengar till färg och annat material, ateljé/verkstadshyra osv.

Det finns mycket man kan göra i hobbyväg som känns meningsfullt, men det blir lätt att det slukar pengar även om man också skulle lyckas generera en del inkomster.
Precis. Jag har lite tur att den hobbyn jag har nu är i princip gratis (ett online spel) däremot betalar jag för medlemskap för 80 kr i månaden för att spelet blir roligare då.. Men det är endast tillfälligt och kommer snart vara tråkigt. Med pengar kan man lättare börja med andra hobbys

Kul att du skriver just om konstnärskap då jag tänkt på att köpa penslar och färg för att börja med målning. Men det kostar som sagt.

Men också den sociala biten och en känsla av samhörighet kan många gånger komma från deras arbeten för en del. Men grubblar jag inte i onödan längre men samtidigt strävar jag för att komma ut min tillfälliga situation.
Senast redigerad av Babyspenat 2022-08-07 kl. 12:04.
Citera
2025-06-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag har varit arbetslös under längre perioder för 10+ år sedan. I mitt fall var jag beroende av att spela datorspel på den tiden och det gick ut över allt annat. Men på samma gång var det faktiskt jävligt roligt då. Har dock arbetat regelbundet sedan 23 års ålder som personlig assistent. Trivs bra med yrket eftersom jag gillar hur flexibelt man kan jobba. Skulle nog inte alls trivas med ett 8-16 Måndag-Fredag jobb.

Ok... intressant
Citera
2025-06-17, 12:40
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Ja du, skulle tro att de (arbetslösa) går upp kl 10.30.
Tar en en cigg "lågprismärke typ Level" den röker de under under fläkten i köket.
Sen så blir det kaffe och en macka plus en cigg till, men nu orkar inte Kenny gå till fläkten utan röker sittandes på sin fula bruna stol i köket.
Efter det så går Kenny in i badrummet och borstar tänderna med sin Euroshopper tandborste.
Då det är tvättstuga först imorgon så har inte Kenny några rena kallingar, men det funkar bra.
Det är ju väldigt sällan Kenny har lyckats ta hem någon tjej till sin slitna hyreslägenhet.
Sen så blir det TV för hela slanten till kl 16.00.
Kenny tar en promenad till närmaste tobaksaffär.
Det blir ett packet Level en dosa grovsnus och påfyllning av kontantkortet plus en tjuga på Lången, jo det blir en trippel.
Sen hem igen och snart dags för middag, grandiosa kebabpizza.
Till det serveras en pripps blå 3,5.
Mätt och belåten hasar sig Kenny till vardagsrummet och tittar TV till kl 23.30.
Citera
2025-09-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Rätt skönt som arbetslös kan man fara iväg nästan hursomhelst, sova hur länge man vill och sitta och se tv hela natten om man vill. Jag har aldrig varit någon speciellt strukturstyrd individ så läget passar mig rätt bra just nu. Det enda negativa är väl samhällets syn på en, man för nästan ursäkta sig och linda in att man inte arbetar när någon frågar och man ser ändå hur dom tar lite avstånd och säger typ "jaha" och blir mer tillbakadragna, vissa är dock mindre fördomsfulla och ändrar inte beteende, ja en viss avsaknad av monetära medel är naturligtvis lite negativt även det.

Jag fattar inte alls att folk mår dåligt av att vara sysslolösa, det är väl bara att hitta på något istället för att sitta hemma och glo då? Ta en långpromenad, ha ett specialintresse osv, nu är det väl lättare för mig då jag bor nära skog och vatten och att vara i naturen har alltid varit en stor del av mig. Att tänka och läsa mm är inte så farligt som folk tycks tro när de måste distrahera sig med ett rutinarbete för att må bra.

Människan har gjort så beroende av ekorrhjulet att folk mår dåligt av att både ingå i det OCH när de inte ingår i det, helt sjuk egentligen.

Tills Arbetsförmedlingen vill veta varför du loggar in på deras hemsida från vpn.
Citera
2025-09-28, 15:43
Medlem
Det är pissigt att vara arbetslös.
Citera
2025-09-28, 16:06
Medlem
McCarthy01s avatar
Det man slås av är hur lätt folk som arbetar tror att det är att få ett arbete. "Det är väl bara att ligga i", "sök så många jobb som möjligt", "Var beredd att ta jobb på orter runtom i landet", "Vidareutbilda dig så ökar dina chanser" m.m. Få förstår att det inte finns jobb för alla och att vissa kanske inte ens är menade att behöva arbeta. Det är nog som vissa tror, att staten har ett visst intresse av att en viss del av befolkningen ska leva i arbetslöshet och utanförskap.

För egen del var det ett jävla om och men när jag skulle börja arbetsträna efter tidigare alkoholmissbruk. Jag var tydlig med väldigt länge att mina mål var att först läsa upp gymnasiebetygen för att sen vidareutbilda mig, samt börja arbetsträna, men det var som att psykatrin inte trodde att det var möjligt, bland annat pga mina autistiska drag och min bakgrund, trots att jag varit helt arbetsför fysiskt.

Jag ska bara vara glad och tacksam att jag har jobb idag. Min yngste lillebror vill helst av allt slippa jobba och leva på bidrag, och då är han bara en bit över 30. För oss som levt långa perioder utan att ha haft ett jobb att gå till är detta rena döden. En massa jävla tid som man inte vet var man ska göra av och nästan aldrig något som händer. Den sociala biten existerar inte. Jag kan lova att få skulle vilja byta plats med oss som varit där.
Citera
2025-10-31, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Tills Arbetsförmedlingen vill veta varför du loggar in på deras hemsida från vpn.
Jag hänger inte med , varför skulle jag logga in på deras hemsida och varför med vpn???
Citera
2025-10-31, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theKhan
Det är pissigt att vara arbetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det man slås av är hur lätt folk som arbetar tror att det är att få ett arbete. "Det är väl bara att ligga i", "sök så många jobb som möjligt", "Var beredd att ta jobb på orter runtom i landet", "Vidareutbilda dig så ökar dina chanser" m.m. Få förstår att det inte finns jobb för alla och att vissa kanske inte ens är menade att behöva arbeta. Det är nog som vissa tror, att staten har ett visst intresse av att en viss del av befolkningen ska leva i arbetslöshet och utanförskap.

För egen del var det ett jävla om och men när jag skulle börja arbetsträna efter tidigare alkoholmissbruk. Jag var tydlig med väldigt länge att mina mål var att först läsa upp gymnasiebetygen för att sen vidareutbilda mig, samt börja arbetsträna, men det var som att psykatrin inte trodde att det var möjligt, bland annat pga mina autistiska drag och min bakgrund, trots att jag varit helt arbetsför fysiskt.

Jag ska bara vara glad och tacksam att jag har jobb idag. Min yngste lillebror vill helst av allt slippa jobba och leva på bidrag, och då är han bara en bit över 30. För oss som levt långa perioder utan att ha haft ett jobb att gå till är detta rena döden. En massa jävla tid som man inte vet var man ska göra av och nästan aldrig något som händer. Den sociala biten existerar inte. Jag kan lova att få skulle vilja byta plats med oss som varit där.
Folk klarar inte av att tänka längre än vad näsan räcker och saknar därmed all förmåga att föreställa sig något de personligen inte upplevt.
Citera
2025-10-31, 09:42
Medlem
Jag har varit arbetslös länge nu och i och med dom här nya reglerna med akassan/aktivitetsstöd gör att det känns betydligt mer oroligt inför framtiden, man tänker på vad som kan hända när man inte längre kan betala för sig. Jag arbetade 25+ år enbart natt och blev utbränd innan denna arbetslöshet och har sedan dess jävligt svårt att hitta nått nytt arbete.
Citera
2025-10-31, 16:06
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Folk klarar inte av att tänka längre än vad näsan räcker och saknar därmed all förmåga att föreställa sig något de personligen inte upplevt.

Är det därför man är arbetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in