2022-08-06, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
VAFAN snackar du om?

Vi snackar om price cap och att länder inte ska behöva bli hotade/mobbade till att gå med på det.

Du är en sjukt vilsen människa, tycker synd om dig och ber till gud att du inte har några barn.

Jesus..

Förstår att du har lite svårt att hålla kolla på alla dina tramsinlägg.

Citat:
Hahaha herre min jesus.. 😂

Här påstår vi alltså att väst kämpar för ”demokratin” i Ukraina samtidigt som du säger att ifall länder ställer sig på ”fel” sida så kommer dom få betala för det?

Det är det vi har diskuterat. Att väst kämpar för demokratin. Att vi kämpat för den och för att behålla den.

Och att man som land inte kan bete sig hur som helst utan att det uppstår konsekvenser.

Ingenting annat.

Om du nu kommer ihåg. Annars borde du söka hjälp för för tidigt åldrande.
Citera
2022-08-06, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men nu har man ju beslutat att de ska öka oljeflödet.

Genom att återigen försäkra ryska oljetankers och ta bort annat krångel. Så länge man inte levererar direkt till EU och UK.

Då får man gå igenom en mellanhand eller köra med ship-to-ship transfers ute på Atlanten eller något. Eller kanske köpa färdiga produkter från Indien.

Jag tror inte du ska vara så orolig för Rysslands oljeinkomster. Har för mig att smärtgränsen ligger väldigt lågt och att det är långt till break-even

Värre är det med Ukrainas inkomster och ekonomi som hotas av typisk inflation som i länder där krigslyckan har vänt och det ser mörkt ut.

Indien, världens största land, befolkningsmässigt (inom kort) klarar i dagsläget av att svälja en dagsproduktion av rysk oljeproduktion.

Ska kina köpa de resterande 29-30 dagarnas oljeproduktion? Vars ska alla dessa tankers ute på öppet hav ta vägen? Eritrea? Venezuela? (nja, de vill nog inte ha så mycket piss-olja från fitt-ryzzland). Brasilien? nja, de producerar också egen olja.

Vilka länder ska svälja all den här oljan som Tyskland och resten av EU slutar köpa från och med första januari 2023?
Citera
2022-08-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Och nu har Vladimir Saldo rapporterats avliden.
Hvem rapporterer dette?
Citera
2022-08-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
När väst slutar skicka vad som kan undvaras så måste materiel beställas och beställningar av militär utrustning brukar ha flera år som leveranstid.
Redan nu har många leveranstider av beställd utrustning skjutits på framtiden pga materiel som skickats till Ukraina och frågan är om de som väntar på beställd utrustning har lust att få utrustningen uppskjuten i ytterligare några år?
De som beställer ny utrustning byter oftast ut befintlig och det finns ett visst tidsspann som den befintliga kan förlängas innan den måste ersättas.
Med lend-lease avtal så lär vi börja se leveranstider på flera år på lagda beställningar som order från Tyskland redan visar.
Jag har svårt att se att världens beställare och tillverkare av militärutrustning lägger all planering åt sidan och ger Ukraina ett snabbspår, när Ukraina måste beställa så kommer de omfattas av normala leveranstider, de flest tillverkare har redan orderblocken fulla för många år framöver.

Rimligtvis bör väl samma gälla för Ryssarna, eller tror du att rysk industri överträffar västvärldens.
Citera
2022-08-06, 20:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, RySSland kommer att knäckas och helst falla samman. Men vi i väst får nog räkna med en hård vinter, vi med. Hög inflation och el-priset lär inte sjunka i första taget i EU. Det kommer att ta några år innan man gjort sig kvitt ifrån fossilberoendet. Men om två år så kommer vi, i alla fall, att vara helt kvitt ryskt energiberoende, så det är värt det! Själv har jag bundit mitt elpris på en ganska hög nivå. Det kommer, säkert att löna sig det närmaste året, men om det lönar sig de två efterföljande åren, vet i fan.Jag orkar dock inte bry mig. För, så, mycket pengar rör det sig inte om för min del.

Det jag menar är att krig brukar kunna få hjulen att snurra. Tillverkningsindustrin går igång. Ja förutom i ryssland förståss som kommer att uppleva sotdöden.
Citera
2022-08-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ledande missilutvecklare blev arresterad för förräderi i ryssland

Han kanske slarvade och råkade ta på sig en gul skjorta och blå slips till jobbet en dag?

https://www.cnn.com/2022/08/05/europe/russian-hypersonic-missile-scientist-arrest-treason-hnk-intl/index.html

En av flera forskare inom gebitet som blivit arresterade. Tydligen har man sålt information till rysstrollen bästa vän.. Kina!!
Citera
2022-08-06, 20:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Om Ryssland slutar kriga i morgon - när tror ni att deras idrottare är välkomna till internationella tävlingar igen?

Själv tror jag att det kommer ta flera år. Och framförallt kanske att idrottare och idrottsförbund tar avstånd från Putin och kriget.
Citera
2022-08-06, 20:18
Bannlyst
Citat:
Väst gråter ju redan och beklagar sig över Putins ”energikrig” vafan tror du skulle hända ifall han väljer att strypa exporten helt?

När det kommer till energi så är det knappast väst som sitter på ”maktinstrument” om du tror det.

Ingenting.

Det skulle enbart resultera i att processen snabbades upp.

Lagren av olja och gas (ryst kol har man helt slutat attt köpa, helt) är nu så stinna att man klarar av ett halvår till utan att ens begränsa tillgången eller höja priserna.

Det har gått otroligt fort att kasta av sig det ryska olje- och gasoket.
Citera
2022-08-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det har varit tyst kring vapenleveranser från Sverige till Ukraina i mer än en månad nu. Det började illa när Sverige skickade gamla pansarskott som är inneffektiva mot moderna ryska stridsvagnar. I stället för att från början skicka det bästa vi har för att skydda den erfarna reguljära militären som nu ska ersättas av rekryter som gått en kurs i några veckor för att lära sig hantera olika vapen. Ett svenskt strategiskt geni med budgetansvar! Det är vad Pooptin behöver! Utrusta dig nu som en oduglig ledare, Magdalena Andersson! Det är du värd!

Herregud vad du yrar. Moderna ryska stridsvagnar existerar knappt öht.

Sverige har valt att inte berätta vad den senaste transporten av materiel bestod av.
Citera
2022-08-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ingenting.

Det skulle enbart resultera i att processen snabbades upp.

Lagren av olja och gas (ryst kol har man helt slutat attt köpa, helt) är nu så stinna att man klarar av ett halvår till utan att ens begränsa tillgången eller höja priserna.

Det har gått otroligt fort att kasta av sig det ryska olje- och gasoket.

Hahaha varför gråter dom så mycket redan då om det går så jääävla bra?

Förstår du inte hur SKEV din logik är?
Citera
2022-08-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
how's that working out?

rubeln är starkare än på länge, oljepriset är högre än på länge och vinsterna därefter...
Återigen ett sådant där okunnigt påstående.
Putinanhängarna är experter på okunniga påståenden.

Vad ska den ryska regimen köpa för pengarna?
Vilken marknad värderar den ryska rubeln? Vem sätter dess värde?

Blir den ryska limpan billigare billigare i Vladivostok och Moskva för att rubelns värde har satts till hög av den ryska regimen?
Citera
2022-08-06, 20:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om Ryssland slutar kriga i morgon - när tror ni att deras idrottare är välkomna till internationella tävlingar igen?

Själv tror jag att det kommer ta flera år. Och framförallt kanske att idrottare och idrottsförbund tar avstånd från Putin och kriget.
Jag tror att det beror helt och hållet på varför de slutar kriga. Erkänner de sig skyldiga på någon grad och tar konsekvenserna så kan det gå ganska snabbt men fortsätter de sitt vanliga Rysslandsmanér så kommer det dröja år.

Ryssland är paria och kommer att vara lång tid framöver om de fortsätter på samma sätt. Det de gör är så otroligt skamligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in