2022-08-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Du kanske har en annan uppfattning?

Varför bringar du inte lite klarhet i frågeställningen? Eller vet du helt enkelt inte? Du bara tramsar påsom vanligt?

Vad får Ryssen för oljan nu, när Ural-oljan är nere under 70 USD per fat. Vilket pris får Indien?

Jag tycker det är lite vågat att skriva att ryssen försöker ”bli av med skiten” nu när väst gråter och beklagar sig över Putins ”energikrig”.

Men vad ska man säga, logik är ju verkligen inte eran starkaste gren. 🤷‍♀️
Citera
2022-08-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu går vi allt för OT men du måste skilja på ICC och ICJ och vad dom står för. Du pratar om ICJ nu och jag pratar om ICC.
Med detta sagt är diskussionen över.

Nej, jag har också hela tiden talat om ICC. Det är de som vilar på Rome Statute.
(Skiljedomsförfarande om Donbass mellan Ukraina och Ryssland i ICJ? Det kan man glömma, det skulle ingendera parten godkänna. )

Nej, som sagt ICJ (internationella Domstolen) sysslar inte med krigsbrottstribunaler, och ICC har ingen jurisdiktion att åtala Kreml (eller nyckelpersoner där) för angreppskrig, krigsbrott, folkmord etc i detta krig. Alltså är frågan stendöd - och ja, här släpper vi diskussionen.
Citera
2022-08-06, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ural olja som är en ryzzk mix av allt de producerar ligger idag på 70 dollar ungefär. Men sjunker Brent till 70 så lär Ural sjunka den med....

https://m.investing.com/commodities/crude-oil-urals-spot-futures-historical-data

Sen pågår förhandlingar mellan G7 o Kina o Indien om att ingå en köpkartell o trycka ner priset på ryzzk olja. Indien o Kina är ju intresserade av att få så billig energi som möjligt.

Russian crude to be set by members of the buyers' cartel at a level above Russian production costs, so as to provide an incentive for the Kremlin to keep pumping, but much below the current high market prices

Jo, jag har koll på vad Ural-olja är (och att den ligger 30-40% under Brent).

Men min frågeställning är fortfarande, är det där priset som Piss-Ryzzarna får ut på världsmarknaden - eller är de tvungna att lämna ytterligare 25% för att Indierna och Kineserna ska nappa?

Bara det. Om nån har svaret. Annars hoppar vi det.
Citera
2022-08-06, 18:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, beroende på sämre kvalité? Hur som helst finns det också annat intressant i klippet jag postade:
Så här behandlas skadade krigsveteraner i RySSland:
https://youtu.be/hCRAQ1qtRak
(13.45 in i klippet)
Jag känner mig en aning kluvet inför det som utspelas:
Å ena sidan en brist på empati som är hårresande.
Å andra sidan: ksnske både passagerarna och inte minst busschauffören vet, precis, vad som händer i Ukraina, bara det att de inte får tala öppet om det. Då är inte en mördare och våldtäktsman något man bryr sig om.

Man ser att gemene ryssar inte tror på att de försvarar moderlandet mot nazister i Ukraina. De anser att den invalidiserade bara var där för sin egen skull. Man kan nog också ana att det sovjetnarrativet går hem bättre i de asiatiska delarna av Ryssland medans de etniskt ryska delarna mer har lämnat den epoken bakom sig.
Citera
2022-08-06, 18:12
Medlem
raskenss avatar
Ledande missilutvecklare blev arresterad för förräderi i ryssland

Han kanske slarvade och råkade ta på sig en gul skjorta och blå slips till jobbet en dag?

https://www.cnn.com/2022/08/05/europe/russian-hypersonic-missile-scientist-arrest-treason-hnk-intl/index.html
Citera
2022-08-06, 18:14
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är kört för RySSland när oljepriset sjunker under 60 dollar/fatet. Det var tidigare uppe i ca 120 dollar per fat och har nu sjunkit till under 90 dollar. I december/januari kan det ha sjunkit till under 60 dollar per fat.

Produktionskostnaden plus transporten kostar ca 50 dollar/fat. Vid 60 dollar per fat så kommer inte längre RySSland att kunna ge Kina och Indien den vanliga 25 procentiga rabatten. 🙂
https://youtu.be/hCRAQ1qtRak

Observera: vid den tidpunkten kommer amerikanarnas låneleas att ha kört igång ordentligt!

Slava Ukraini!

Man ska nog tillägga att produktionskostnaden var runt det där innan sanktioner, nu är nog allt dyrare för ryssland.
Citera
2022-08-06, 18:15
Medlem
Daniel501s avatar
2 dagars kvot uppnådd (om man tror på Zelenskys siffror);

https://t.me/intelslava/34942

🇷🇺🇺🇦⚡The Ministry of Defense of the Russian Federation reports the destruction of more than 400 personnel of the 46th Airborne Assault Brigade of the Armed Forces of Ukraine in the Belogorka region (Kherson region) and more than 80 foreign mercenaries in the Vyvodovo region (Dnipropetrovsk region) as a result of missile and air strikes

3 dagars kvot;

https://t.me/intelslava/34943

🇷🇺🇺🇦⚡As a result of strikes with high-precision weapons of the Russian Aerospace Forces on the combat positions of the 105th battalion of the 63rd mechanized brigade of the Armed Forces of Ukraine in the areas of the settlements of Andreevka, Lozovoye and Dolgovoe of the Kherson region, more than 70 nationalists were killed and about 150 were injured

Nu kan Ryssen ta semester, UAF ger upp självmant;

https://t.me/intelslava/34944

🇷🇺🇺🇦⚡Against the background of massive losses of Ukrainian troops in the Mykolaiv direction, servicemen of the units of the 59th motorized infantry and 61st infantry brigades, as well as the 35th marines brigade, refused to carry out the order to attack, leave their positions and desert.
Citera
2022-08-06, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ledande missilutvecklare blev arresterad för förräderi i ryssland

Han kanske slarvade och råkade ta på sig en gul skjorta och blå slips till jobbet en dag?

https://www.cnn.com/2022/08/05/europe/russian-hypersonic-missile-scientist-arrest-treason-hnk-intl/index.html

Allt är till salu i Ryssland. Även de som jobbar med det hemligaste av det hemliga.

Han ville väl äta något annat än kålpudding och vodka till middag.
Citera
2022-08-06, 18:17
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Intressant är att gasinäkterna bara är en del , stora intäkter är från olja som nu vaporiseras. Ryssland var nära ekonomisk kollaps 2008 också.

Jag tror rysslande de facto redan har kollapsat redan men på grund av all censur och ekonomisk manipulation kommer det inte upp till ytan på ett tag. Man kan nog dra likheter med Enron kollapsen. Det tar ett tag.

Kriget kommer nog bli en vitamininjektion i väst. Det militärindustriella komplexet rullar igång och skapar arbetstillfällen investeringar. Det kommer skapa miljontals jobb i Ukraina sen i en enorm byggboom och upprustneng. Medan ryssland faller ännu mera bakåt i utvecklingen. Win-Win. Lite cyniskt kan nan säga att kapitalism och fri företagssamhet är en näst intill oknäckbar motståndare

Hur menar du att minskade gasleveranser/oljeleveranser till Väst kan leda till en "vitamininjektion"? EU Ursula har gått ut med att EU ska minska sin konsumtion med 15 %. Räntorna stiger, energipriserna likaså....
Citera
2022-08-06, 18:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Intressant är att gasinäkterna bara är en del , stora intäkter är från olja som nu vaporiseras. Ryssland var nära ekonomisk kollaps 2008 också.

Jag tror rysslande de facto redan har kollapsat redan men på grund av all censur och ekonomisk manipulation kommer det inte upp till ytan på ett tag. Man kan nog dra likheter med Enron kollapsen. Det tar ett tag.

Kriget kommer nog bli en vitamininjektion i väst. Det militärindustriella komplexet rullar igång och skapar arbetstillfällen investeringar. Det kommer skapa miljontals jobb i Ukraina sen i en enorm byggboom och upprustneng. Medan ryssland faller ännu mera bakåt i utvecklingen. Win-Win. Lite cyniskt kan nan säga att kapitalism och fri företagssamhet är en näst intill oknäckbar motståndare

Nja, RySSland kommer att knäckas och helst falla samman. Men vi i väst får nog räkna med en hård vinter, vi med. Hög inflation och el-priset lär inte sjunka i första taget i EU. Det kommer att ta några år innan man gjort sig kvitt ifrån fossilberoendet. Men om två år så kommer vi, i alla fall, att vara helt kvitt ryskt energiberoende, så det är värt det! Själv har jag bundit mitt elpris på en ganska hög nivå. Det kommer, säkert att löna sig det närmaste året, men om det lönar sig de två efterföljande åren, vet i fan.Jag orkar dock inte bry mig. För, så, mycket pengar rör det sig inte om för min del.
Citera
2022-08-06, 18:21
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jo, jag har koll på vad Ural-olja är (och att den ligger 30-40% under Brent).

Men min frågeställning är fortfarande, är det där priset som Piss-Ryzzarna får ut på världsmarknaden - eller är de tvungna att lämna ytterligare 25% för att Indierna och Kineserna ska nappa?

Bara det. Om nån har svaret. Annars hoppar vi det.

Som jag förstår så är det det priset de betalar. Den här kurvan visar hur Ural sjönk när kriget började.

https://www.neste.com/investors/market-data/urals-brent-price-difference#1e40aaac
Citera
2022-08-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ural olja som är en ryzzk mix av allt de producerar ligger idag på 70 dollar ungefär. Men sjunker Brent till 70 så lär Ural sjunka den med....

https://m.investing.com/commodities/crude-oil-urals-spot-futures-historical-data

Sen pågår förhandlingar mellan G7 o Kina o Indien om att ingå en köpkartell o trycka ner priset på ryzzk olja. Indien o Kina är ju intresserade av att få så billig energi som möjligt.

Russian crude to be set by members of the buyers' cartel at a level above Russian production costs, so as to provide an incentive for the Kremlin to keep pumping, but much below the current high market prices

Price cap har aldrig funkat och det kommer den inte göra nu heller.

Om du på riktigt tror att alla länder(förutom G7) kommer gå med på det så är du en naiv idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in