Citat:
Ursprungligen postat av
HeavensDevils
Det är du som för antagandet att hon hade förlorat allt det du beskriver om hon skulle häva köpet. Men det är riktigt att det kostar en del att söka hus. Man kan behöva göra besiktningar och efterforskningar och jag har själv lagt en hel del pengar på det. Menar du verkligen att Esbjörn inte hade betalt tillbaka handpenningen?
Det har funnits massor av möjligheter för Ebba att dra sig ur denna affär med högburet huvud. Det finns det fortfarande.
Det har talats om ekonomisk kompensation för hennes kostnader.
Jag undrar om det är bättre att vara partiledaren för ett kristet parti med äldrefrågor högt upp på agendan, som körde in i kaklet över en senil gammal gubbe, än att av anständighet ha backat av omsorg för honom. Skulle dock säga att detta är märklig synpunkt. Menar du att Esbjörn drabbades för att Ebba primärt sörjde för sin karriär och av taktiska och strategiska skäl? Då skulle hon ha varit försiktigare från början, när hon upptäckte att gubben var lite egen. Jag kan tycka att hon har gjort flera strategiska fel under denna affär och antar att hon blev lite förblindad av sin lust till huset och platsen där det låg. Min uppfattning är att Ebba är en betydligt skickligare och mer empatisk person än vad hon uppvisat här och jag önskar henne all lycka till i framtiden, trots att hon enligt mig helt klart felade mot Esbjörn. Hon är dock inte ensam om det.
Jag säger inte att hon hade, bara att risken fanns. Som hon utmålats i media av Esbjörngänget, fanns det egentligen bara två val. Antinget ge tillbaka fastigheten och hoppas på att det inte kommer kosta henne karriär och pengar, eller så ta striden och bevisa att hon inte felat. Ingen rök utan eld, det är vad folk tänker.
Rent juridiskt ska den felande parten hålla den andra parten skadeslös och har man med en fulspelande motpart att göra, skulle iallafall jag se till att gå efter regelverket för att inte öppna upp för att behöva betala ännu mer. Esbjörn satt på handpenningen under lång tid, utan att deponera.
Esbjörns första kända erbjudande till Ebba, var att stå för sina omkostnader, plus en symbolisk summa till Ebba. Inte mycket till kompensation då man svartmålat någon i riksmedia.
Det är klart att Ebba är en taktisk person. En yrkespolitiker som alla andra. När hon blev inmålad i ett hörn av Esbjörn, vad hade hon för val? Hade Esbjörn varit man nog att försöka lösa tvisten utanför media, så hade han fått tillbaka fastigheten mot handpenningen. Helt övertygad. Inte av godhet, inte för att det var "etiskt rätt", utan för att det var karriärmässigt korrekt att göra så. Kostat henne npgra kronor, men ingen risk att offentligt tappa ansiktet.
Jag är övertygad om att Ebbas innersta uppfattning om Esbjörn, där och då, inte hade klingande varningsklockor. Hon är som sagt taktisk och hur desperat hon än var efter ett boende, så skulle hon inte sticka ut hakan och riskera sin karriär genom att på något sätt lura till sig fastigheten. Hon uppfattade att hon köpte en fastighet av en gammal gubbe som sålde frivilligt till ett rimligt pris. Inga oegentligheter har Esbjörnsidan kunnat komma med, så troligtvis gick affären rätt till och krånglet har uppstått av andra skäl.
Om Esbjörn faktiskt känt sig pressad att sälja, varför sa han inget till någon där och då? Varför gick han överhuvudtaget hem till Ebba? Varför duckade han inte Ebba innan påskrift? Varför tog han inte hjälp? Varför var han glad och nöjd med affären tio dagar efter påskrift? Varför alla dessa olika historier om vad som hänt?