2022-08-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Var har du läst att det var någon ur team Esbjörn som har försatt honom i skuld till kronofogden.

Team Esbjörn hävdar ju att Esbjörn behöver hjälp med sin ekonomi. Men Esbjörn vägrar i sten.

Tycker du inte själv det låter mera logiskt att team Esbjörn har rätt, och att det är på grund av att han ska sköta allt själv som han hamnat hos kronofogden?

Har du missat att det förekommit x antal drivna tvister. Den ENDA som tjänar pengar på tvister är advokater och de som driver tvisterna. I detta fallet är det ju även solklart att det INTE är Esbjörn som tvistat utan det har lämnats fullmakter till höger och vänster. Under "förevändningen" att det är för Esbjörns "bästa" (eller under hot, vad vet vi, om vem det var som tjatat och tjatat).

Eftersom det dessutom redan etablerats i tråden att han HAR hjälp med ekonomin (iom fullmakter till höger och vänstet) är det ju ännu mer "Esbjörns gängs" fel att denna äldre herre inte har några pengar kvar efter den avslutade husaffären. Och detta kan ENBART skyllas på Esbjörns egna team.

Vem anser du är felet till att Esbjörn inte betalat vinstskatten på huset ? I mitt fall är det utan det minsta tvivel Esbjörns team.
2022-08-06, 15:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Erbjuda Esbjörn att köpa tillbaks huset för en rimlig summa. Men som sagt, jag tror att Ebbas lust till huset på dess läge är för stark för att göra det anständiga och empatiska.

Ebba kallade Esbjörn till möte om just denna saken flera gånger under hösten 2020. Esbjörn vägrade varje gång att ens komma till eller bara med på mötena.

Vad du och övriga troll aldrig fattat, är att Esbjörn ville sälja sitt hus och han har aldrig velat något annat, därför har han heller aldrig ställt upp eller gått med på någonting som innebär något annat än att Ebba behåller huset.
2022-08-06, 15:30
Medlem
Citat:
Erbjuda Esbjörn att köpa tillbaks huset för en rimlig summa. Men som sagt, jag tror att Ebbas lust till huset på dess läge är för stark för att göra det anständiga och empatiska.
Ja 3,9 miljoner + omkostnader och det som är nerlagt på renovering. Men gubben är ju pank. Hur tänkte du där?
2022-08-06, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ebba kallade Esbjörn till möte om just denna saken flera gånger under hösten 2020. Esbjörn vägrade varje gång att ens komma till eller bara med på mötena.

Vad du och övriga troll aldrig fattat, är att Esbjörn ville sälja sitt hus och han har aldrig velat något annat, därför har han heller aldrig ställt upp eller gått med på någonting som innebär något annat än att Ebba behåller huset.
Jag vet inte vilka trollen är som du så infantilt gafflar om. Däremot så är det inte min uppfattning att Esbjörn är nöjd över försäljningen. Det är ju ärligt talat hans missnöje hela historien handlar om, men det har du kanske missat.
Men ta gärna det där med fnirp som inte tror att det finns någon i tråden som tror att Esbjörn inte ångrat sig.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-08-06 kl. 15:51.
2022-08-06, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja 3,9 miljoner + omkostnader och det som är nerlagt på renovering. Men gubben är ju pank. Hur tänkte du där?
Källa på att Esbjörn inte har andra saker som han kan avyttra till förmån för sitt föräldrarv och att han är pank?
2022-08-06, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad är en rimlig summa och vilka skulle skatteeffekterna bli i det fallet? Men framför allt, vad borde ske med huset efter Esbjörn Bolins bortgång?
Det ena är en förhandling mellan Esbjörn och Ebba och det andra är bara Esbjörns angelägenhet och inget jag lägger mig i.
2022-08-06, 16:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag vet inte vilka trollen är som du så infantilt gafflar om. Däremot så är det inte min uppfattning att Esbjörn är nöjd över försäljningen. Det är ju ärligt talat hans missnöje hela historien handlar om, men det har du kanske missat.
Men ta gärna det där med fnirp som inte tror att det finns någon i tråden som tror att Esbjörn inte ångrat sig.

Nej, att du inte förstår ditt eget agerande är på inget vis förvånande.

Esbjörn har såvitt jag vet inte uttryckt något missnöje över affären, bara ånger. Men det är en påhittad, förljugen och lögnaktig ånger. Det hette att han inte visste, att han inte förstod, att han inte kom ihåg, att han glömt, att han ångrade sig dagen efter försäljningen. Han ångrade enligt egen utsago en affär han varken visste, förstod eller kom ihåg att han gjort. Dagen efter. Säkert. När allt kom omkring och alla lögner avslöjats och det till och med i media skrivits om hur Esbjörn själv glad, nöjd och skämtsam besökte huset så lång tid som en-två veckor efter affären och skojade om och med Ebba när hon och hennes bekanta var där för att, med Esbjörns goda minne, röja, ja, då i all hast skrevs alla lögner om och då helt plötsligt handlade det inte längre om att han inte förstod, inte kom ihåg eller hade glömt vad han gjort, då var det istället ånger som inte inträffat förrän efter dessa veckor och detta skojfriska besök.

Och tänka sig, efter att Esbjörn vägrat diskutera hur affären skulle kunna återgå, så ställde han dog upp i domstolen och sade att han sålt huset av egen fri vilja. Inte ens den förordnade lögnaren och rättshaveristen Esbjörn kunde med att ljuga för en domstol.

Men för troll som dig för det bra att ljuga om precis allting, hur välkänd sanningen än är. Det är det som gör dog till ett troll.
2022-08-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du ljuger igen, Pernroth Lüllmaa har haft en generalfullmakt för att sköta Bolins ekonomi till alldeles nyligen när han återkallade alla fullmakter för att slippa förmyndarskapet. Hon har helt enkelt inte skött sitt åtagande som hon tog på sig när hon tog emot Bolins fullmakt.

Jag misstänker att hennes agerande kan klassas som trolöshet mot huvudman och även vara straffbart.
Vi kan ju notera att mpl haft telekontakt med Skatteverket 10/6-2021 och då fått veta att försäljningen ska deklareras då och att det ska betalas skatt baserat på köpekontraktets datum.
Detta finns i underlaget från förvaltningsrätten. Inlaga 19.

Huruvida hon och gubben varit osams om aktionen sedan är oklart men hon agerade ombud vid den tidpunkten.
2022-08-06, 16:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det ena är en förhandling mellan Esbjörn och Ebba och det andra är bara Esbjörns angelägenhet och inget jag lägger mig i.

Men Esbjörns psykiska mående, som mer än något annat är hans och ingen annans angelägenhet, det lägger du dig i mer än någon annan och dessutom sprider du ideliga rena lögner, direkt förtal, om Esbjörn och hans psykiska mående.

Du är inte bara ett troll, du är ett riktigt fult svin också.
2022-08-06, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Men Esbjörns psykiska mående, som mer än något annat är hans och ingen annans angelägenhet, det lägger du dig i mer än någon annan och dessutom sprider du ideliga rena lögner, direkt förtal, om Esbjörn och hans psykiska mående.

Du är inte bara ett troll, du är ett riktigt fult svin också.
Det är riktigt. Jag reagerar mer på människor som beter sig panständigt och exploaterande mot svaga och sårbara människor så att de hamnar i sorg och olycka, än vad folk väljer att göra med sin kvarlåtenskap.

För övrigt anser jag att du gör bort dig en hel del genom dina fåniga ad hominem och löjeväckande argumentation. Utgår dock från att du gör ditt bästa, så man får helt enkelt ha överinseende med dig.
2022-08-06, 17:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det är du som för antagandet att hon hade förlorat allt det du beskriver om hon skulle häva köpet. Men det är riktigt att det kostar en del att söka hus. Man kan behöva göra besiktningar och efterforskningar och jag har själv lagt en hel del pengar på det. Menar du verkligen att Esbjörn inte hade betalt tillbaka handpenningen?

Det har funnits massor av möjligheter för Ebba att dra sig ur denna affär med högburet huvud. Det finns det fortfarande.

Det har talats om ekonomisk kompensation för hennes kostnader.

Jag undrar om det är bättre att vara partiledaren för ett kristet parti med äldrefrågor högt upp på agendan, som körde in i kaklet över en senil gammal gubbe, än att av anständighet ha backat av omsorg för honom. Skulle dock säga att detta är märklig synpunkt. Menar du att Esbjörn drabbades för att Ebba primärt sörjde för sin karriär och av taktiska och strategiska skäl? Då skulle hon ha varit försiktigare från början, när hon upptäckte att gubben var lite egen. Jag kan tycka att hon har gjort flera strategiska fel under denna affär och antar att hon blev lite förblindad av sin lust till huset och platsen där det låg. Min uppfattning är att Ebba är en betydligt skickligare och mer empatisk person än vad hon uppvisat här och jag önskar henne all lycka till i framtiden, trots att hon enligt mig helt klart felade mot Esbjörn. Hon är dock inte ensam om det.

Jag säger inte att hon hade, bara att risken fanns. Som hon utmålats i media av Esbjörngänget, fanns det egentligen bara två val. Antinget ge tillbaka fastigheten och hoppas på att det inte kommer kosta henne karriär och pengar, eller så ta striden och bevisa att hon inte felat. Ingen rök utan eld, det är vad folk tänker.

Rent juridiskt ska den felande parten hålla den andra parten skadeslös och har man med en fulspelande motpart att göra, skulle iallafall jag se till att gå efter regelverket för att inte öppna upp för att behöva betala ännu mer. Esbjörn satt på handpenningen under lång tid, utan att deponera.

Esbjörns första kända erbjudande till Ebba, var att stå för sina omkostnader, plus en symbolisk summa till Ebba. Inte mycket till kompensation då man svartmålat någon i riksmedia.

Det är klart att Ebba är en taktisk person. En yrkespolitiker som alla andra. När hon blev inmålad i ett hörn av Esbjörn, vad hade hon för val? Hade Esbjörn varit man nog att försöka lösa tvisten utanför media, så hade han fått tillbaka fastigheten mot handpenningen. Helt övertygad. Inte av godhet, inte för att det var "etiskt rätt", utan för att det var karriärmässigt korrekt att göra så. Kostat henne npgra kronor, men ingen risk att offentligt tappa ansiktet.

Jag är övertygad om att Ebbas innersta uppfattning om Esbjörn, där och då, inte hade klingande varningsklockor. Hon är som sagt taktisk och hur desperat hon än var efter ett boende, så skulle hon inte sticka ut hakan och riskera sin karriär genom att på något sätt lura till sig fastigheten. Hon uppfattade att hon köpte en fastighet av en gammal gubbe som sålde frivilligt till ett rimligt pris. Inga oegentligheter har Esbjörnsidan kunnat komma med, så troligtvis gick affären rätt till och krånglet har uppstått av andra skäl.

Om Esbjörn faktiskt känt sig pressad att sälja, varför sa han inget till någon där och då? Varför gick han överhuvudtaget hem till Ebba? Varför duckade han inte Ebba innan påskrift? Varför tog han inte hjälp? Varför var han glad och nöjd med affären tio dagar efter påskrift? Varför alla dessa olika historier om vad som hänt?
2022-08-06, 17:20
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Mycket riktigt. Det råder ingen tvekan om att den senaste utredningen tydligt beskriver att Esbjörn är dement. Något som är helt uppenbart för alla som har den minsta kompetens på demensområdet, trots lite maskning. Är fakiskt överraskad över att man lämnade så mycket synligt med tanke på att materialet var sekretesstämplat. Man brukar täcka över väldigt mycket mer, så att det inte ska vara så lätt att förstå slutsatserna. I detta fall lyser det demens över hela utlåtandet.

Själv är jag inte det minsta förvånad av utslaget givet Esbjörns tidigare utredningar och hans beteende under den här processen. Esbjörn har uppvisat exakt ett sådant förvirrat, omdömeslöst och inkonsekvent beteende som man återfinner hos dementa, redan från början av processen.

Det är min övertygelse, nu när vi har hans diagnos med facit i hand, att Esbjörn hade fått en demensdiagnos redan 2010 eller åtminstone vid Barrys utredning om man tagit ett ryggmärgsprov. Något som hade varit bra för Esbjörn, då man hade kunnat påbörja behandling tidigare, så att han hade kunnat vara kvar i fas 1 av sjukdomsförloppet längre.

Nu blev det inte så, varför hans förlopp sannolikt progredierar snabbare än nödvändigt. Inga skugga över Barry dock. Demensutredningar är vanskliga och inte helt enkla att särskilja från normalt åldrande. Men jag skulle vilja råda alla som själva hamnar i en frågeställning om demens, för sig själva eller någon anhörig, att kräva ett ryggmärgsprov, vilket är den bästa indikatorn på demens. Särskilt om man har rätt goda förmågor från början kan det vara svårt för utredande discipliner att inse att det skett en tillbakagång av hjärnans funktioner.

Var har du då denna diagnos/facit?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in