2022-08-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Om du läser vad jag skrev så var syftet att räkna ut ett pris givet ränta som ger samma totala månadskostnad, allt annat lika.

Det är ett känsligt ämne, uppenbarligen. Jag har en granne som köpte nytt i samma område innan hon sålt. Hon hade visning förra helgen men har inte fått ett enda bud, inte ett. Hon är rätt stressad.

Ja och jag förstår inte anledningen till den uppställningen helt enkelt, det är inte så priserna kommer påverkas.
Citera
2022-08-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vore intressant att se hur de drar in 3m plus arbetsgivaravgift, moms, tjänstepension, osv.

De kanske har en provision på 3m på 20-30 försäljningar, men det ger inte en lön på 250k/mån.

Sen kan det knappast vara en stor mängd mecklare som säljer en massa villor i dessa områden då det inte omsätts speciellt många. Snackar vi fina delen av Bromma plus Lidingö så handlar det väl om ett par hundra om året, max.

Vad drar de in på en 20m villa försäljning?

Minst 1% av köpeskillingen. Så runt 200k minimum (och ofta en trappa på det). Hade en vän som sålde en sådan för ett halvår sen. Mäklaren la upp den som kommande med två bilder på fasaden och hade en förhandsvisning och sålde dagen efter. Inte många timmars jobb för de pengarna.

De bästa mäklarna i Stockolm säljer bostäder för runt 1 miljard om året.
Citera
2022-08-06, 13:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Många? Hur många hushåll har 8,5M i lån?
Tror svenkolrot utgår från sig själv. När han skall köpa måste han låna 8.5 MSEK.

I verkligheten dock är det lite tunt med folk som har minst 140k i månaden.
svenkolrot kanske kan berätta för oss vilken nettolön man har om man har 140 k/månad.
Så kan man sätta den nettolönen i relation till räntan på lånet.
Citera
2022-08-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det måste man vara för att överhuvudtaget få köpa en med lån.

Bankerna är mycket tuffa som jag förstått det.

Precis så villor I Sthlm lär krascha sist av allt på marknaden i princip.
Citera
2022-08-06, 13:52
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja och jag förstår inte anledningen till den uppställningen helt enkelt, det är inte så priserna kommer påverkas.

Har jag påstått det? Om räntan konstant skulle ligga betydligt högre skulle det trenda åt det hållet, men det finns naturligtvis en betydande tröghet i prisbildningen, folk väntar länge hellre än att realisera en förlust.

Oavsett så kommer bankerna låna ut mindre om räntan är högre, de vill inte sitta på Svarte Petter, förståeligt nog. Om 3-månadersräntan skulle vara 5% tror jag att de skulle räkna på 8-10% prognosränta.
Citera
2022-08-06, 13:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Minst 1% av köpeskillingen. Så runt 200k minimum (och ofta en trappa på det). Hade en vän som sålde en sådan för ett halvår sen. Mäklaren la upp den som kommande med två bilder på fasaden och hade en förhandsvisning och sålde dagen efter. Inte många timmars jobb för de pengarna.

De bästa mäklarna i Stockolm säljer bostäder för runt 1 miljard om året.

Det har som sagt varit lätt, men nu är det andra tider. Kommer krävas mer tid och BLT kommer inte vara lika sugen på att ha leechande procentare.

200k = 160k plus moms = 120k bruttolön

De senaste 12 månaderna har det enligt Hemnet sålts 400 villor över 20m. Dina polare säljer såklart inte via Hemnet eller så, men det är ändå en indikation på volymerna på årsbasis.

Fram med lite namn på dessa toppmecklare, eller är de hemliga?
Citera
2022-08-06, 14:18
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Många? Hur många hushåll har 8,5M i lån?
Jag pratar ju inte om folk som har exakt 8,5 miljoner i lån.
Med lite fantasi kan man kanske räkna ut hur månadskostnaden blir för någon med 4 miljoner i lån.
Kombinera gärna detta med höjda priser på i stort sett allting som man behöver och svetten kommer fram i pannan på väldigt många som trodde att dom var rika.
Citera
2022-08-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det har som sagt varit lätt, men nu är det andra tider. Kommer krävas mer tid och BLT kommer inte vara lika sugen på att ha leechande procentare.

200k = 160k plus moms = 120k bruttolön

De senaste 12 månaderna har det enligt Hemnet sålts 400 villor över 20m. Dina polare säljer såklart inte via Hemnet eller så, men det är ändå en indikation på volymerna på årsbasis.

Fram med lite namn på dessa toppmecklare, eller är de hemliga?

Kommer inte lägga upp någon jag pratar med. Men som du säger är ett flertal utanför hemnet.

Toppmäklarna prisar inte ut sig mot varandra heller oavsett konjunktur. De som säljer objekt för 20 msek tar inte Lisa 23 bara för att det kostar 150k istället för 200k.

Här har du en lirare.

https://www.hittamaklare.se/adam.farhoumand

Drar han in i snitt 1% så är det 6 msek eller 3.6 i bruttolön enligt din kalykl och 1% är verkligen i underkant. Så lite får man aldrig under 10 mseks försäljning om man inte är polare med mäklaren.

Kan ta fram ett 10-tal liknande.
Senast redigerad av flanders 2022-08-06 kl. 14:24.
Citera
2022-08-06, 14:27
Medlem
Citat:
Kommer inte lägga upp någon jag pratar med. Men som du säger är ett flertal utanför hemnet.

Toppmäklarna prisar inte ut sig mot varandra heller oavsett konjunktur. De som säljer objekt för 20 msek tar inte Lisa 23 bara för att det kostar 150k istället för 200k.

Här har du en lirare.

Drar han in i snitt 1% så är det
Hur handikappad är man inte om man måste anlita en mäklare är frågan jag ställer mig.
Hur jävla svårt är det att städa, kanske låna grannens english silver, fota lite och sätta ut en annons?

Det är helt galet att mäklare ens existerar
Citera
2022-08-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur handikappad är man inte om man måste anlita en mäklare är frågan jag ställer mig.
Hur jävla svårt är det att städa, kanske låna grannens english silver, fota lite och sätta ut en annons?

Det är helt galet att mäklare ens existerar

Ska du sälja för 15 msek och varje % är värd 150k vill du ha någon som vet vad de gör. Toppmäklarna har ofta en stor kundstock som söker just denna typ av objekt och hans kunder har förtroende för honom.

Ska du sälja en 2a i Flemingsberg kan det säkert kvitta.
Citera
2022-08-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ska du sälja för 15 msek och varje % är värd 150k vill du ha någon som vet vad de gör. Toppmäklarna har ofta en stor kundstock som söker just denna typ av objekt och hans kunder har förtroende för honom.

Ska du sälja en 2a i Flemingsberg kan det säkert kvitta.
Tänk vad kul man kan ha för ett par hundra tusen som bara kräver ett par dagars jobb. Jag menar, skulle du slänga på någon annan såna summor i vanliga fall?

Mäklare är fullständigt onödiga.
Citera
2022-08-06, 14:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Här har du en lirare.

Drar han in i snitt 1% så är det 6 msek eller 3.6 i bruttolön enligt din kalykl och 1% är verkligen i underkant. Så lite får man aldrig under 10 mseks försäljning om man inte är polare med mäklaren.

Kan ta fram ett 10-tal liknande.

Här ser du också raset nu:

"Adam har enligt vår statistik haft 33 försäljningar det senaste halvåret. Försäljningarna har främst gällt lägenheter och radhus och motsvarar ett värde på 343 285 000 kr.

Presentation
- SÅLT BOSTÄDER FÖR SUMMAN 1 000 000 000 kr under 2020
- SÅLT BOSTÄDER FÖR ÖVER 1 300 000 000KR UNDER 2021."

Kommer han ens komma upp i en halv miljard i år? Från provisionen ska sen kostnader för fotograf, styling, Hemnet, assistent, mecklarbyrån, marknadsföring, osv dras av.

Men absolut, det finns en del mecklare på bostadsmarknaden som drar in stora pengar. De kommer dock se ett ras nu både i volym, provision och prisnivå kombinerat med en massa mer arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in