Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Arbetsmarknaden är fortsatt stark och så länge folk får behålla sina jobb kan jag inte se något större ras trots att räntorna och energipriserna går upp.
Fortfarande relativt höga nivåerna på priserna. Var är rean någonstans?
Vad har vi för tecken på en arbetsmarknad i gungning i exempelvis stockholm?
Nä, något "ras" (alltså nedgång av magnituden -20% eller mer) får vi inte se om vi inte har en arbetslöshet som letar sig in bland tjänstemän och andra som är väletablerade på arbetsmarknaden. Då blir det svårt för oss som vill fynda också, utan arbete att finansiera köpet med.
Att sia om arbetslöshet är svårt. Hösten 2008 kom kraschen snabbt och plötsligt, det ligger lite i sakens natur. Då efter att börsen redan varit smådryg sedan våren 2007, för att sedan dyka - vad var det, 30% till? Men sommaren 2008 har jag för mig att arbetslösheten såg hyfsad ut. Året därpå var det värre. Många produktionsjobb drabbades, Sthlm kom relativt lindrigt undan medan här i Västra Götaland straffades vi rejält.
Det skulle väl vara om typ Evergrande (eller vad dom nu heter) hamnar i trångmål och utlöser någonslags dominoeffekt typ Lehman Brothers/Icon MediaLab/Nyckeln etc. Är ingen expert inom området utan gissar fritt och svävande, men vad jag vet är att det ligger lite i finanskrisers natur att "ingen såg det komma". Vi får dock hoppas vi klarar oss från detta nu med tanke på all skit som varit de senaste 2,5 åren med krig, pandemi, inflation etc.