Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Blir som många säger: en tung ekonomisk vinter. Det kommer att utkristallisera sig vilka som köpt bostad med goda marginaler och vilka som inte gjort det. Handlar inte alls om att boräntorna ska upp till 7% utan privatekonomin hos bostadsägare med ökade totalkostnader där boräntan bara är en liten del.
Jag förutspår att många som köpt sin första bostad de sista 5 åren kommer att sälja med förlust om de säljer nästa vår. Dvs boprisfallet ligger då generellt på minst 20% OM de överhuvudtaget får sålt. 600t ner på en 3 miljoners bostad. 1 miljon på 5 miljoners bostaden. Detta gör också att marknaden blir stendöd för de som inte accepterar sälja på den nivån. Blir i stort bara de som måste sälja och de som köpt för mycket länge sedan och accepterar den lägre vinsten.
Slut är :allt är en hygglig vinst om 1-2 år ”Property Ladder”köparna, renoverings och sälja sen köparna eller köparna som vill ha 180kvm villan istället för 140kvm villan de bor i nu. Människor kommer att bli mer villiga acceptera bo kvar i hem som är mindre perfekta med deras livssituation. Inte minst efter de har haft ute sin bostad på hemnet ett bra tag ,utan seriösa spekulanter, för ett utgångspris som egentligen är så lågt att de fått lätt ångest. Byggbranschen stannar upp nästan helt. Om det visar sig att arbetslösheten stiger kraftigt 2023, då kan nog bopriserna falla 30% från toppen och till i början av 2024, även om boräntorna parkerat sig på 3-4%, utifall samma inflation och kostnadsökningar (förutom boräntan) består i samhället. Problemen blir då gigantiska för nästa regering.
Rådet just nu blir: hyr din bostad om du bara ska bo där upp till 5 år. Har du bra kontantinsats, skambud på objekt med början nästa vår om läget med inflationen,samhällsutvecklingsutsikterna ser mindre oförutsägbart ut och du tänkt bo mycket länge i den bostaden. Ha inställningen att det kan ta 2 år innan du köper, då till ett riktigt bra pris för en bostad du verkligen gillar.
Med ”begagnade” objekt som är på gång ut på marknaden nu i höst så syns ganska tydligt på prislappen att ganska få lägger sig på utgångspriser som signalerar en svagare marknad. Kan vara så att de stora byggherrarna måste sänka priserna rejält på nybyggda osålda objekt, innan det går upp för allmänheten att marknaden gått ner.
2018 så vet jag t ex objekt som värderades till ca 2.4 miljoner av olika mäklare och 2020-21 sålts för 2.7-3 miljoner. Säljare i dag accepterar inte prisbilden 2018. Utan försöker sälja i samma föreningar med prisbilden 2020-21. När de snarare borde lägga sig på 2018 nivån.
Däremot har jag sett ett par äldre villor som skulle ha sålts för 2 år sedan för utgångspris då ca 6 miljoner eller mer e budgivning, komma ut i utgång runt 5.5 miljoner i höst. Samt accepterat avslut runt 5 miljoner br som skulle sålts för minst 5.8 miljoner för 1 år sedan. Men i dessa fall inser man ju att de som bott ändå gör vinster på minst 2 miljoner. Bott minst 20 år i bostaden.
Klokt inlägg! Det fetade: Tror faktiskt byggherrarna vet vart det barkar och hur det kommer se ut framöver. Tror inte att dom kommer sänka priserna allt för mycket utan jag tror att man vet att det är sådan brist på hyresrätter att man kommer behålla dessa tomma.
För blir marknaden mörk i 5-6 år så kommer staten bli tvungna att skaka fram hyresrätter och då kommer det komma något smart statligt stöd (kanske via kommuner som köper tillbaka marken, helt plötsligt blev inte bostäderna så dyra att bygga) så dessa kan bli omvandlade till hyresrätter.
Medborgarna blir då nöjda och glada igen, och förutsättning för detta är att vänsterblocket vinner detta alternativt nästa val.
Men först kommer såklart byggherrarna att erbjuda gratis avgift ett par år, sedan lite extra lulllull. Men jag tror marknaden ser mörk ut för flera år framöver, det psykologiska har slagit in på ett helt annat sätt än under när amorteringskravet infördes.