2022-08-05, 11:11
Medlem
COV-NL63s avatar
SvD Ledarpodden
Den europeiska energikrisen gör det dyrt för elkonsumenterna. Varför har vi hamnat här och vad gör vi nu? Vilka frågor behöver vi diskutera och hantera för att lösa energikrisen och på lång sikt få ett bättre, stabilare energisystem?

Mikael Höök, universitetslektor forskningsgruppen Globala Energisystem på Uppsala Universitet och Daniel Westlén doktor i reaktorfysik och utredare på Liberalernas riksdagskansli diskuterar med Andreas Ericson.

https://www.svd.se/a/z7dAow/sa-loser-vi-energikrisen
Citera
2022-08-06, 08:24
Medlem
Jag har ca 20 000 kWh / år i förbrukning.
Bott i huset 1 år och kört Tibber fram tills nu.

Känns så jävla osäkert inför vintern så jag tecknade fast 1år för 3,38kr/kWh via Vattenfall, äckligt dyrt men känns ändå skönt att veta på ett ungefär vad fakturan kommer landa på.

Om några månader får jag se om det var korkat beslut eller inte.
Citera
2022-08-06, 11:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
SvD Ledarpodden
Den europeiska energikrisen gör det dyrt för elkonsumenterna. Varför har vi hamnat här och vad gör vi nu? Vilka frågor behöver vi diskutera och hantera för att lösa energikrisen och på lång sikt få ett bättre, stabilare energisystem?

Mikael Höök, universitetslektor forskningsgruppen Globala Energisystem på Uppsala Universitet och Daniel Westlén doktor i reaktorfysik och utredare på Liberalernas riksdagskansli diskuterar med Andreas Ericson.

Ska lyssna i veckan men tänkte passa på att fråga om dom nämnde vår tvingade export tiil EU?
Citera
2022-08-06, 11:34
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
SvD Ledarpodden

Mycket klarsynt diskussion!

Liberalerna skulle gå framåt med stormsteg i opinionen om Andreas Ericson skulle tillåtas att debattera
med charlatanen Farmanbar i SVT.
Folket börjar så sakta vakna och inse att landets I-landsstatus är hotad.
Citera
2022-08-06, 11:55
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Mycket klarsynt diskussion!

Liberalerna skulle gå framåt med stormsteg i opinionen om Andreas Ericson skulle tillåtas att debattera
med charlatanen Farmanbar i SVT.
Folket börjar så sakta vakna och inse att landets I-landsstatus är hotad.
Det här sätter kanske även lite press på Farmanbar
WELT: 82% OF GERMANS SAY KEEP NUCLEAR ON
A poll just published finds 41% say keep nuclear long term. 68% of Greens now say keep nuclear online at least temporarily. Nearly incomprehensible turnaround on nuclear sentiment in Germany. Right as firewood is running out for winter.
https://twitter.com/energybants/status/1555508616882540545

fast man kan gissa att s inte vill driva på om kärnkraft eftersom de då har svårt att ingå i en koalition med mp och c.
Senast redigerad av COV-NL63 2022-08-06 kl. 12:42.
Citera
2022-08-06, 12:47
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvifty

Känns så jävla osäkert inför vintern så jag tecknade fast 1år för 3,38kr/kWh via Vattenfall, äckligt dyrt men känns ändå skönt att veta på ett ungefär vad fakturan kommer landa på.

Har kollat själv på bindningstider men är så jävla dyrt så jag kör på som vanligt med rörlig el. 3.38 var jävligt saftigt men det visar sig i vinter om du gjorde rätt eller fel😁. Elbolagen blir nog glada för varje kund som binder upp sig till dom priserna. Jag tror mer att dom försöker skrämma upp kunderna just för att elen ska bindas.
Citera
2022-08-06, 12:48
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har kollat själv på bindningstider men är så jävla dyrt så jag kör på som vanligt med rörlig el. 3.38 var jävligt saftigt men det visar sig i vinter om du gjorde rätt eller fel😁. Elbolagen blir nog glada för varje kund som binder upp sig till dom priserna. Jag tror mer att dom försöker skrämma upp kunderna just för att elen ska bindas.
Kan du få timtaxa så undersök detta.
Man nog inte ha längre bindningstid än 3 månader efter Rysslands/Putins fall, så 9 - 12 månadrr är kanske ok med marginal
Senast redigerad av COV-NL63 2022-08-06 kl. 12:52.
Citera
2022-08-06, 12:49
Medlem
COV-NL63s avatar
Heaven is French energy choices with German management.
Hell is German energy choices with French management.
God help Europe this winter
https://twitter.com/energybants/status/1555738621482770433
Citera
2022-08-06, 13:16
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Kan du få timtaxa så undersök detta.
Man nog inte ha längre bindningstid än 3 månader efter Rysslands/Putins fall, så 9 - 12 månadrr är kanske ok med marginal

Jag har det samt att jag har ganska låg årsförbrukning fast jag bor i villa därav också att jag inte vill binda elen.
Citera
2022-08-06, 14:04
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvifty

Är det priset inklusive allt, eller bara den rörliga delen?
Citera
2022-08-06, 14:18
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det här sätter kanske även lite press på Farmanbar [indent]WELT: 82% OF GERMANS SAY KEEP NUCLEAR ON
A poll just published finds 41% say keep nuclear long term. 68% of Greens now say keep nuclear online at least temporarily. Nearly incomprehensible turnaround on nuclear sentiment in Germany. Right as firewood is running out for winter.

Det verkar åter vara dags för regeringen i Tyskland att upplösa folket och välja ett nytt.....
Citera
2022-08-06, 14:37
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det verkar åter vara dags för regeringen i Tyskland att upplösa folket och välja ett nytt.....
FDP som sitter i regeringen är för kärnkraft och CDU/CSU är också för. Se detta från Markus Söder, CSU:
Det är dags att agera: Informationsbesök på kärnkraftverket Isar 2 med @_FriedrichMerz. Varje dag räknas. #kärnkraften kan fortsätta att drivas ur professionell och teknisk synvinkel. Men detta kräver slutligen beslut från den federala regeringen, istället för evig taktik och argument.
Tyskland befinner sig i en verklig #energinödsituation. Utöver gasproblemet finns även ett elproblem. Därför måste allt göras nu för att komma igenom vintern och perioden fram till mitten av 2024. Utöver utbyggnaden av förnybart krävs fortsatt drift av kärnkraften.
https://twitter.com/Markus_Soeder/status/1555172675965882368

De är lite fega eftersom de fortfarande vill bygga ut förnybart, men det tar ju tid att vända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in