2022-08-06, 14:41
Medlem
barkeepers avatar
Hur lång tid skulle det ta för Sverige att dra igång reaktorer igen? Utan att tumma på säkerheten?

Hamnar MP under spärren i höst kanske det blir åka av igen.
Citera
2022-08-06, 14:53
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hur lång tid skulle det ta för Sverige att dra igång reaktorer igen? Utan att tumma på säkerheten?
Hamnar MP under spärren i höst kanske det blir åka av igen.
Regeringen har förhindrat utredningar om driftförlängning av R1 och R2 i samband med att de stängdes. För ett år sedan skulle det nog gått bra, men idag är det säkert bättre att börja bygga koreanska reaktorer på platsen där Vattenfall planerade Ringhals R5 och R6. Färdigt snabbare än havsbaserad vindkraft som måste bytas ut vart 15 - 20 år, och som ger lägre produktionskostnad då de kan drivas 60+ år.
Citera
2022-08-06, 14:55
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Regeringen har förhindrat utredningar om driftförlängning av R1 och R2 i samband med att de stängdes. För ett år sedan skulle det nog gått bra, men idag är det säkert bättre att börja bygga koreanska reaktorer på platsen där Vattenfall planerade Ringhals R5 och R6. Färdigt snabbare än havsbaserad vindkraft som måste bytas ut vart 15 - 20 år, och som ger lägre produktionskostnad då de kan drivas 60+ år.

Fy fan, det behövs en politisk reset i Sverige.
Citera
2022-08-06, 17:30
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag oroar mig rejält över kommande elpriserna, trots att jag har en förbrukning på under 10.000kWh/år

Förra vintern kanske jag eldade 2-3kubik, men kommande vinter blir det mer.. är sjukpensionerad
och ensamstående så får väl sitta hemma och elda för fullt. Har en stor kamin med värmelagring
och kokplatta så jag tänkte ackumulera extra värme genom en jättekastrull med vatten på kokplattan.
Har 1år gammal luftvärmepump och bara 1 element på i hela villan (7rum)

Har en offgrid-stuga som jag vill flytta till, men villan var svårsåld i Maj då köparna försvann, och nu
har priserna gått ner minst en halv miljon. Tanken var att sälja villan om 2-3år, men gjorde ett försök
innan sommaren på grund av marknadsläget.. men hann tyvärr inte.

I värsta fall får jag ställa av bilen och ställa in vinterhelgerna i fritidshuset. Har ca 8-10kubik ved

Jag påverkas inte av höja räntor och har 300K i buffert.. men när bufferten är slut så är den slut.
Citera
2022-08-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
FDP som sitter i regeringen är för kärnkraft och CDU/CSU är också för. Se detta från Markus Söder, CSU:
Det är dags att agera: Informationsbesök på kärnkraftverket Isar 2 med @_FriedrichMerz. Varje dag räknas. #kärnkraften kan fortsätta att drivas ur professionell och teknisk synvinkel. Men detta kräver slutligen beslut från den federala regeringen, istället för evig taktik och argument.
Tyskland befinner sig i en verklig #energinödsituation. Utöver gasproblemet finns även ett elproblem. Därför måste allt göras nu för att komma igenom vintern och perioden fram till mitten av 2024. Utöver utbyggnaden av förnybart krävs fortsatt drift av kärnkraften.
https://twitter.com/Markus_Soeder/status/1555172675965882368

De är lite fega eftersom de fortfarande vill bygga ut förnybart, men det tar ju tid att vända.

Om allt som krävs är ett regeringsbeslut så borde det redan vara gjort om de menar allvar med att de vill lösa krisen, vad väntar de liksom på? Sedan kan de passa på att leverera turbinen till ryssland.

Hoppas att detta verkligen får ett slut på all miljöpropaganda, då skulle i alla fall denna krisen föra med sig något gott.
Citera
2022-08-07, 09:54
Medlem
Citat:
Är det priset inklusive allt, eller bara den rörliga delen?

Den rörliga delen, nätavgift mm tillkommer också sen.
Citera
2022-08-07, 09:56
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvifty
Den rörliga delen, nätavgift mm tillkommer också sen.

Oj, jäklar anåda vilket pris. Helt galet. Har du omstartsgaranti?
Citera
2022-08-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har kollat själv på bindningstider men är så jävla dyrt så jag kör på som vanligt med rörlig el. 3.38 var jävligt saftigt men det visar sig i vinter om du gjorde rätt eller fel😁. Elbolagen blir nog glada för varje kund som binder upp sig till dom priserna. Jag tror mer att dom försöker skrämma upp kunderna just för att elen ska bindas.

Japp det är nog mycket skrämselpropaganda men det är så svårt att förutse hur det kommer bli så det känns ändå skönt att ha en ungefärlig koll på kommande månader.

Om det nu sticker iväg till 8-10kr/kWh under en längre period så kommer jag inte känna mig helt blåst iallafall

Och skulle det bli en billig vinter så har jag ändå möjlighet att teckna om till nästa höst så det är inte hela världen.
Citera
2022-08-07, 10:00
Medlem
Citat:
Oj, jäklar anåda vilket pris. Helt galet. Har du omstartsgaranti?

Nej inte vad jag vet, antar att det är ett tillägg hos vissa bolag?
Men jag tecknade bara 1 år så jag får bita ihop och betala fram till nästa höst och hoppas att priserna ligger högre än vad jag betalar.

Har fortfarande ångerrätt men kommer nog köra på ett år så får vi se hur det blir.
Citera
2022-08-07, 10:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har kollat själv på bindningstider men är så jävla dyrt så jag kör på som vanligt med rörlig el. 3.38 var jävligt saftigt men det visar sig i vinter om du gjorde rätt eller fel😁. Elbolagen blir nog glada för varje kund som binder upp sig till dom priserna. Jag tror mer att dom försöker skrämma upp kunderna just för att elen ska bindas.
Traditionellt har det nog varit så att elbolagen skrämt till dyr bindning men nu har de nog faktiskt ingen aning.
Vi har inte haft det här scenariot innan och ingen kan med säkerhet spå vad som händer i vinter.

Klart affärsidén är att kunden ska binda till ett högre pris som inte uppnås på elbörsen.

Vi kommer nog också binda snorhögt över vintern och försöka elda med ved för att minska på kostnaden.
Citera
2022-08-07, 10:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvifty
Nej inte vad jag vet, antar att det är ett tillägg hos vissa bolag?
Men jag tecknade bara 1 år så jag får bita ihop och betala fram till nästa höst och hoppas att priserna ligger högre än vad jag betalar.

Har fortfarande ångerrätt men kommer nog köra på ett år så får vi se hur det blir.

Ja vi betalade en slant, men vi band på tre år, så det kändes som en bra idé då, även om det nu ser ut som om vi inte kommer att få användning för det.
Citera
2022-08-07, 10:21
Medlem
CrazyWorlds avatar
Folk pratar om att de har bundit. Vadå, tror de att priset kommer vara billigare när bindningstiden gått ut?

Om 2-3 år, tror de priset kommer vara nere på ören igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in