2022-08-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ett litet PM? Det ska vara en rapport "författad under månader" av "forskare" med udden mot Ukraina.
Kan du hänvisa mig till denna rapport för jag kan ej finna den. Diskussionen tycks handla om ett pm och det längsta jag hittar är detta, ett längre pm: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Inte undertecknad av några forskare och ej utformad som en rapport
Citera
2022-08-05, 23:29
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Man förstår också extra tydligt med ditt inlägg hur Amnesty har låtit sig bli till ett slagträ för ryska förövare.

Tyvärr har Amnesty gjort sig så irrelevanta att kommande rättfärdig kritik mot Ryssland inte kommer komma någonvart. Iaf jag kommer inte någonsin hänvisa till Amnesty något mer, inte ens när de kritiserar Ryssland.

Vill man kritisera hur Ukraina försvarar sig måste man göra det i en kontext till hur fienden beter sig och t o m berätta vad konsekvenserna skulle bli om man inte agerade på ett visst sätt, inte bara peka finger.

Det enda godtagbara uttalandet hade ju såklart varit:

"Being in a defensive position does exempt the Ukrainian military from respecting international humanitarian law."

Allt annat är Putin propaganda.
Citera
2022-08-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hehe... Det var en fint. En finfin fint som grisarna svalde. Grisarna började förflytta trupper till Khersonfronten i all hast. Sedan passade UAF på att ta för sig vid Izihumfronten istället.

Det har varit dagens stora samtalsämne hela dagen. Ryssarna har helt missbedömt en enkel listig plan. De köpte hela paketet med hull och hår

https://www.dailykos.com/stories/2022/8/5/2114556/-Ukraine-Update-Russian-lines-recede-south-of-Izyum-as-Russia-rushes-to-potential-Kherson-trap

Efterhandskonstruktion...
Citera
2022-08-05, 23:35
Bannlyst
Inte nog med att piss-ryzzarna har en massa ticktack-soldater som skjuter mot försvarslösa förråd och utedass.

Nu tränar de för fullt med att slå ut fientliga, anfallande plåtskjul.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1555500588498132994
Citera
2022-08-05, 23:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Jag finner inga ord, ryssar liknar mer och mer talibaner.

(En människas kranium syns i tweeten, för er som helst avstår från att titta på det)
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Pch naturligtvis har fitt-ryzzarna skurit kuk och ballarna av den ukrainske soldaten och satt upp dem på stängerna bredvid.

Värre än talibaner. Det här är i paritet med IS. Eller rentav värre.

Skära av huvuden gjorde IS, men skar de av människors könsdelar?

Ryssarna är riktiga monster. Många av dem borde vara inspärrade på sinnessjukhus.
Citera
2022-08-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det enda godtagbara uttalandet hade ju såklart varit:

"Being in a defensive position does exempt the Ukrainian military from respecting international humanitarian law."

Allt annat är Putin propaganda.
Exakt, de flesta av Kievfansen här tror på fullt allvar att internationell rätt ger den som angripits rätt in blanco, ensidig rätt att göra vad man vill med hänvisning till självförsvar, helt oavsett hur det drabbar civilbefolkningen. Och att detta gäller både för traditionella militära förband och för vilka civila som vill slåss som helst.
Citera
2022-08-05, 23:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Efterhandskonstruktion...

...Att gå händelserna i förväg och kallar det för efterhandskonstruktion säger rätt mycket om hur ni bara gissar er fram. Som det har varit sedan den 24:e Februari. Det tar liksom aldrig slut. Ryssen ...ursäkta grisarna...börjar falla i den grop dom grävt år andra i allt snabbare takt
Citera
2022-08-05, 23:38
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Alltså kan du eller någon annan förklara varför ryssarna attackerat ett kraftverk som de har kontroll över? Är ukrainare så pass nära kraftverket? Har ryssarna skjutit med icke-pricksäkra missiler mot ukrainska styrkor i närheten av kraftverket? Finns det möjlighet att ukrainska styrkor träffat verket?

rySSarnas kanonpipor är slut. Dessa är krokiga så felmarginalen rör sig om kilometrar på träffsäkerheten. Precisionen på deras missiler är under all kritik. Jag tror inte att det var medveten handling snarare okunskap, slarv, krav från överordnande som kräver att man ska avfyra även om personalen vet att det är fel på kanonen.
Citera
2022-08-05, 23:39
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Kan du hänvisa mig till denna rapport för jag kan ej finna den. Diskussionen tycks handla om ett pm och det längsta jag hittar är detta, ett längre pm: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Inte undertecknad av några forskare och ej utformad som en rapport

Han kommer såklart inte kunna hänvisa till den påstådda "rapporten", som han uppenbarligen inte ens läst själv.
Citera
2022-08-05, 23:40
Bannlyst
Dagens bästa förslag:

Citat:
High time for the EU to sanction Gerhard Schröder! Is Germany too corrupt even to sanction Putin’s foremost agent in Europe? He has not worked for Germany since 2005. Face reality!

https://twitter.com/anders_aslund/status/1555286193536909312

Skicka gärna fanskapet till Moskva också.

På livstid.
Citera
2022-08-05, 23:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hehe... Det var en fint. En finfin fint som grisarna svalde. Grisarna började förflytta trupper till Khersonfronten i all hast. Sedan passade UAF på att ta för sig vid Izihumfronten istället.

Det har varit dagens stora samtalsämne hela dagen. Ryssarna har helt missbedömt en enkel listig plan. De köpte hela paketet med hull och hår

https://www.dailykos.com/stories/2022/8/5/2114556/-Ukraine-Update-Russian-lines-recede-south-of-Izyum-as-Russia-rushes-to-potential-Kherson-trap
Lika mycket fint som den ryska framstöten mot Kiev var en skenmanöver, skulle jag säga... Jag tror att Ukraina helt enkelt fått skjuta upp den planerade mångmiljonmarschen mot Kherson. Det finns uppgifter om att förberedelser gjorts. Det är väl tänkbart att ryssarna "gick på" dem. Inte att ryssarna läst på nätet om den kommande storoffensiven och tagit det för sanning.

Dock troligt att platsen för nästa stora batalj blir vischan mellan Izium och Sloviansk. Just nu är ukrainska styrkor och rör på sig där, men mitt tips är att även Ryssland kommer vilja avancera mot först Sloviansk och sedan Kramatorsk.
Citera
2022-08-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Han kommer inte kunna hänvisa till den påstådda "rapporten", som han uppenbarligen inte ens läst själv.
Nej och ingen annan heller. Media i Sverige skriver också om en 'rapport". Just nu misstänker jag att svensk media bara har apat efter engelska mediehus som krittiserar en "report" ung. rapportering (eller här pm), vilket ju inte är samma sak som study-rapport på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in