2022-08-05, 00:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feskern77
Väldigt många som har synpunkter men jag tror knappast att vakterna tar en random och bojjar o misshandlar till döds. Sen kan det vara i stridens hetta att de håller honom lite för länge men vi är bara människor. Vad hade hänt om han lyssnat på vakterna?

Men lägg ner det där jävla skitsnacket... man dödar inte någon "i stridens hetta" bara så där när man stryper någon...
Citera
2022-08-05, 00:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Kommer det eller har det varit något om detta på Serglestorg? Hur är stämningen mot alla OV på Tunnelbanan och andra platser?

Skulle gissa att de flesta mest somnar om och oroar sig över bolån och elräkningar. Skötsamma folk råkar inte sätta sig i dylika situationer.
Citera
2022-08-05, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, mord/dråp är helt uteslutet, däremot grovt vållande till annans död.
Vi förenklar så även ett barn förstår;

Gärningsmannen har som mål med sina handlingar att en person dör, planerar och utför: Mord

Gärningsmannen har som mål med sina handlingar att en person dör, men inte planerat i förväg: Dråp

Gärningsmannen är likgiltig inför att denne utsätter en person för dödsfara, personen dör: vållande till annans död

Gärningsmannen har som mål eller är likgiltig med sina handlingar att skada en person, personen skadas och/eller får smärta av angreppet: misshandel

En person dör som en konsekvens av olyckliga och oförutsedda händelser utan avsikt: olycka utan straffansvar.

Om det är mig du tror du hjälper:
Jag har klart för mig, därav la jag till lite högst osannolika scenarion helt taget ur det blå, så om du läser en gång till så förstår du nog bättre
Citera
2022-08-05, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ta ett djupt andetag, du är hysterisk och gormar.

Nej, om du nyss legat och brottats med en storväxt dåre så är det nog inte särskilt lätt att veta huruvida han blir medvetslös eller slutar andas. Det är inte ens särskilt enkelt eller går på sekunden att upptäcka att nån normal lugn människa som tuppat av hux flux andas eller inte.

Floyd-dåren gormade att han inte kunde andas redan när de försökte få in honom i baksätet av polisbilen, så inte alls konstigt att poliserna senare inte tog gormandet på allvar, hade jag inte heller gjort.
Hur kan man vara "hysterisk och gorma" via text? Skrev jag med stora bokstäver? Skrev jag utropstecken eller gjorde massa emojis? Intressant analys du drog från din röv.

Du rättfärdigar OV agerande genom att säga att "det är inte lätt att veta". Det kommer tyvärr inte räcka för att bli friad för brottet.

Det var inte Floyd som skrek att han inte kunde andas. Han låg på marken medvetslös. Hur ska han kunna "gorma" då? Det är personer som filmade som skrek det. Igen så försöker du bagatellisera agerandet som normalt och hävda att man "inte kunde veta".

Just därför såna som du inte borde jobba varken som polis eller OV. Inte ens som biljettkontrollant på SL.
Citera
2022-08-05, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Eller så oroar dom sig för folk som blir omhändertagna av Vakter.
Det är nog mer småkriminella eller sådana som inte kan föra sig i möblerade rum som oroar sig. Beter man sig som folk så kommer man sällan, om ens någonsin, ha något med ordningsmakten att göra.
Citera
2022-08-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Aja... Verkar ju som att han verkligen gått bärsärkargång...

Stämmer det så minskar mina sympatier rätt rejält för gärningsmannen, fortfarande fel av OV såklart, det är inte deras jobb att vara bödlar såklart och många av dom är svin, men...

Nåja, vi får väl se hur den här historien slutar...
En rättegång handlar aldrig om "sympatier". Det är inget parti man ska rösta på. Det är ett juridiskt ställningstagande.

Även om BO har dödat 100 människor innan så finns ingen anledning att fortsätta strypa honom när han redan är medvetslös. Det går inte längre hävda att han gjorde motstånd i det läget, alltså helt obefogat.
Citera
2022-08-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men hon lever åtminstone.
Hon hade kunnat anmält B.O om han överlevt och fått skadestånd, nu är det svårare.
Hon borde få stämma OV istället för att de "dödat" hennes chans att få skadestånd från den döda mannen.
Citera
2022-08-05, 01:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
En rättegång handlar aldrig om "sympatier". Det är inget parti man ska rösta på. Det är ett juridiskt ställningstagande.

Citat:
Även om BO har dödat 100 människor innan
så finns ingen anledning att fortsätta strypa honom när han redan är medvetslös. Det går inte längre hävda att han gjorde motstånd i det läget, alltså helt obefogat.

Nej då hade man antingen puttat ner honom på spåret eller låtit polisen skjuta honom.
Citera
2022-08-05, 01:35
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är nog mer småkriminella eller sådana som inte kan föra sig i möblerade rum som oroar sig. Beter man sig som folk så kommer man sällan, om ens någonsin, ha något med ordningsmakten att göra.

Även om man inte har gjort något sa pratar ju vakterna med folk som har varit vittnen eller hjälpt till i en situation. Vet en gång det hände mig, då snackade OV massa skit om den som hade varit utsatt.
Citera
2022-08-05, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
I tv-serien "Tunnelbanan" är det nästan alltid, i varje avsnitt som OV blir kallade för "misslyckade poliser" och "låtsaspoliser" av personer som har omhändertagits. I tv håller dom masken men gissar att dom blir jäkligt irriterade på att höra det och resultatet av det ser vi bland annat på Rådmansgatans tunnelbana och vad som hände Juha. Jag försvarar inte VO:s agerande, men gissar starkt på att det till slut rinner över och deras aggressioner och ilska kommer fram vid helt fel tillfällen och drabbar fel personer.

I den är filmen som länkats tidigare, skriker, jagar och misshandla en VO killen med betong när han ligger ner för att han inte har flyttat på sig tillräckligt snabbt när han blir tillsagd att backa av samma VO. Killen är säkert kompis med killen som redan ligger ner och får den feta ordningsvaktens knä i nacken.

https://twitter.com/sevqorban/status/1158797131957846017
Riktiga fittor i videon. Verkar som vakten blivit påsatt av sin styvfarsa som liten. Om man inte kan kontrollera sina känslor ska man inte jobba inom yrket. Dom leker poliser.
Citera
2022-08-05, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej då hade man antingen puttat ner honom på spåret eller låtit polisen skjuta honom.
Du menar att man hade puttat ner mannen på spåret eller skjutit honom när han redan är medvetslös? Du är fan bra dum i huvudet.

Varför sköt inte polisen killen som körde lastbil på Drottninggatan då ditt smartass?
Citera
2022-08-05, 01:47
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du menar att man hade puttat ner mannen på spåret eller skjutit honom när han redan är medvetslös? Du är fan bra dum i huvudet.

Varför sköt inte polisen killen som körde lastbil på Drottninggatan då ditt smartass?

Om han hade dödat 100 människor innan som du skrev.

Polisen sköt inte Akilov eftersom de inte hade dem möjligheten tills långt efter och han dödade inte 100 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in