2022-08-04, 19:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man kan ha hur mycket tester, utvärderingar och utbildningar som helst men det kommer alltid att ske misstag eller försummelse när det sker så många ingripanden som det gör. Yrket är dessutom alldeles för otacksamt och lågavlönat för att rekrytera några riktiga stålmän eller superkvinnor som presterar toppresultat på dylika tester. Det är nämligen idag redan en stor brist på ordningsvakter.

Alternativet är förstås att byta ut ordningsvakter mot poliser, men att fylla dessas tid med omhändertagande av fyllerister och knarkare känns inte heller riktigt motiverat. Man ska då förstås också ha den kapacitet av poliser som krävs, vilket vi bara kan drömma om idag. Men visst jag tycker gott att man kan se över rekryteringsprocesserna och den utbildning som ordningsvakterna får. Det är ju på gång att ordningsvakterna ska få ökade befogenheter, med det kommer också mer utbildning.
Det får du väl tro om du envisas men faktum är att det i de verksamheter jag nämner lett till stora förbättringar; så då kan det nog ge förbättringar även i denna bransch.

Och vad är de för fiskmåsargument du försöker dig på när du svamlar om "många ingripanden"? Är man olämplig så är man; det har inget samband med hur många gånger man exponeras
Citera
2022-08-04, 19:45
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffslatin
När han kom ner var han ensam, jag vet inte om hans sällskap kom efter
Jaha så det fanns ett sällskap. Vad gjorde dom?
Citera
2022-08-04, 19:47
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja så är det säkert. Chockad när han har varit med om en skrämmande och oväntad upplevelse i svenska tunnelbanan en helgnatt. Inget han förväntar sig direkt om han är turist. Tänker mer att han borde ta det lite lugnt och sätta sig ner, han blir ju bara mer upphetsad av det han sysslar med.

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Är du efterbliven eller trollar du bara?
Vet du vad det innebär att vara medvetslös? En medvetslös person kan inte göra motstånd och bör omedelbart bli kontrollerad och få livräddande hjälp.
Om man inte kan märka skillnaden på en person vid medvetande och en medvetslös person ska man inte jobba som OV. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att man slutar andas i BO situation.

I Floyds fall så fanns ingen anledning för polisen att fortsätta sitta på honom när han slutat andas. Flera ropade till polisen att han inte andas. Menar du att en person som blir gripen inte har rätt till att andas? Och även om rättegångarna i USA är korrupta så är dom inte det i Sverige. Om GM döms till vållande så är det inte politiskt. Motivera gärna politiken bakom en dom. OV är en blatte och BO en vit man från Finland.

FYI: Att döma OV till vållande innebär INTE att man sympatiserar med finska mannen. Lär dig fatta skillnaden.

Ta ett djupt andetag, du är hysterisk och gormar.

Nej, om du nyss legat och brottats med en storväxt dåre så är det nog inte särskilt lätt att veta huruvida han blir medvetslös eller slutar andas. Det är inte ens särskilt enkelt eller går på sekunden att upptäcka att nån normal lugn människa som tuppat av hux flux andas eller inte.

Floyd-dåren gormade att han inte kunde andas redan när de försökte få in honom i baksätet av polisbilen, så inte alls konstigt att poliserna senare inte tog gormandet på allvar, hade jag inte heller gjort.
Citera
2022-08-04, 19:50
Medlem
Mer.info.007s avatar
Jag har sett själv hur vakterna drar tag i en så hårt som om dom njuter av det känns som det mycket ilska i dom som dom vill ha ut på andra.
Citera
2022-08-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det får du väl tro om du envisas men faktum är att det i de verksamheter jag nämner lett till stora förbättringar; så då kan det nog ge förbättringar även i denna bransch.

Och vad är de för fiskmåsargument du försöker dig på när du svamlar om "många ingripanden"? Är man olämplig så är man; det har inget samband med hur många gånger man exponeras
Även till synes högst lämpliga människor begår fel och misstag. Det är inga robotar eller stålmän vi har att göra med.
Citera
2022-08-04, 19:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Även till synes högst lämpliga människor begår fel och misstag. Det är inga robotar eller stålmän vi har att göra med.
Har jag sagt det då? Det jag säger är att det går att kraftigt skära ner på antalet individer som inte är lämpliga
Citera
2022-08-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Har jag sagt det då? Det jag säger är att det går att kraftigt skära ner på antalet individer som inte är lämpliga
Ja i och med att du tyckte att det hela var ett fiskmåsargument. Så som yrkesstatusen ser ut idag så ser jag inte hur man ska klara av att skära bort olämpliga annat än marginellt. Man måste i så fall jobba med att göra yrket betydligt mer attraktivt men då är vi och andra sidan snart uppe i polisiära löner och krav.
Citera
2022-08-04, 20:02
Medlem
Till den kvinnliga ordningsvaktens försvar kan man väl lyfta fram att efter det att adrenalinet lagt sig och när hon inser att Juha inte andas så reagerar hon och om jag inte fattat fel försöker fixa fram en hjärtstartare (?) eller liknande på stationen.
Citera
2022-08-04, 20:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har lixom noll betydelse vad rätten kommer fram till, de är bägge döda pga grova felbeslut de tog när de stal slogs gjorde kraftigt motstånd, som man bäddar får man ligga, så lär dig istället för att sitta här och snyfta
Ja OV har verkligen bäddat dåligt!
De har nog väldans ågren nu?
BO är död och lider inte längre, endast hans stackars anhöriga.
Inte tror jag de två OV är nöjd med resultatet i efterhand, eller vad tror du?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja i och med att du tyckte att det hela var ett fiskmåsargument. Så som yrkesstatusen ser ut idag så ser jag inte hur man ska klara av att skära bort olämpliga annat än marginellt. Man måste i så fall jobba med att göra yrket betydligt mer attraktivt men då är vi och andra sidan snart uppe i polisiära löner och krav.
Som det framställts i tråden tjänar OV i paritet med polisen...

Jag förstår inte varför det skulle vara svårt att sortera redan i intagningen? Ger snarare yrket högre status vilket kan locka andra än idag att ansöka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffslatin
Kvinnan som blev slagen åkte med samma tåg som mig och sedan försvann hon, jag vet inte om hon behövde sjukvård men hon blev slagen jättehårt
Aja... Verkar ju som att han verkligen gått bärsärkargång...

Stämmer det så minskar mina sympatier rätt rejält för gärningsmannen, fortfarande fel av OV såklart, det är inte deras jobb att vara bödlar såklart och många av dom är svin, men...

Nåja, vi får väl se hur den här historien slutar...
Citera
2022-08-04, 20:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kvinnan som blev misshandlad av fyllot kanske inte finner det lika roligt som du gör.
Men hon lever åtminstone.
Hon hade kunnat anmält B.O om han överlevt och fått skadestånd, nu är det svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in