2022-08-04, 17:49
Moderator
OYs avatar
Inte för att jag tvivlar på att ordningsvakten som håller armen om JH hals stryper honom, men vilka tecken visar att han faktiskt gör det?

Någon som kan berätta hur man kan se att strypning pågår?

Om den kvinnliga ordningsvakten blev slagen i ansiktet kan hon känt ett hämndbegär, hon tycks omotiverat pressa ned JH huvud mot golvet samtidigt som hennes kollega håller kring JH hals. Kan det varit hennes våld som orsakade att JH avled?
Citera
2022-08-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Av vilken anledning som helst egentligen. De kognitiva kraven för att bli ordningsvakt är inte skyhöga. Men även om ordningsvakten var normalt intelligent så kan avsikten och uppsåtet ha varit att "bara" oskadliggöra mannen. Om det hade varit så uppenbart uppsåtligen eller med likgiltighetsuppsåt som du vill påskina så hade brottsrubriceringen också varit därefter. Något sådant uppsåt kan dock varken du, jag eller åklagaren precisera i det läge som rådet om ingen ny information framkommer.
Trams. Om avsikten hade varit att bara oskadliggöra så hade han släppt när mannen blev medvetslös förstår du väl? Förstår du ens vad oskadliggöra betyder?
Citera
2022-08-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hur många blev skadade och vilken sorts skador handlar det om? Behövde dom uppsöka sjukvård?
Det som förvånar och förskräcker är att ingen tycks reagera mot vakternas agerande

Kvinnan som blev slagen åkte med samma tåg som mig och sedan försvann hon, jag vet inte om hon behövde sjukvård men hon blev slagen jättehårt
Citera
2022-08-04, 17:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vederbörande kanske vill belysa tjänstefel (förbjudet stryptag) som orsak till misstänkt för grovt vållande till annans död.

"Det finns absolut en chans att ordningsvakten inte förstod att greppet skulle kunna leda till döden"

Kan en ordningsvakt begå tjänstefel under ett envarsingripande?
Citera
2022-08-04, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag läste någonstans i tråden att OV gärna larmar våld mot tjänsteman eftersom det genererar ett skadestånd som kan dryga ut den usla lönen. Kan vara orsaken till att det blev viktigare än att rapportera om Juhas hälsotillstånd.
Jag tror det är med i de ärenden om polisers ingripande jag tittat på där en person dör och som inkluderar att ligga på magen med allt från benlås, nedtryckt huvud och tryck i ryggen samt dött av kvävning.
Det ska väl påvisa en orsak till att behöva ta i. Rejält. I guess.
Tror det är därför hon är snabb på hanen när de andra anländer. Juha kan hon inte säga ett dugg om eftersom ingen kastar sig på och gör HLR.
Går det att kolla tiden som går från att de andra reagerar på att han är väck?
Det går en stund där också ang heliga sekunder.
Citera
2022-08-04, 17:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan en ordningsvakt begå tjänstefel under ett envarsingripande?
Jag var ironisk.
Citera
2022-08-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du tror att han plötsligt avled av annan orsak under strypningen? Förstoppning eller nåt?
Det är inte uteslutet att dödsorsaken kan vara något annat då den ännu inte är fastställd. Det var väl viktigt att hålla sig faktabaserade var det väl några som skrev i tråden precis.
Citera
2022-08-04, 17:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag var ironisk.

Och jag är seriös.

Frågan är relevant tycker jag, har du eller någon annan en uppfattning, baserad på vad i så fall?
Citera
2022-08-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
"Tacklat"?!

Så den skidåkande finnen visar sig vara hockeyback?

Ojoj vilken fruktansvärd händelse. Hoppas att den som blev tacklad har lämnat in en polisanmälan så dom kan sätta finnen i utvisningsbåset.

Eller ja dom får väl lägga honom där...

Finns öht någon polisanmälan om att någon blivit misshandlad? Hur kan vissa vara så säkra på att han var narkotikapåverkad innan obduktion?

Det är mycket som inte stämmer i det här fallet.

Han slog till kvinnan i huvudet och såg ut tom ut i blicken
Citera
2022-08-04, 17:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är inte uteslutet att dödsorsaken kan vara något annat då den ännu inte är fastställd. Det var väl viktigt att hålla sig faktabaserade var det väl några som skrev i tråden precis.
Jag har inga problem med empiri heller som indikator... kläm åt blodkärl i halsen i 1:17
Vad tror du empirin säger?
Citera
2022-08-04, 17:57
Medlem
Jag har sett filmen när ordningsvakten gör HLR på Juha.
Är det så att Juha fortfarande har händerna fängslade bakom ryggen när ordningsvakten vänder över honom på rygg och trycker med full kraft över bröstkorgen?
Om det är så borde väl hjärtmassagen förvärra eventuell skada ännu mer, då armarna är låsta bakom ryggen och händerna trycks mot ryggen för varje pumpning.
Kan inte se att de tar av handfängslen någon gång.
Citera
2022-08-04, 17:58
Medlem
Citat:
Mig veterligt har vi inget konkret via media där vittnen uttalar sig varken i video eller citat i text och ingen film som offentliggjorts.
Ej heller via ÅK eller nån annan.

Ge fan i mina inlägg nu, du är ett enda stort hyckleri själv.
Att inte vittnen och brottsoffer hoppar fram som gubben i lådan och orerar om händelseförloppet och skador i media ska vi nog vara ganska tacksamma för då förundersökningen precis är i sin linda. Det kommer ge mer objektiva och oberoende vittnesuppgifter vid polisens förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in