2022-08-04, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har inte förstått frågan.

Ordningsvakt har inte laga befogenhet att gripa, men får göra ett envarsgripande, då är det en åtgärd som inte är en tjänsteåtgärd, kan de då ha gjort sig skyldiga till tjänstefel när de inte utför en tjänsteåtgärd?

Man avrapporterar misstänkt våld mot tjänsteman(fängelse på straffskalan) till kollegor som anländer, då kanske vi kan förutsätta att man har envarsgripit mannen och att det inte handlar om ett omhändertagande med stöd av till exempel LOB, och det handlar inte om ett led i en avlägsning eller ett avvisande.

Man måste skilja på begreppen, det kommer polisen, åklagaren, försvaret och domstolen att göra.

Kan man begå tjänstefel när man inte utför en lagstadgad tjänsteåtgärd?

Vad du tycker är en sak, men juridiskt, har du stöd för att det kan handla om tjänstefel?
Jag vet hur du kan låta på repeat och jag har svarat dig och du får vända dig rent juridiskt till nån annan.

Vad jag däremot skrev är att poliser utreds för tjänstefel under sådana omständighet som rör ingripande där personen kvävs.
Citera
2022-08-04, 19:07
Medlem
Mer.info.007s avatar
Vakter bara dömer personer hur som helst utan att ha en susning om den omhändertagne människans liv.
Citera
2022-08-04, 19:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja att dom ogillar det vet jag också, men det betyder inte att det är förbjudet, exempelvis om den misstänkte har en kniv i ena handen, och ordningsvakten håller i gärningsmannens arm och håller ett stryptag runt dennes hals, så bör väl under dom omständigheterna strypning vara en rimlig våldsanvändning?
Varenda avart av fysiskt våld kan inte beskrivas i BrB eller annat; då tycker jag det är rimligt att iaf förhålla sig till de regler Polisen och arbetsgivaren ställer upp. Och i detta fall sker ett redigt övertramp
Citera
2022-08-04, 19:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffslatin
Hon står bredvid vårat sällskap, när mannen gör utfall mot oss delar sällskapet på sig och kvinnan går iväg lite längre ut mot plattformen och då går han tillbaka mot de och slår henne, de andra personerna säger att han slog henne mot huvudet. Killen som blir slagen efter börjar inte filma tills han blivit slagen
Ok, han som filmar säger punched me typ 20 ggr.
Jag tänkte om det inte var bevittnat bakom pelaren och kunde synkas med vad vakterna larmade om.
Det ses nog på de fasta kamerorna vad som hänt.

Sa han nåt glömde jag fråga?
Senast redigerad av develi 2022-08-04 kl. 19:11.
Citera
2022-08-04, 19:11
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamor
Tror han mest bara är chockad, vilket inte är så konstigt om du först blir slagen av en helt okänd man som sedan blir strypt till döds av två ordningsvakter direkt efter.

Många här som tjatar på om att han som filmar inte verkar skadad och att det inte var nåt ordentligt slag etc. Men tro fan att om du får en smäll helt oprovocerat av en okänd man på tuben så går du nog upp rätt mycket i varv och blir chockad - även om slaget i sig kanske inte gjorde så mycket skada.

Känns som många här förväntar sig att alla inblandade borde agerat mer rationellt helt utan att ta chock etc i beaktning…
Ja så är det säkert. Chockad när han har varit med om en skrämmande och oväntad upplevelse i svenska tunnelbanan en helgnatt. Inget han förväntar sig direkt om han är turist. Tänker mer att han borde ta det lite lugnt och sätta sig ner, han blir ju bara mer upphetsad av det han sysslar med.
Citera
2022-08-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Åtalspunkt?
Så du menar att det är fritt fram att ta stryptag likt han gör - när det inte ens är tillåtet att ha tryck på ryggen?

Nej det är inte fritt fram, tryck på ryggen eller strypning är åtalbart om våldsanvändningen är oförsvarlig, vilket det är i detta fall. Ordningsvakten kan bli åtalad för Vållande till annans (Juhas) död,
Citera
2022-08-04, 19:12
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Hon står bredvid vårat sällskap, när mannen gör utfall mot oss delar sällskapet på sig och kvinnan går iväg lite längre ut mot plattformen och då går han tillbaka mot de och slår henne, de andra personerna säger att han slog henne mot huvudet. Killen som blir slagen efter börjar inte filma tills han blivit slagen

Fanns någon provokation från kvinnan eller sällskapet innan han attackerar?
Citera
2022-08-04, 19:14
Medlem
Citat:

Har kanske framgått tidigare men uppfattade du att han, alltså Juha, var i sällskap med någon/några andra?
Citera
2022-08-04, 19:15
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Kvinnan som blev slagen åkte med samma tåg som mig och sedan försvann hon, jag vet inte om hon behövde sjukvård men hon blev slagen jättehårt

Stackars tjejen. Stämmer det att hon var medvetslös av slaget, eller såg du något när det hände?
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Nej det är inte fritt fram, tryck på ryggen eller strypning är åtalbart om våldsanvändningen är oförsvarlig, vilket det är i detta fall. Ordningsvakten kan bli åtalad för Vållande till annans (Juhas) död,
Vad jag menar är vad som är förbjudet i utbildningen om allt från chokehold till kompression på ryggen i magläge.
Det lär väl finnas direktiv relaterat till utbildning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Jag läste vad du svarade på och du i ditt svar påstod att uppsåts finns, vilket jag motbevisade i mitt svar. Du påstår det igen, bara läs ditt svar, och sedan läs min lektion igen.

Tack
Du har inte bevisat någonting. Du kommer med dina egna tyckanden om händelsen, det är inga bevis. Du anser att det inte finns något uppsåt, jag anser att det finns uppsåt. Frågan är om han förstod att hans stryptag i mer än en minut kunde leda till döden, det vet vi inte. Du kan inte sitta på din kammare och slå fast vad som uppsåt eller inte i detta fall, du tycker olika saker men det är inga bevis. Dels har jag inte bett om någon lektion, och för att det ska anses vara en lektion ska du ha lärt ut någonting, vilket du inte har gjort.

Du ser själv i filmen att OV:n inte gjorde ett smack för att trygga BO. Han kunde inte vara mer likgiltig.
Citera
2022-08-04, 19:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet hur du kan låta på repeat och jag har svarat dig och du får vända dig rent juridiskt till nån annan.

Vad jag däremot skrev är att poliser utreds för tjänstefel under sådana omständighet som rör ingripande där personen kvävs.

Åja, du har en del papegoja i dig du också.

Poliser får gripa och då är gripandet en tjänsteåtgärd så det är knappast jämförbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in