2022-08-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns flera vittnesmål som talar för att Juha har betett sig som ett stort svin och gett sig på oskyldiga. Det anges dessutom i polisens händelserapport. Det styrks förstås också av ingripandet i sig då ordningsvakter i tunnelbanan knappast har tid att hoppa på folk på måfå. Det finns nog med skitstövlar där som beter sig illa så det räcker och blir över för motiverade ingripanden. Jag lägger hellre min tilltro till folk som varit på platsen än något "snille" som sitter och spekulerar på ett nätforum och uppenbart har något särintresse i att försvara våldsverkaren i fråga.

Nu är det inte ordningsvakternas uppgift att predika moral och etik. De har i uppgift att medverka till upprätthålla allmän ordning.

Dessutom har de använt förbjudna metoder att kontrollera BO. Ordningsvakterna misslyckades på varenda punkt. Kommunikation, våldsanvänding, HLR etc.

Deras arbetsgivare borde skämmas.
Citera
2022-08-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag ifrågasätter inte att han betedde sig helt galet. Man kan anse att han gjorde det och samtidigt vara ytterst kritisk mot vakternas ingripande.
Juha var out of control pga alkohol, droger etc men det gör inte vakternas kompletta härdsmälta till ingripande rättfärdigat.

Hoppas du håller med om det?
Ja, jag kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Däremot så har jag svårt att förstå det ensidiga snyftandet i tråden till förmån för en våldsverkare, när det finns fler brottsoffer i det här fallet som man ägnat knappt en handfull inlägg åt.
Citera
2022-08-04, 12:47
Medlem
Jag vet att det skrivits tidigare i tråden om viket vaktbolag dom misstänkta arbetar för men skulle någon som vet vilja skriva igen. Tusen tack på förhand 🙏
Citera
2022-08-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jepp, vittnemål har ett oerhört högt bevisvärde i Sverige och har gett upphov till Sveriges två enda massmord.
De har högt bevisvärde i alla rättsstater, vilket också är ganska naturligt om de är samstämmiga och oberoende av varandra.
Citera
2022-08-04, 12:55
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ja, jag kan hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Däremot så har jag svårt att förstå det ensidiga snyftandet i tråden till förmån för en våldsverkare, när det finns fler brottsoffer i det här fallet som man ägnat knappt en handfull inlägg åt.
Men ingen i tråden vad jag har sett , har nekat till att Juha betett sig illa och varit aggressiv. Det som de som kan hålla mer en en tanke i huvudet opponerar sig mot är att han blev avlivad på ett synnerligen brutalt sätt. Jag tror ingen hade brytt sig det minsta om han blivit fängslad och blivit dömt för det han gjort och fått avtjäna sitt straff.
Citera
2022-08-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är okunniga medborgare som inte förstår skillnaden på mord, dråp och vållande till annans död. Domstolens jobb är att tolka lagen, inget annat,

De här vakterna kommer aldrig någonsin att dömas för mord.
Helt rätt, både Dråp och Mord är i min bedömning uteslutet som påföljd, men om vi förenklar: manliga OV tar Strypgrepp och stryper BO, Kvinnliga OV sitter på BO samtidigt som detta pågår. Givetvis är det helt uppenbart att dessa OV inte är de vassaste verktygen i knivlådan. De verkar nästintill vara något klenbegåvade. Men de är, trots dessa attribut, att betecknas som kapabla vuxna människor.

Skulle en vanlig människa förstå att en person dör om man stryper denne samtidigt som en kollega sitter på densamme, givetvis utan tvekan. Så motivet likgiltighetsuppsåt är uppfyllt. Stora frågetecknet är om det är Grovt vållande till annans död, eller bara normalfallet vållande till annans död. Den kvinnliga OV kommer få rabatt för att hon är kvinna och ”bara” satt på BO.

Snart kommer även OV-bolaget gå ut med en pressrelease eftersom deras pressansvarige kommer vakna ur sin handlingsförlamning och det kommer vara det vanliga tugget om allas lika värde och vi ser allvarligt på händelsen, vi kommer utbilda vår personal samt de båda två är tagna ur tjänst osv…

Om vi konkluderar, vanliga människor fattar att man inte får strypa folk på stan, även om dessa personer är våldsverkare och inte använder deodoranter. Detta borde även våra två OV förstått, även om de behöver nog lite vägledning att förstå det. Domstolen måste slå dem på fingrarna och den manlige OV kommer få några fler rapp över fingrarna med linjalen än vad kvinnan får.
Citera
2022-08-04, 12:56
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Du kan självklart inbilla dig att du har gett en lektion, men tyvärr, det har du inte. Läste du ens vad jag svarade på? Personen skrev att det inte kan ha funnits något uppsåt eftersom OV:n inte tänkt att han ska döda mannen när han såg honom. Därför la jag in texten om likgiltighetsuppsåt. Jag googlade första text om likgiltighetsuppsåt för att ha något att länka, jag ska inte behöva ödsla mer tid, så att personen skulle förstå att det finns flera olika slags uppsåt.

Exakt vad är det du inte förstår i min text? Om ordningsvakten inte förstår att en strypning på mer än en minut kan leda till döden, då är det ett NEJ på första frågan. Läs gärna John Steinbeck... När det gäller likgiltigheten ser man i filmen att när han verkar fatta att mannen troligtvis är död då får han fart och bojar mannen! Det vill säga han är likgiltig inför att mannen är död, ingen tillstymmelse till att göra HLR, ingenting, enbart att rädda sitt eget skinn. Att sitta och strypa någon i mer än en minut är hänsynslöst. Vi vet inte hur långt innan filmen började som OV:n tog strypgrepp, men 9 sekunder in i filmen rör Juha på benen. 24 sekunder in i filmen är Juha orörlig och OV:n håller fortfarande sitt strypgrepo stadigt. Först 1 minut och 17 sekunder in i filmen släpper han strypgreppet och huvudet dunsar ner en decimeter på perronggolvet. Man låser givetvis inte en person i ett strypgrepp i väntan på kollegor eller polis.

Att jobba som OV och inte ha koll på sina känslor är helt förkastligt, att i ren agression döda en man borde ge ett långt straff. Troligtvis blir det inte något åtal och dom för mord, som det blev i George Floyd-mordet, men det vore det allra bästa.

Jag läste vad du svarade på och du i ditt svar påstod att uppsåts finns, vilket jag motbevisade i mitt svar. Du påstår det igen, bara läs ditt svar, och sedan läs min lektion igen.

Tack
Citera
2022-08-04, 12:58
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
De har högt bevisvärde i alla rättsstater, vilket också är ganska naturligt om de är samstämmiga och oberoende av varandra.
Lägg ner.
Finns bra övervakning och jag backar min kaxighet på den.
Citera
2022-08-04, 13:02
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Helt rätt, både Dråp och Mord är i min bedömning uteslutet som påföljd, men om vi förenklar: manliga OV tar Strypgrepp och stryper BO, Kvinnliga OV sitter på BO samtidigt som detta pågår. Givetvis är det helt uppenbart att dessa OV inte är de vassaste verktygen i knivlådan. De verkar nästintill vara något klenbegåvade. Men de är, trots dessa attribut, att betecknas som kapabla vuxna människor.

Skulle en vanlig människa förstå att en person dör om man stryper denne samtidigt som en kollega sitter på densamme, givetvis utan tvekan. Så motivet likgiltighetsuppsåt är uppfyllt. Stora frågetecknet är om det är Grovt vållande till annans död, eller bara normalfallet vållande till annans död. Den kvinnliga OV kommer få rabatt för att hon är kvinna och ”bara” satt på BO.

Snart kommer även OV-bolaget gå ut med en pressrelease eftersom deras pressansvarige kommer vakna ur sin handlingsförlamning och det kommer vara det vanliga tugget om allas lika värde och vi ser allvarligt på händelsen, vi kommer utbilda vår personal samt de båda två är tagna ur tjänst osv…

Om vi konkluderar, vanliga människor fattar att man inte får strypa folk på stan, även om dessa personer är våldsverkare och inte använder deodoranter. Detta borde även våra två OV förstått, även om de behöver nog lite vägledning att förstå det. Domstolen måste slå dem på fingrarna och den manlige OV kommer få några fler rapp över fingrarna med linjalen än vad kvinnan får.
Uteslutet? Varför?
Vi pratar om vad som ska åtalas. Han ska åtalas för mord alt dråp alt grovt vållande. Kvinnan ska åtalas för medhjälp i samma brott som mannen.
Det anser jag men vad fan vet jag egentligen?!
Citera
2022-08-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcormier
Nu är det inte ordningsvakternas uppgift att predika moral och etik. De har i uppgift att medverka till upprätthålla allmän ordning.

Dessutom har de använt förbjudna metoder att kontrollera BO. Ordningsvakterna misslyckades på varenda punkt. Kommunikation, våldsanvänding, HLR etc.

Deras arbetsgivare borde skämmas.
Du får det som att låta som om Juhas härjningar var något som han gjorde dagen innan ingripandet. Så var dock inte fallet utan det hela pågick i direkt anslutning till ingripandet. Nej ordningsvakter ska inte predika etik och moral men det är deras skyldighet att ingripa och stoppa våldsverkare om det sker inom det område där deras förordnande gäller, vilket man också gjorde.

Sedan kan jag förstås också se att det inte var något bra ingripande som följde regelboken. Att man därefter står som fån och väntar istället för att direkt påbörja HLR är förstås oförlåtligt. Deras arbetsgivare och vd borde också gå en kurs i kris- och mediahantering samt se över sina rekryteringsprocesser. Det är samtidigt svårt att hitta bra personal till det här yrket då det är ett otacksamt och ganska lågavlönat arbete. Lägg där till en upphandlingshets med priser som kontinuerligt pressas så blir också kvaliten och rekryteringar därefter.
Citera
2022-08-04, 13:07
Avstängd
Unobosss avatar
Mord: För att uppmärksamma allvaret.
Dråp: Egentliga brottet enligt mig.
Vållande (grovt): För att gardera sig.

Rättvist straff i min mening är dråp sex år.

OV måste bli bättre utbildade.

Fler sköna personer som ser problemen vi har måste välja att bli polis om man har den begåvningen.

Dom som inte har det måste bli utgallrade.
Senast redigerad av Unoboss 2022-08-04 kl. 13:10.
Citera
2022-08-04, 13:12
Medlem
Jag tror dom
Kommer bli frikända alt åklagaren lägger ner utredningen.. dom kommer säkert hävda nödvärn.. det är bara kamerorna som
Kan motbevisa alt rättsläkaren…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in