Citat:
Ursprungligen postat av
Unoboss
Uteslutet? Varför?
Vi pratar om vad som ska åtalas. Han ska åtalas för mord alt dråp alt grovt vållande. Kvinnan ska åtalas för medhjälp i samma brott som mannen.
Det anser jag men vad fan vet jag egentligen?!
För att förenkla, mord kräver planering och syftet är att döda, dråp kan man väl säga är samma som mord men kan vara i stundens hetta, men åklagaren kommer aldrig kunna leda i bevisning att syftet var att döda. Orsaken till det är ju det enkla skälet att misstänkta GMs aldrig hade som avsikt att döda, så släpp sargen och kom med i matchen. Enda som enåklagare har kvar är vållande till annans död eller grov misshandel. Så enkelt är det med det. Vad folk i tråden vill att det ska vara för brottsrubricering har ju inget samband med vad det i verkliga livet kan vara för brott. Juridik är ju när allt kommer omkring inte en känslostyrd verksamhet…
Vi ska dessutom inte utesluta att de båda frias, för det kan framkomma mer under utredningens gång. Exempelvis kanske BO bar på kniv och försökte ta fram den och knivhugga våra misstänkta. Jag spekulerar bara, men en domstol kan ju finna att deras agerande var försvarligt under omständigheterna