Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Eftersom jag inte är någon expert på demens går jag på det som har kommit im till överförmydar...
Jag vet att dom inte skulle hitta på hans avslag av detta.
Att skylla på demens när man ljuger är ju bra om den som lyssnar inte förstår att han blir dragen vid näsan.
Så att jag skulle tro att du har bättre kunskap än dom som jobbar med det får mig att tänka på RO igen.
Återigen blandar du ihop demensutredning med bedömning om tvångsförvaltarskap. ÖFN utreder inte demens då de inte har kompetens att utreda demens och för att de inte har det till uppgift. De handlägger ärenden om godmanskap och förvaltarskap utifrån det material som kommit dem tillhanda. Ett material som i Esbjörns fall var bristfälligt då det bland annat saknades en social utredning. Eftersom Esbjörn dessutom inte var intresserad av att göras rättsoförmögen, hade ÖFN inget annat val än att avslå ansökan.
Vi har massor av dementa människor i Sverige utan godman, väldigt många fler utan förvaltare. Att ta ett avslag från ÖFN om tvångsförvaltning som intäkt för att någon inte lider av demens är ett grovt felslut. Det ska väldigt mycket till för att ÖFN ska sätta någon under tvångsförvaltning.
De som är dementa utan detta stöd är en sårbar grupp i vårt samhälle och man bör hantera dem med omsorg, ödmjukhet och försiktighet. Annars kommer resultatet bli att man nödgas ändra lagen och sätta fler under tvångsförvaltning, för att skydda dem mot exploaterade predatorer. Det hade varit en tråkig utveckling för individens frihet, tycker jag.
Du anklagar en människa för att ljuga, när det i själva verket är så att han har hjärnskador. Detta och ditt tidigare inlägg till mig om en påstådd lögn från Esbjörn för 15 år sedan, vittnar om att du inte förstår det här. Därför förklarade jag det en gång till för dig, men om det inte går fram denna gång släpper jag det, för att jag då bedömer att du inte är mottaglig för information, av vilket skäl det än må vara.