2022-08-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Egentligen är panelerna och laddboxen gratis eftersom i samma sekund du installerat så höjs värdet på bostaden med samma belopp

Men du sa ju precis att dina ska hålla i 30 år.. jag tror inte att dina solpaneler bidrar så mycket till husets värde när du då ska sälja om 30 år.
Citera
2022-08-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så du har inte vinterbonat? Som en gammal sommarstuga? Ok
Värmer med fjärrvärme, elen säljer jag
Citera
2022-08-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men du sa ju precis att dina ska hålla i 30 år.. jag tror inte att dina solpaneler bidrar så mycket till husets värde när du då ska sälja om 30 år.
Jag skall inte sälja om 30 år, har man en gång lyckats köpa drömkåken så säljs den aldrig utan går i arv, samma med stugan jag äger och husen på Phuket, inget skall säljas.
Citera
2022-08-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Allt är relativt beroende på när man köpte. För egen del spelar det ingen som helst roll, men för personer som köpt sent och dyrt kan det bli helt förödande ekonomiskt

Roll spelar det. Bostaden är ju lite som aktier. Den har ett värde och bidrar till ens nettoförmögenhet. Högre förmögenhet ger möjligheter. Exempelvis kan jag finansiera ett fint fritidshus på Fillipinerna genom att utöka lånet lite. Den möjligheten kan ju försvinna.

Med aktier säger ju vissa att man inte förlorar något innan man säljer men det brukar man ju klanka ner på som att stoppa huvudet i sanden. Samma gäller ju bostäder. Faller priserna tappar du en del av din förmögenhet och med det försvinner möjligheter.

Sedan påverkas kanske inte det dagliga livet för mig när börsen tappar då jag lever av lönen och inte av kapitalet. Hade jag däremot varit pensionär hade jag nog anpassat livet lite efter en börsnedgång. På samma sätt är det med bostaden tror jag. Som pensionär hade jag nog lånat upp lite och konsumerat upp för att inte ha för stora nettotillgångar när det är dags för äldreboende. Mina föräldrar gör så nu. Den möjligheten försvinner ju också med prisfall.

Så drabbas tycker jag att jag gör. Däremot är det ju hanterbart för vissa men inte för andra. Även om man drabbas kan man ju inse att det för samhället i stort är bättre med högre räntor och lägre priser.

Egentligen visar ju bara höga räntor att ekonomin fungerar väl och att det är konkurrens om pengarna med en massa spännande verksamheter som behöver kapital. Istället för som nu där vi har en Zombie ekonomi med verksamheter som knappt går runt (typ Spotify) som trots det för massor med lån eftersom det finns mer pengar än intressanta företagsideer.
Citera
2022-08-04, 10:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är marknaden (dvs de som riskerar sina pengar) som prissätter forward kontrakt så att det är en räntesänkning i Maj och nästa i Juli.

FED själva kan knappast börja tala om räntesänkningar. De måste vara ståndaktiga i kommunikationen om hög ränta för att den höga räntan skall bita.

Marknadens bedömning är att FED skadar ekonomin så pass att räntesänkningarna kommer igång i Maj.

Det FED skall göra är att dämpa global efterfrågan. Då underlättar desto fler CB som höjer ränta. Att ECB nu vaknade underlättar och sänkte genast marknadens forecast på FEDs räntebana.

Och räntehöjningarna biter. Kopparpriserna är nästan tillbaka på 2018 års nivå. Stål är redan där.

Energi så som naturgas och kol och olja är fortfarande höga. Men crude är tillbaka på pre-invasions-nivå.
Prognoser sätts utifrån vad man vet nu, oC man har tydligen inte förstått vad som höll på att hända.
Att FED tydliggör att de inte kommer att sänka räntan annat än extremfall under nästa år visar snarare på att inflationen har underskattas av marknaden.
Vi har inte ett speciellt högt oljepris historiskt sett.
Samma sak med svensk inflation, allt snack om att den skall falla tillbaka var nonsens, istället lär vi se fortsatt stigande inflation under vintern. Det ger att räntehöjningarna måste blir kraftfullare än tidigare tänkt.
Citera
2022-08-04, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Prognoser sätts utifrån vad man vet nu, oC man har tydligen inte förstått vad som höll på att hända.
Att FED tydliggör att de inte kommer att sänka räntan annat än extremfall under nästa år visar snarare på att inflationen har underskattas av marknaden.
Vi har inte ett speciellt högt oljepris historiskt sett.
Samma sak med svensk inflation, allt snack om att den skall falla tillbaka var nonsens, istället lär vi se fortsatt stigande inflation under vintern. Det ger att räntehöjningarna måste blir kraftfullare än tidigare tänkt.

Det finns väldigt lite som pekar på att inflationen ska öka till vintern. Prisökningarna har redan avstannat sedan iallafall april-maj. Eftersom inflationen mäts på årsbasis och prisökningarna avstannat så kommer inflationen gå ner i augusti/september, vilket var månaderna då prisökningarna tog ordentlig fart.
Citera
2022-08-04, 10:49
Medlem
Husmaskknarkarna har inte skrivit något i tråden om att priserna i innerstan är flat mellan slutet av juni och 7e augusti. Nästan en och en halv månad utan prisnedgång. Märkligt
Citera
2022-08-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Den extremlåga styrräntan har redan gjort enorm skada på ekonomin, med en turbo när RB genomförde den helt vansinniga QEn under covid.

Hade RB gjort rätt hade de höjt styrräntan för flera år sedan, allra senast i Q3-21. Fasat ut all QE snabbt för att komma ur zombie-läget och Sveriges ekonomi hade stått bättre rustat idag.

Vi har haft låga räntor globalt, det är inte bara Sverige som haft nollräntepolitik samma med QE. Jag tror det borde varit en global respons tidigare med höjda styrräntor. Jag tycker många stirrar sig blint på Sverige men kolla valfri land så ser du att fastighetspriser har haft bubblor globalt, under förutsättning att bubbla definieras som prisökning som är fortare än inflation. Fler och fler årslöner för en fastighet.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-08-04 kl. 11:01.
Citera
2022-08-04, 11:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns väldigt lite som pekar på att inflationen ska öka till vintern. Prisökningarna har redan avstannat sedan iallafall april-maj. Eftersom inflationen mäts på årsbasis och prisökningarna avstannat så kommer inflationen gå ner i augusti/september, vilket var månaderna då prisökningarna tog ordentlig fart.
Jaha så elpriserna och fjärrvärmen ligger still i vinter? Blir det + grader hela vintern eller hur skall det gå till?
Citera
2022-08-04, 11:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Vi har haft låga räntor globalt, det är inte bara Sverige som haft nollräntepolitik samma med QE. Jag tror det borde varit en global respons tidigare med höjda styrräntor. Jag tycker många stirrar sig blint på Sverige men kolla valfri land så ser du att fastighetspriser har haft bubblor globalt, under förutsättning att bubbla definieras som prisökning som är fortare än inflation. Fler och fler årslöner för en fastighet.
Fast det är helt andra amorteringskrav i andra länder. Inte ovanligt att skulderna skall vara borta till pensionen eller betalas av på 25-40 år.
Det ger en helt annan skuldsättning.
Citera
2022-08-04, 11:13
Medlem
Citat:
Jaha så elpriserna och fjärrvärmen ligger still i vinter? Blir det + grader hela vintern eller hur skall det gå till?

Nej men from hösten börjar inflationen möta höga siffror. Energipriserna ökar ju 30-40% from förra hösten och att det ska öka ytterligare 40% on top på det känns inte helt sannolikt. För att det ska inträffa borde energipriserna i augusti ligga på typ +80%
Citera
2022-08-04, 11:20
Medlem
Citat:

Är det elpriserna som styr hela inflationen? Då var det något nytt för mig. Jag trodde att inflationen var viktad mot flera konsumtionsvaror.

Dieseln har stått still och tillochmed gått ner sedan toppnoteringarna i februari/mars. Där har du den viktigaste indikatorn på inflationen då den styr priset på så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in