Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Allt är relativt beroende på när man köpte. För egen del spelar det ingen som helst roll, men för personer som köpt sent och dyrt kan det bli helt förödande ekonomiskt
Roll spelar det. Bostaden är ju lite som aktier. Den har ett värde och bidrar till ens nettoförmögenhet. Högre förmögenhet ger möjligheter. Exempelvis kan jag finansiera ett fint fritidshus på Fillipinerna genom att utöka lånet lite. Den möjligheten kan ju försvinna.
Med aktier säger ju vissa att man inte förlorar något innan man säljer men det brukar man ju klanka ner på som att stoppa huvudet i sanden. Samma gäller ju bostäder. Faller priserna tappar du en del av din förmögenhet och med det försvinner möjligheter.
Sedan påverkas kanske inte det dagliga livet för mig när börsen tappar då jag lever av lönen och inte av kapitalet. Hade jag däremot varit pensionär hade jag nog anpassat livet lite efter en börsnedgång. På samma sätt är det med bostaden tror jag. Som pensionär hade jag nog lånat upp lite och konsumerat upp för att inte ha för stora nettotillgångar när det är dags för äldreboende. Mina föräldrar gör så nu. Den möjligheten försvinner ju också med prisfall.
Så drabbas tycker jag att jag gör. Däremot är det ju hanterbart för vissa men inte för andra. Även om man drabbas kan man ju inse att det för samhället i stort är bättre med högre räntor och lägre priser.
Egentligen visar ju bara höga räntor att ekonomin fungerar väl och att det är konkurrens om pengarna med en massa spännande verksamheter som behöver kapital. Istället för som nu där vi har en Zombie ekonomi med verksamheter som knappt går runt (typ Spotify) som trots det för massor med lån eftersom det finns mer pengar än intressanta företagsideer.