2022-08-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vi får utvärdera det om 10 år. D.v.s elbesparingarna kontra värdeutvecklingen. Du har inte oddsen på din sida! Jag sätter en påminnelse i iOS!
Nej du har inte oddsen på din sida, om 10 år kan du inte sälja en villa som inte har solpanel och laddboxar, efter 8 år skulle den vara betald, men sedan höjdes elpriset vilket gör att redan om 5-6 år har jag fått tillbaka pengarna, det är dyrt att vara fattig.
Citera
2022-08-04, 08:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej du har inte oddsen på din sida, om 10 år kan du inte sälja en villa som inte har solpanel och laddboxar, efter 8 år skulle den vara betald, men sedan höjdes elpriset vilket gör att redan om 5-6 år har jag fått tillbaka pengarna, det är dyrt att vara fattig.

Den som lever får se! När villaägare tvingats gå över till timprisavtal och man får ut ett par hundra watts effekt de där krispiga januarimorgonarna jag talade om.
Citera
2022-08-04, 08:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Pengarna hade gjort lika mycket eller bättre nytta i en global indexfond, är allt jag försöker säga... Du räknar sannolikt inte med avskrivningstiden heller för när du måste laga/byta ut paneler om 10-20 år.
Med en payofftid på 9 år och en avskrivningstid på 27 år skulle avkastningen på spenderat kapital vara 6% per år.
Panelerna klarar sig nog men växelriktare lär behöva bytas ut.

Men det som händer på lägre tid är nog att elpriserna faller och då sjunker lönsamheten. Så blir det om marknadskrafterna för härja. Blir det mycket landbaserad vindkraft blir nog avkastningen 0%.

Med höga elpriser och diskreta paneler är nog installationen prishöjande (Bubbelförstärkande).
Senast redigerad av liksom-fb 2022-08-04 kl. 08:33.
Citera
2022-08-04, 08:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Den extremlåga styrräntan har redan gjort enorm skada på ekonomin, med en turbo när RB genomförde den helt vansinniga QEn under covid.
Schweiz styrränta på -0.75% har alltså skadat ekonomin enormt. Kan du redogöra för de skadorna?
Citera
2022-08-04, 08:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
FED skulle börja att sänka räntan år 2023 har det låtit i tråden. Nja, FED tror knappast på det själva.

https://www.di.se/live/fed-chef-osannolikt-att-rantorna-sanks-nasta-ar/

Samtidigt varnar SEB för att inflationen klättrar över 10 % mot slutet av året.

https://www.di.se/live/seb-snart-rusar-inflationen-tvasiffrigt/

Skall vi gissa på en reviderad räntebana från Åsa-Nisse i september?
Det är marknaden (dvs de som riskerar sina pengar) som prissätter forward kontrakt så att det är en räntesänkning i Maj och nästa i Juli.

FED själva kan knappast börja tala om räntesänkningar. De måste vara ståndaktiga i kommunikationen om hög ränta för att den höga räntan skall bita.

Marknadens bedömning är att FED skadar ekonomin så pass att räntesänkningarna kommer igång i Maj.

Det FED skall göra är att dämpa global efterfrågan. Då underlättar desto fler CB som höjer ränta. Att ECB nu vaknade underlättar och sänkte genast marknadens forecast på FEDs räntebana.

Och räntehöjningarna biter. Kopparpriserna är nästan tillbaka på 2018 års nivå. Stål är redan där.

Energi så som naturgas och kol och olja är fortfarande höga. Men crude är tillbaka på pre-invasions-nivå.
Citera
2022-08-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker att det är märkligt att vi inte ser några artiklar om detta ännu, för som jag förstår det har det börjat bli ett rejält problem för de som inte lyckats sälja sin bostad i tid och nu sitter på svarte petter.
Instämmer.

Svensken ska sitta och skämmas för att hon måste bo någonstans. Staten och kapitalet de sitter i samma båt

ALLA sviker folket.
Citera
2022-08-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker att det är märkligt att vi inte ser några artiklar om detta ännu, för som jag förstår det har det börjat bli ett rejält problem för de som inte lyckats sälja sin bostad i tid och nu sitter på svarte petter.

Tror knappast det är ett problem ännu. Tecknade man sig för nyproduktion för ett par år sedan så har man fortfarande rejäla prisuppgångar att hämta hem. De som tecknade sig under 2021 eller 2022 har inte inflytt förrän om ett par år.

Visst är det en nedgång nu men hela vansinnesuppgången under covid-hysterin har väl inte ens försvunnit? Inte mycket till krasch alls än...
Citera
2022-08-04, 08:47
Medlem
Citat:
Den som lever får se! När villaägare tvingats gå över till timprisavtal och man får ut ett par hundra watts effekt de där krispiga januarimorgonarna jag talade om.
De där januarimorgonarna sitter jag i huset på Phuket så förbrukar ingen el då utan säljer bara 🙂
Citera
2022-08-04, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Med en payofftid på 9 år och en avskrivningstid på 27 år skulle avkastningen på spenderat kapital vara 6% per år.
Panelerna klarar sig nog men växelriktare lär behöva bytas ut.

Men det som händer på lägre tid är nog att elpriserna faller och då sjunker lönsamheten. Så blir det om marknadskrafterna för härja. Blir det mycket landbaserad vindkraft blir nog avkastningen 0%.

Med höga elpriser och diskreta paneler är nog installationen prishöjande (Bubbelförstärkande).
Egentligen är panelerna och laddboxen gratis eftersom i samma sekund du installerat så höjs värdet på bostaden med samma belopp
Citera
2022-08-04, 09:09
Medlem
Citat:
Egentligen är panelerna och laddboxen gratis eftersom i samma sekund du installerat så höjs värdet på bostaden med samma belopp
Exakt så är det. Riskfri investering med bra avkastning. Dessutom tillfredsställande på något sätt att producera egen el.
Citera
2022-08-04, 09:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror knappast det är ett problem ännu. Tecknade man sig för nyproduktion för ett par år sedan så har man fortfarande rejäla prisuppgångar att hämta hem.
Nja det vet jag inte. Det beror nog helt på vad man köpt. De nya BRF:erna kommer att få höja avgifterna och då kommer priserna att falla.

Citat:
De som tecknade sig under 2021 eller 2022 har inte inflytt förrän om ett par år.
hmm undrar hur många som vill sitta kvar.

Citat:
Visst är det en nedgång nu men hela vansinnesuppgången under covid-hysterin har väl inte ens försvunnit? Inte mycket till krasch alls än...

Allt är relativt beroende på när man köpte. För egen del spelar det ingen som helst roll, men för personer som köpt sent och dyrt kan det bli helt förödande ekonomiskt
Citera
2022-08-04, 09:40
Medlem
Citat:
De där januarimorgonarna sitter jag i huset på Phuket så förbrukar ingen el då utan säljer bara 🙂

Så du har inte vinterbonat? Som en gammal sommarstuga? Ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in