2022-08-04, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Går man runt och misshandlar folk blir det konsekvenser, samma med Floyd, han gick in i en butik med falska sedlar och sedan gjorde han motstånd, bägge dessa hade varit i livet om de inte misshandlat folk och inte stulit.

Inget av dessa brott är det dock dödsstraff på och det är också därför poliserna i USA dömdes till 21 års fängelse då man bedömde att det var vållande att man satt på personen så pass länge.
Förhoppningsvis gör man också bedömning i svensk domstol att konsekvensen för misshandel inte är kvävas till döds.
Citera
2022-08-04, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xedrup
Fast han ställer bara en enkel fråga.
Är OVs jobb att gripa mannen eller ha ihjäl honom? När han inte längre gör motstånd, finns det ingen anledning att fortsätta hålla fast mannen utan man kan boja personen och föra bort denne. Hoppas definitivt inte DU blir OV eller polis med attityden att man ska kväva ihjäl folk snarare än att gripa.
Eftersom jag inte springer runt och misshandlar folk så lär inte polis eller vakter brotta ner mig, skulle de ta mig av misstag så skulle jag ge upp och inte gjort motstånd. Men du som verkar gå runt och bråka och göra motstånd kan ju förstås hamna i den situationen.
Citera
2022-08-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
enligt dig är döden en konsekvens man får räkna med om man är våldsam så ifall du tycker logiken haltar i min liknelse så får du gå till dig själv.

Problemet är mer komplext än du m.fl förstår, hade det varit en random person (utan utbildning att ta hand om människor och utan uppdrag att skydda och försvara medborgarna), som hållit fast honom och han hade dött så hade det varit en helt annan sak.
Du som är rättsexpert och även expert på hur man uppför sig vid akut hotfulla situationer kan ju anmäla dig till Åklagare i fallet.
Citera
2022-08-04, 08:06
Medlem
Citat:
Inget av dessa brott är det dock dödsstraff på och det är också därför poliserna i USA dömdes till 21 års fängelse då man bedömde att det var vållande att man satt på personen så pass länge.
Förhoppningsvis gör man också bedömning i svensk domstol att konsekvensen för misshandel inte är kvävas till döds.
Fast då måste man bevisa att deras uppsåt var att kväva våldsmannen till döds, men inte ens du tror väl att de hade som mål att ta livet av gärningsmannen?
Citera
2022-08-04, 08:08
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte springer runt och misshandlar folk så lär inte polis eller vakter brotta ner mig, skulle de ta mig av misstag så skulle jag ge upp och inte gjort motstånd. Men du som verkar gå runt och bråka och göra motstånd kan ju förstås hamna i den situationen.
Hmm. Jag går inte runt och bråkar, det är du som hittar på massa slutsatser för du inte har några argument.

Att han gjorde motstånd har inget med saken att göra för när han strypts medvetslös gör han inte länge motstånd och då finns heller ingen anledning att bruka våld, särskilt inte kvävning, utan då bojar man personen.
Det är det som är OVs och polisens jobb, inte att ha ihjäl personer.
Citera
2022-08-04, 08:08
Medlem
DeValeras avatar
Väktarna borde ha förstått att de framkallade livsfara för den gripne genom att strypa denne. Borde inte dessa väktare/OV ha någon form av utbildning hur man lägger ned personer på backen utan att riskera att de stryps?

Fall som George Floyd och Osmo Vallo visar att man inte kan ignorera att personer kan kvävas till döds vid ingripande.

I USA blev det upplopp och politisk omvälvning (som även nådde Sverige) till följd av ingripandet, kommer nog inte bli samma här.
Citera
2022-08-04, 08:09
Medlem
Citat:
Fast då måste man bevisa att deras uppsåt var att kväva våldsmannen till döds, men inte ens du tror väl att de hade som mål att ta livet av gärningsmannen?

Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott och kräver inte uppsåt.
Citera
2022-08-04, 08:13
Medlem
Citat:
Hmm. Jag går inte runt och bråkar, det är du som hittar på massa slutsatser för du inte har några argument.

Att han gjorde motstånd har inget med saken att göra för när han strypts medvetslös gör han inte länge motstånd och då finns heller ingen anledning att bruka våld, särskilt inte kvävning, utan då bojar man personen.
Det är det som är OVs och polisens jobb, inte att ha ihjäl personer.
Har det inget med saknaden att göra att han gjorde motstånd 🤔, hade han inte gjort motstånd hade han levt nu, hade han inte gått runt och random misshandlat folk hade han levt nu, alla handlingar och beslut man tar får konsekvenser
Citera
2022-08-04, 08:14
Medlem
Citat:
Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott och kräver inte uppsåt.
Kan man bli dömd för misshandel efter sin död? De han misshandlat kanske kan få skadestånd då.
Citera
2022-08-04, 08:15
Medlem
Citat:
Du som är rättsexpert och även expert på hur man uppför sig vid akut hotfulla situationer kan ju anmäla dig till Åklagare i fallet.
Man behöver inte direkt vara expert för att förstå att man inte ska fortsätta strypa en medvetslös människa...
Citera
2022-08-04, 08:29
Medlem
Citat:
Har det inget med saknaden att göra att han gjorde motstånd 🤔, hade han inte gjort motstånd hade han levt nu, hade han inte gått runt och random misshandlat folk hade han levt nu, alla handlingar och beslut man tar får konsekvenser

Nej för han slutade göra motstånd men de fortsatte kväva personen. Då är det oviktigt vad som hände innan eftersom han inte längre gör motstånd.
Citera
2022-08-04, 08:32
Medlem
Citat:
Kan man bli dömd för misshandel efter sin död? De han misshandlat kanske kan få skadestånd då.

Nej man kan inte dömas efter sin död. Men det är inte samma sak som brott utan uppsåt. För övrigt är misshandel inget som kräver uppsåt heller. Man behöver inte bevisa att personen avsåg att misshandla personen. Men det är upp till en domstol att döma någon för misshandel, våldsamt motstånd etc men blir lite svårt om man har ihjäl personen på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in