2022-08-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Skellefteå? Ja det finns namn på OV; vet dock inte hur pålitliga uppgifter är om killen (vägrar atm att benämna honom som man)

Det var nog Skellefteå!
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-08-03 kl. 20:56.
Citera
2022-08-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Stökig. Det är väl ändå en underdrift när någon går runt och attackerar folk helt oprovocerat?
Nu vet vi ju inte om det var oprovocerat, han kan ha blivit rånad eller själv slagen. Kanske drogad på krogen. Men vi får väl se..
Citera
2022-08-03, 20:53
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han som blev misshandlad börjar tjata om det när BO har blivit nedslängd, står vid bänken och upprepar "he punced me" för att sedan fortsätta att filma och tjata inför alla han möter på perrongen, inklusive en VO "he punched me". Han verkar hur pigg som helst som han går omkring.

Sedan så överdriver han också, punched betyder slagen och beaten betyder misshandlad.

Vem är han?
Han som filmar och ska ha blivit ”punsched” verkar må jävligt bra. Helsjukt det här
Citera
2022-08-03, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dock kommer domstolen antagligen väga in ordningsvakternas eventuella fruktan för att mannen slipper lös.

De kan ha varit såpass rädda att de försökte frysa läget.

Vi vet inte exakt vad JH har gjort och sagt innan han övermannades, således inte självklart att vad som hände tidigare inte kommer att ha betydelse för bedömningen.

Det du indirekt säger är om det är två spinkiga, svaga och korta tjejer a 40 kg som ska ta itu med en bjässe någon gång så har de rätt att skjuta ihjäl bjässen pga deras egna svagheter?

Jag kan inte den relevanta lagen i huvudet men jag hoppas den ät utformad på sådant vis att en polis eller ordningsvakt ska ha en viss typ av kvalitéer som minimerar behovet av "övervåld".
Citera
2022-08-03, 21:00
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nja du, har ingen lust att vara med i sympati rörelse grundat för en pundare som oprovocerat misshandlat kvinnor. Spelar för mig ingen roll om han var vit, svart eller gul, han var trash oavsett som misshandlade oskyldigt normalt folk.
Pundare? Alltså, det enda som har framkommit är mördarvakternas chef som gett BO det epitetet
Citera
2022-08-03, 21:05
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Stökig. Det är väl ändå en underdrift när någon går runt och attackerar folk helt oprovocerat? Återigen, nej. Det är inte normalt att ge sig ut och börja veva oprovocerat mot folk bara för att man druckit för mycket. Ni benzofyllon inbillar er att det är er rättighet att bete er som apor för att sedan skylla på att ni drack för mycket eller blandade kvällens berusningsmedel med massa preparat.

Både vittnen och media understryker att han attackerat och misshandlat folk, både kvinnor och män men det är säkert en konspiration allt ihop för att "demonisera" Pastor Juha.

Löjligt, du förlitar dig på hörsägen. Varken du eller jag vet vad som faktiskt hände. Och om det skulle stämma att Juha har misshandlat någon så skulle han naturligtvis dömas för det.

Man måste va rätt sjuk i huvudet om man nu tycker att han förtjänade att dö.

Enligt Brå:s statistik polisanmäldes under 2021 cirka 82 390 fall av misshandel i Sverige.

Av det totala antalet anmälda fall av misshandel gick 28 800 fall under brottskoden misshandelsbrott mot man 18 år eller äldre. Av dessa avsåg 55 procent misshandel av en obekant gärningsperson.

Alltså, alla dessa förtjänar att dö enligt dig eller?
Citera
2022-08-03, 21:06
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är olika - det beror helt på hur mycket som ligger på och hur mycket personal det finns.
Eftersom ordningsvakterna släppes så är det inte heller ett högprioriterat ärende..

Att dom släpptes tyder väl mer på att de inte kan förhindra utredningen eller snacka ihop sig eftersom allt är på film, och inte bedöms vara flyktriskiga?
Citera
2022-08-03, 21:07
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Han som filmar och ska ha blivit ”punsched” verkar må jävligt bra. Helsjukt det här

Han beter sig fullt normalt och märkbart skärrat. Vad mer ska han göra, lägga sig ner och gråta och filma sig som vore det hans sista minuter i livet?

Han har inte påstått att han blivit halvt ihjälslagen, han säger att han fått en snyting, en smäll, i princip.
Citera
2022-08-03, 21:07
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag har kollat på videos. Vakt tjejen verkar ju smått galen hon med. Hon kollar mot en kamera och inser att hon är med på film. Hon ser fullständigt skräckslagen ut. Hon vet precis vad hon har gjort. Hon vet att hon medverkat i en misshandel. Hon vet att de har dödat en människa. Den här damen är precis lika skyldig hon som ordningsvakten med skägget
Jag håller helt med dig, hon t om pressar hans huvud ännu hårdare mot den manliga vaktens underarm samtidigt som den manliga vakten trycker sina fötter mot en sittbänk för att själv kunna strypa honom så hårt han kan. Det utövas alltså hävstångseffekt åt båda håll mot hals och nacke.. Med en sån kraft kan mycket väl nacken brutits vilket resulterar i omedelbar död om frakturen inträffar mot de nerver som innerverar andningsorganen. Skulle faktiskt inte alls bli förvånad om det kommer fram att de bröt nacken på honom efter obduktion.
Senast redigerad av EnDumSosse 2022-08-03 kl. 21:09.
Citera
2022-08-03, 21:08
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Finns det några namn på de här två vakterna? Men det här kommer väl antagligen att mörkas och tystas ner. Precis som med flickan som blev grovt misshandlad i Skellefteå. Det är tvärtyst!

Finns i tråden.
Citera
2022-08-03, 21:10
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Tänk till lite själv?

Det finns 2 olika våldsanvändningar, polisens våld dvs statens, och det är det våldet man får "lära sig" (iaf fysiskt) samt nödvärn (ja jag är medveten om nöd också)

Fysiskt nödvärn är inget man får "lära sig" förutom att man får använda det våld man behöver plus lite till om man är i en utsatt situation eller försvarar bostad.

Jag hatar att behöva dra massa exempel men ska försäka ge dig ett där du förstår:

Två tjejer på 60 kg är ute, en kille på 130kg beslutar sig för att döda dom. Han börjar med att lägga sig på och strypa en av tjejerna. I svensk tingsrätt skulle nu den andra tjejen ha all rätt att strypa killen för att få honom att sluta strypa den andra tjejen.

För femtielfte gången, nödvärn har inga officiella grepp.
Du ändrar situationen för att få rätt.
Dock kvarstår frågan om det är nödvärn att strypa någon tills den dör.
Vilket du säkert kommer ha svar på oxå
Citera
2022-08-03, 21:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det du indirekt säger är om det är två spinkiga, svaga och korta tjejer a 40 kg som ska ta itu med en bjässe någon gång så har de rätt att skjuta ihjäl bjässen pga deras egna svagheter?

Jag kan inte den relevanta lagen i huvudet men jag hoppas den ät utformad på sådant vis att en polis eller ordningsvakt ska ha en viss typ av kvalitéer som minimerar behovet av "övervåld".

Nej, det säger jag inte i det inlägget du svarar på.

Dock är det så att domstolen väger in precis det du är inne på, att en fysiskt svagare part kan i vissa fall få utöva grövre våld mot en fysiskt starkare part.

En 110 kilos ordningsvakt kan antagligen inte motivera batongslag och nedläggning av 45 kilos rullstolsburen person, men en 45 kilos ordningsvakt skulle antagligen få använda batongslag mot ett 110 kilo tung finskt fyllo som går bärsärk på en perrong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in