2022-08-03, 20:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag utgår från att en sådan har begärts. Hur lång tid brukar det ta att få resultatet från en sådan?

"överhängande risk" är det ju inte, då skulle minst ett tjog pers dö per helg i Stockholms tunnelbana, fyllebråk händer ju på nästan varje station varje helg. Dubbelt så många på lönehelger.
Det är olika - det beror helt på hur mycket som ligger på och hur mycket personal det finns.
Eftersom ordningsvakterna släppes så är det inte heller ett högprioriterat ärende..
Citera
2022-08-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ja kompis, det är rimligt att ordningsvakten borde veta liksom alla andra att strypning kan leda till döden. Men, väg in i situationen att han och kollegan ska avbryta en pågående misshandel och få stopp på en bärsärk som åtminstone vad jag kan bedöma är starkare och tyngre än henne och kanske även honom. De har inte polisens pepparspray, eller handeldvapen utan endast batong och handfängsel.
Tror du att man kommer att väga in deras tjänsteutövning, utsatthet, rädsla att själva få stryk, adrenalinnivå och svårighet att få stopp på mannen när varken hans kamrater eller civilister som angripits gjort det?
Det kan mycket väl framkomma vid obduktion att mannen hade en hel cocktail av droger och alkohol i sig som snabbade på dödsförloppet. Någonting hade ju uppenbart satt frontalloben ur spel på mannen, varför skulle han annars spöa på vänner, oskyldiga civilister och vakter. Knark, mediciner?
I tidningen berättar alltid efterlevande att den avlidne var världens finaste och om han någonsin begått ett brott så var det något han lämnat bakom sig för att nu leva på rätt sida lagen osv. Frågan kvarstår varför mannen under en sträcka på några hundra meter misshandlade upp till 10 pers som inte haft med honom att skaffa? Utgången blev oavsett orättvis och beror på oaktsamhet. Han förtjänade att leva.

Ordningsvaktens uppgift är att upprätthålla säkerheten även inkluderat den de tar hand om!

Om han är stans idiot eller finaste person har INGET med rättigheter att han får blir mer illa behandlad.

Men om du tar ett snedsteg och vill blir misshandlad till döds på grund av olämplig personal så varsågod.
Citera
2022-08-03, 20:36
Medlem
irishrages avatar
När GM släpper strypgreppet så är BO medvetslös, förmodligen död. Då vänder idioten BO så han ligger på magen och bojar honom. Hur tänker man när man bojar en livlös förmodligen död människa?
Citera
2022-08-03, 20:36
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej. Deras "omsorg" bestod i att handboja en döende man; kanske redan död
Där och då var han redan död. Fy fan för dessa s.k OV.
Citera
2022-08-03, 20:38
Medlem
Finns det några namn på de här två vakterna? Men det här kommer väl antagligen att mörkas och tystas ner. Precis som med flickan som blev grovt misshandlad i Skellefteå. Det är tvärtyst!
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-08-03 kl. 20:55.
Citera
2022-08-03, 20:40
Medlem
irishrages avatar
Det verkar som OV har bonge när han stryper BO. Är det för han stryper eller för att han vill imponera på ortens hora?
Citera
2022-08-03, 20:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Finns det några namn på de här två vakterna? Men det här kommer väl antagligen att mörkas och tystas ner. Precis som med flickan som blev grovt misshandlad i Sollefteå. Det är tvärtyst!
Skellefteå? Ja det finns namn på OV; vet dock inte hur pålitliga uppgifter är om killen (vägrar atm att benämna honom som man)
Citera
2022-08-03, 20:44
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Dom där uppgifterna har vi så gott som bara från vakterna själva. De demoniserar BO så mycket de bara orkar när dom inser att dom mördat honom. Hur tror du annars dom ska kunna förklara att dom har tagit livet av en av SL:s gäster i T-banan. Behandlar man gäster så tycker du?

Han har säkert varit stökig men det har väl nästan alla som druckit varit vid nåt enstaka tillfälle när man druckit. På krogen kan det efter en öl vara svårt att bevaka sitt glas hela tiden. Jag har själv fått skit i ett glas på krogen och fått spel. Det kan gå väldigt illa. Jag har för mig att jag togs på LoB den kvällen. Dock blev jag aldrig misshandlad av poliserna.

Stökig. Det är väl ändå en underdrift när någon går runt och attackerar folk helt oprovocerat? Återigen, nej. Det är inte normalt att ge sig ut och börja veva oprovocerat mot folk bara för att man druckit för mycket. Ni benzofyllon inbillar er att det är er rättighet att bete er som apor för att sedan skylla på att ni drack för mycket eller blandade kvällens berusningsmedel med massa preparat.

Både vittnen och media understryker att han attackerat och misshandlat folk, både kvinnor och män men det är säkert en konspiration allt ihop för att "demonisera" Pastor Juha.
Citera
2022-08-03, 20:45
Medlem
Det var ju någon kille som dog för typ 20år sedan vid T-centralen.
Tror det kom fram att vakterna stod på han.
Någon som minns årtalet?
Citera
2022-08-03, 20:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananboxen
Nej, domstolen kommer ta ställning till om det var nödvärn inte vad han gjort tidigare. Ingen tvekar på att vakterna skulle brottat honom, det är att det är att de ströp honom i en situation där det inte kan anses vara nödvärn. De hade fått kontroll på honom redan.

Dock kommer domstolen antagligen väga in ordningsvakternas eventuella fruktan för att mannen slipper lös.

De kan ha varit såpass rädda att de försökte frysa läget.

Vi vet inte exakt vad JH har gjort och sagt innan han övermannades, således inte självklart att vad som hände tidigare inte kommer att ha betydelse för bedömningen.
Citera
2022-08-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Jag tycker du nonchalerar lite hela faktumet att ordningsvakterna fortsätter att hålla strypgrepp på honom trots att han är helt lealös. Skillnaden att hålla i en levande kontra livlös kropp är väldigt väldigt tydlig. Om de enbart trodde att han var medvetslös så är det TOTALT LIVSFARLIGT att släppa en skalle ned mot ett betonggolv 1 dm ovanför marknivån då inga nack- och ryggmuskler instinktivt kommer hejda fallet. Att dessutom sätta handfängsel på en människa som inte andas är helt befängt.

Det här är ett solklart mord. Med största sannolikhet blev den mörkhyade vakten provocerad av att det var en vit man med rakad skalle han skulle ta hand om och av den anledningen valde han att vara helt skoningslös och utövade samma våld som han säkerligen utövar mot svenskar på fritiden för skojs skull.

Jag har kollat på videos. Vakt tjejen verkar ju smått galen hon med. Hon kollar mot en kamera och inser att hon är med på film. Hon ser fullständigt skräckslagen ut. Hon vet precis vad hon har gjort. Hon vet att hon medverkat i en misshandel. Hon vet att de har dödat en människa. Den här damen är precis lika skyldig hon som ordningsvakten med skägget
Citera
2022-08-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Du lär inte hitta mig en sommarnatt i tunnelbanan, full, hög och bindgalen i färd med att misshandla en kvinna. Men låt oss säga att det händer, och jag gör våldsamt motstånd mot två ordningsvakter. Då finns en överhängande risk att jag stryker med. Det förstår vem som helst. Det handlar inte om skuld, det handlar om orsak och verkan.
Tror inte man tänker så mycket på följder om man är dyngfull. Sen kan det ju faktiskt ha varit så att Juha själv råkat ut för något som att någon försökt råna honom eller slagit honom? Ska bli intressant att få höra eller se hela storyn. Klart är iaf att dessa ynkliga vakter kommer få betala för vad de gjort med honom. Men tyvärr blir nog straffet alldeles för ringa! Eftersom rättsväsendet och politikerna satsar allt för mycket på dessa ofta IQ befriade låtsaspoliser…
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-08-03 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in