Citat:
Ursprungligen postat av
Lobengula
Alltså, alla med normal intelligens som rör sig i tunnelbanan vet om att det finns OV som är riktiga jävla otrevliga svin. Fulla av testosteron, bekräftelsebehov, helt enkelt korkade med upplåst ego och kontrollbehov. De tvekar inte att använda sin makt för att förnedra någon som är salongsberusad och på väg hem. Då ska de säga att personen är avvisad, minsta protest så blir det våld och LOB eller PL 13. Alla OV är inte dåliga, de flesta är nog ok men det finns för många psykfall som aldrig skulle ha fått den makten. Vaktbolagen skiter i det, de ska tjäna pengar och då får man ta in stolpskotten som vill jobba för småpengar.
Jag tror nog att Juha inte var speciellt trevlig den här kvällen. Förmodligen väldigt våldsam och stökig. För det ska han definitivt få sitta i fyllecellen. Men han förtjänade inte att bli dömd och avrättad av den här OV. För avrätttad är precis det han blev. OV var nog för korkad för att förstå att han just dödat en människa men så blev det. Vi kan inte ha korkade OV som saknar konsekvenstänkande i offentlig miljö.
Jag har de senaste 10 åren sett hur fel sorts folk kommer in till yrket.
En förklaring är att mer normalt funtade individer helt enkelt inte vill hålla på med detta, här finns flera aspekter.
En annan är att det just söker sig såna som med något avvikande drag till att vara med våldsbenägna, "skadade", fel uppfattning om saker - till yrket.
Förr såg det inte ut såhär, två andra aspekter som helt klart påverkar saker är: bolag vill tjäna pengar = tar in alla som förhållandevis passar och fixar utbildningen (utan någon större hänsyn till om personen är lämplig ifråga) och att flertalet idag själva är invandrare med oftast en skev uppfattning om sin roll i yrket de företräder.
När jag en kort period var med i soppan med att få in nytt folk till yrket väktare (jaja, det är inte samma som OV, men många kom åtminstone förr ifrån väktarjobbet innan vissa blev OV) och på 10 sökande så kanske 5 var OK. Idag är det max 2 som ens skulle kunna övervägas, varav jag nog knappt ens skulle ta in 0,5 av dessa.
Bolagen vill bara ha in folk. Det råder faktiskt personalkris nu inom branschen, många bolag skiter i det här med lämplighet etc. och blundar för vad som sker sen - bara de har någon där i uniform hos kunden, sedan vad/hur är något som de återstående vettiga anställda får dras med.