2022-08-02, 23:20
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Spelar ingen roll i juridisk mening. Även fast det här är hemskt och att de självklart ska dömas, så har jag svårt att tro att vakten tänkte att han skulle döda BO. Eller tror du själv att det var vaktens syfte?
Tyvärr verkar inte de båda OV ha någon somhelst respekt för ett människoliv och det är jävligt skrämmande.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Borde räknas som dråp. Mord är mer planerat och vållande till annans död mer oavsiktligt.

Dråp är avsiktligt. Detta är helt klart produkten av oaktsamhet, dvs vållande.
Citera
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du kan alltid slå upp nödvärnsexcess och läsa direkt ur lagen, något jag alltid rekommenderar. Men kan väl säga i grova drag att det ger dig rätten under särskilda omständigheter att använda mer våld än nödvärn ger.

Ska ge det exemplet jag fick på PHS.

Min lärare hade jobbat som tunnelbanepolis, de skulle ta in en lyst man. Det slutade med att så fort de frontade mannen så såg min lärare att han hade en kniv sittandes i sin mage och allt svartnade. När min lärare "vaknade upp" så var mannen som knivhuggit honom en misshandlad pöl på golvet.

Min lärare mindes ingenting och gick helt fri, mannen som knivhuggit fick fängelse och utvisning, och detta då min lärare svårligen kunde behärskat sig under såna omständigheter.

Då åter till vad jag svarade på i mitt första inlägg, som sen spårade ur tack vare en annan .
Det är inte nödvärn eller nödvärnsexcess när man stryper någon till döds samtidigt som ens kollega slår med batong.
En del tror att de kan hävda nödvärn , vilket jag sa emot.

Jag kan möjligtvis hävda nödvärn om jag slår som en galning med batongen för att jag är omringad av flera som slår och sparkar mot mig.
Men inte fan är strypning nödvärn
Citera
2022-08-02, 23:21
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Han kopplade ett dödligt grepp och försökte inte att återuppliva honom sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Mycket underligt att det är så tyst i massmedia nu. Detta verkar vara en kopia på George Floyd-fallet. Förutom att den döda i detta fallet är vit.

Detta borde vara på alla tidningars förstasidor och tv-nyheterna borde ha detta som förstanyhet. Vänsteraktivisterna borde ha startat fackeltåg, galor och demonstrationer redan dagen efter att han dött. Damfotbollslandslaget borde ha gått ner på knä och hållt upp bilder på den döda.

Men nu är det knäpptyst. Är inte vita Juha Hynninen värd lika mycket som mörkhyade George Floyd?
Citera
Medlem
Fifan vilka Jävla idioter. BO är ju livlös när han släpper taget. Man skulle ha känt pulsen samt påbörjat HLR. Att han blöder från näsan och ev öronen är solklara tecken på strypning då det uppstår alltför högtryck samt att blodkärlen brister. Easy case för rättsläkaren.

Grovt vållande till annans död.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Mord kräver uppsåt. Tror knappast att Ov hade uppsåt att döda BO, svarade Vållande till annans död, dvs det skedde av oaktsamhet.

Likgiltighetsuppsåt kallas det. Dvs, han borde ha förstått att det fanns en risk att man kan dö om han tar ett strypgrepp så länge. Då är det dråp/mord.
Citera
2022-08-02, 23:22
Avslutad
Citat:
Spelar ingen roll i juridisk mening. Även fast det här är hemskt och att de självklart ska dömas, så har jag svårt att tro att vakten tänkte att han skulle döda BO. Eller tror du själv att det var vaktens syfte?

Är du dum i huvudet på riktigt?

Du avvisar tydliga omständigheter som visar på GM likgiltighet av sitt handlande för att sedan komma med ett idiotiskt argument om vad "vakten tänkte". Tror du domstolen sitter och värderar tankeläsning?

Ut ur tråden din nolla.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Googla likgiltighetsuppsåt.
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om man agerar tvivelaktigt så bör man nog se över sott beteende. OV kommer inte bara grqm med batongen i hugg och slår dig.

Den sången köper absolut ingen.

Det var inte det jag skrev. Läs om och läs rätt!
Citera
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randelin
Ännu ett väldigt starkt argument till att OV-utbildningen kanske ska vara aningen längre än två veckor (eller vad den nu är i dagsläget).

Yrket drar till sig skitfolk utan hjärna som vill ha ett jobb snabbt.
Backa 20-30 år och det var knappt 2 dgr och kostade 450kr
Det spelar ingen roll hur lång el kort utbildningen är. Är du ny på jobbet och inte fått gått brevid en rutinerad kollega vet du inte hur du hanterar verkligheten
Citera
2022-08-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve

Nej, detta är dråp. Värre än Floyd detta.
Citera
2022-08-02, 23:25
Medlem
Streisand87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du hittar dem i tråden… Läs den förihelvete så hittar du namnen. Bidra med nåt istället för att kräva att få allt serverat!

TACK!! Håller helt med dig. Jag är så jävla trött på folk som kommer in tre dagar senare och ba ”vad vet vi om x och x”. Läs tråden förihelvete era lata jävlar. Förnamnet står till och med på allra första sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in