Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Du kan alltid slå upp nödvärnsexcess och läsa direkt ur lagen, något jag alltid rekommenderar. Men kan väl säga i grova drag att det ger dig rätten under särskilda omständigheter att använda mer våld än nödvärn ger.
Ska ge det exemplet jag fick på PHS.
Min lärare hade jobbat som tunnelbanepolis, de skulle ta in en lyst man. Det slutade med att så fort de frontade mannen så såg min lärare att han hade en kniv sittandes i sin mage och allt svartnade. När min lärare "vaknade upp" så var mannen som knivhuggit honom en misshandlad pöl på golvet.
Min lärare mindes ingenting och gick helt fri, mannen som knivhuggit fick fängelse och utvisning, och detta då min lärare svårligen kunde behärskat sig under såna omständigheter.
Då åter till vad jag svarade på i mitt första inlägg, som sen spårade ur tack vare en annan .
Det är inte nödvärn eller nödvärnsexcess när man stryper någon till döds samtidigt som ens kollega slår med batong.
En del tror att de kan hävda nödvärn , vilket jag sa emot.
Jag kan möjligtvis hävda nödvärn om jag slår som en galning med batongen för att jag är omringad av flera som slår och sparkar mot mig.
Men inte fan är strypning nödvärn