Citat:
Undra om det är avsiktligt eller ej att C blandar ihop händelser och tidsperspektiv. Han verkar dra upp gamla "oförrätter" som att det nyss hänt, tills någon ifrågasätter tidsperspektivet och då erkänner han att det var länge sedan. Som att B skulle ha haft blåmärken från krogen och han misstänkt att hon var våldtagen och tog droger, men ibland handlar det om senaste året, ibland runt när O föddes, och det senaste jag läste var om männen som förföljde henne och han tror att dom slagit sönder rutan på bilen och våldtagit henne, men alla andra vittnar om att det var Pawel som slog sönder bilen... Ibland undrar jag om han blandar ihop vad hans fru och hans äldre son gjort...
Enligt egen utsago slog han i huvudet och därefter fick problem med minnet. Även synen klagade han på. Enligt vittnen gick han lite konstigt också, framåtböjt. Ingen avelshingst helt enkelt.
Jag tror att han medvetet ljuger om mycket, men att han plockar delar från verkliga händelser och väver ihop en egen historia som han anser gynna honom (allt är någon annans fel).
När jag läser förhören med honom har jag som utgångspunkt att han är narcissist. Det blev väldigt tröttsamt att läsa efter ett tag då han bara piggnar till när han får chansen att prata om hur dålig Beata och hennes familj var. När förhörsledaren ställde honom mot väggen, börjar han mumla och prata tyst så tolken fick flagga för upprepning. När det inte fanns nån återvändo spelar han martyr och säger att det är hans fel och tar på sig skulden, men erkänner inte att han skurit halsen av henne.
Eftersom han fortfarande nekar till mord och bara erkänner strypningen, som vi inte vet om den orsakade hennes död, kanske han kommer med ytterligare historier.