2022-08-02, 17:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Grundteorin är väl likadan oavsett LJ eller inte ?

Så stor skillnad är det väl inte om Engström ser LJ från trappkrönet eller läser o får ihop bilden via TV ?
Den senare är mer osannolik än den första som även den blir fantasifull med tanke på vad SE sedan återger för uppgifter om personen i gränden.
Citera
2022-08-02, 17:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då är kontentan att det SE berättar är helt korrekt. Det snudd på perfekta vittnet som felaktigt och oförtjänt blir misstänkt som mördare. Hur hamnade vi så snett?

Som vittne är SE långt ifrån det perfekta vittnet! Om du nu var seriös.

Vittnet SE är ett offer för omständigheterna.
Ingen har uppgett att de sett honom
GM hade förmodligen en trekvarts lång mörk rock el. jacka
YN rapporterar om en liten väska.
Och vid Grand har några vittnet sett en man med keps och stålbågade glasögon.
Tillägget från TP är att han(SE) hade en granne som är vapensamlare.
Citera
2022-08-02, 18:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Grundteorin är väl likadan oavsett LJ eller inte ?

Så stor skillnad är det väl inte om Engström ser LJ från trappkrönet eller läser o får ihop bilden via TV ?

Finns det något utrymme för att SE såg LJ från sitt arbetsrum, det hade utsikt mot den plats där LJ uppehöll sig när han följde mördarens trapprusning.

Kan han ha tagit sig in i Skandiahuset via Luntmakargatan efter mordet och in till sitt rum?
Citera
2022-08-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Fast du menar väl att det mesta SE säger faktiskt stämmer? I så fall är han ju ett väldigt bra vittne som har den enorma oturen att bli misstänkt.
Citera
2022-08-02, 18:18
Medlem
Citat:

Med andra ord förstår du varför KP,TP mfl misstänker honom? Du ser alltså den poäng som många hävdar finns och som är märklig? Här menar jag att jämförelsen med NF och BP blir meningslös även om de också lämnar vittnesmål som lämnar en del i övrigt att önska.
Citera
2022-08-02, 18:35
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Fast du menar väl att det mesta SE säger faktiskt stämmer? I så fall är han ju ett väldigt bra vittne som har den enorma oturen att bli misstänkt.

Det mesta tycks stämma. Han överdriver lite om sin insats mer är det inte. Av alla, 10-12, mordplatsvittnen som sett den flyende mördaren har ingen sagt, "den där 52 åriga ljuslätta grafikern från Skandia i fin vinterrock halsduk och gubbkeps, jag förstår att det inte är han, men mördaren var väldigt lik honom" Ingen har sagt så. Ändå har Engström från dag ett figurerat i media.
Citera
2022-08-02, 18:43
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Som sagt, du har gjort din poäng väldigt tydlig. Vad är vitsen att debattera när ena parten vägrar att vika en tum från påståendet att den andre har 100% fel? Långt ifrån givande. Menar jag.

Det är inte jag som säger så. Det är vittnena.(som inte säger så) Kommentera det istället, varför inget vittnen säger så? Det är den stora frågan.
Citera
2022-08-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är inte jag som säger så. Det är vittnena.(som inte säger så) Kommentera det istället, varför inget vittnen säger så? Det är den stora frågan.

Jag kommenterar vittnesmålen med att vi letar efter en barhuvad man med mössa och keps som är 30 till 50 år,bär en rock och jacka och som klumpigt och smidigt springer långsamt och fort från mordplatsen. Längden är 180-200 cm.
Citera
2022-08-02, 19:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Med andra ord förstår du varför KP,TP mfl misstänker honom? Du ser alltså den poäng som många hävdar finns och som är märklig? Här menar jag att jämförelsen med NF och BP blir meningslös även om de också lämnar vittnesmål som lämnar en del i övrigt att önska.

Jag förstår så klart inte att man kan peka ut någon på grund av detta, det räcker inte alls på långa vägar givet de uppgifter som finns.

Jag anser inte att detta behöver vara märkligt som såklart både TP och KP vill göra gällande.
Båda med ett tydligt mål för vad lyssnare/läsare ska anse.
Citera
2022-08-02, 19:09
Medlem
Citat:
Jag förstår så klart inte att man kan peka ut någon på grund av detta, det räcker inte alls på långa vägar givet de uppgifter som finns.

Jag anser inte att detta behöver vara märkligt som såklart både TP och KP vill göra gällande.
Båda med ett tydligt mål för vad lyssnare/läsare ska anse.

"Jag förstår så klart att man inte kan peka ut någon på grund av detta"

Det var inte min poäng. Du verkar ju ändå förstå varför ganska många fattar misstankar? Om det är utpekandet som stör så ta det med de berörda, de som skriver på flashback har ingenting att göra med det.
Citera
2022-08-02, 19:12
Medlem
Citat:
Du vill förstås göra SE's uppgift om handväska mer säker än vad han själv ger uttryck för.
Detta tillsammans med glasögonen är inget som han heller först kommer med, utan kommer fram senare.

Ser vi till vittnena från mordplatsen och YN så är det väl i flera delar en liknande bild av GM.
En trekvarts lång fladdrande rock.
En ålder på 30-40 år.
Barhuvad möjligen.
etc.

Hur tänker du kring att SE som GM ljuger om samtal med polis, överhör ett vittne och sedan har sådan flax att vi har ett vittne som inte varit på platsen tidigare kommer och lämnar vittnes mål om en mörk rock? Tur och chansning, eller hur?

Den kan jag verkligen förklara....

Om Engström är GM så förmodar jag att han inser att någon eller några också kommer lämna ut signalement som träffar honom....

Så vad Engström gör som GM är att helt enkelt tar med 95% av sig själv via "supervittnet"

Dessutom så gissar vi bara sen att det kan vara Delsborn..
Citera
2022-08-02, 19:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det fanns ett vittne som stod på första parkett 20 meter från mordplatsen men han råkade tyvärr titta på sin klocka precis då skotten small, och missade därför gärningsmannen helt. Däremot kunde han beskriva ett vittne som inget annat mordplatsvittne sett. Vittnet stod en bit bort åt det håll gärningsmannen sprang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in