2022-08-02, 16:48
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej jag är inte ordningsvakt däremot utbildad polis och både nödvärn och vissa lagar ordningsvakter använder är exakt detsamma. För det första är lawline inte en giltig rättskälla. Men de svarar dock korrekt. Läs noga vad nödvärn är från lawline "så länge dessa åtgärder inte är uppenbart oförsvarliga"

Om du suger på den meningen lite så förstår du då att du med nödvärn får göra saker som t om är "oförsvarliga" bara det inte är "uppenbart".

Ett exempel är att man enligt rådande rättspraxis får skjuta och döda en person som hotar en med kniv. Att skjuta någon är oerhört större våldsanvändning än att hota med kniv, men inte "uppenbart". I lawlines exempel, som jag egentligen inte vill använda frågar en person om man kan misshandla någon som försöker fly efter ett misslyckat inbrottsförsök i en bil. Nej, inte så som han beskrev det eller jag blivit upplärd och jag håller med om att han riskerar åtal. Däremot när han slog den första i armen för att avbryta inbrottsförsöket tycker jag att det var ett perfekt exempel på legalt nödvärn. Nödvärn är självförsvar eller skydd av egendom/bostad där du alltid får använda högre våldsanvänding än attackeraren.

Nu vet jag inget om vad som hände i tunnelbanan, men jag kan tänka mig flera scenarier där en vakt har behövt använda så mycket våld i självförsvar att det kan leda till ex andnöd. Betänk en person som har ett oerhört starkt strypgrepp på en mindre vakt, det enda som kommer hindra honom från att strypa och döda din kollega är strypa eller slag i ex huvudet.

I fortsättningen tycker jag du ska försöka förstå juridiken bättre om du ska använda källor som lawline. Nödvärn har inga "grepp" som är tillåtna eller otillåtna.
Okej
Vi hänger upp oss på min länk och bortser från allt annat 👍. Då vet jag, och då förstår jag bättre. Tack
Vad innebär nödvärnsexcess i detta fall?
Citera
2022-08-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan någon ha larmat för kvinnan som satt och grätt och skrek högljutt på perrongen och "ove" liksom vissa vittnen hastigt dragit slutsats att BO "nog måste gjort något" omhan var på väg att kliva på tåget, fastän kvinnan kanske var hysterisk av någon annan orsak, berusad kärlekssorg eller liknande?
Ingen aning, ifall BO klappat till folk så kan man förstå att OV är aggressiva. Men det som stod i tidningen, om man ska tro tidslinjen, finns inget försvar för.
Citera
2022-08-02, 16:50
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man inte ”inser” att en människa kan dö av ett strypgrepp ska man inte ha någon högre befattning i samhället än möjligtvis toalettstädare.

Nu har dom båda våldsbejakande asen släppts på fri fot i stället för att häktas. Det bådar inte gott. Det blir väl ett sånt där skämmigt straff typ böter eller möjligen villkorligt. Då går det bra att döda om du har uniform och batong.

Det vore det bästa om såna här individer låses in under långa tidsrymder för allas vår säkerhets skull. Det är nästan så man undviker att gå ner i T-banan nu för risken att stöta på dessa självgoda kaxar. Och går man ändå ner för att åka en bit så är det med största obehag.

Vi måste på nåt sätt lösa upp detta moderata slag-och-ordningssystem med kamerakontroller av nyktra, oskyldiga resenärer och dessa fasansfulla och våldsälskande grobianer som rör sig genom våra egna T-banesystem, som om dom ägde skiten. Kristoffer Tamson är från Ösmo. Jag vill att han åker hem och stannar där.
Citera
2022-08-02, 16:51
Medlem
Kungabloggens avatar
Skulle kunna röra sig om ett fall av Excited Delirium. Att attackera oskyldiga personer i närheten talar för det liksom en plötslig död. Möjligen Kokain och alkohol med i bilden.
Citera
2022-08-02, 16:52
Medlem
Är de verkligen släppta som någon skrev innan?Låter ju sjukt om de inte skulle bli dömda.
Citera
2022-08-02, 16:52
Avslutad
Har suttit och läst litet av vad ni skriver här i tråden. Kan helt ärligt inte förstå de sympatier med GM (ja, han har tydligen gått och misshandlat folk i tunnelbanan och bla slagit en tjej i bakhuvudet med knytnävsslag). Givetvis inget som rättfärdigar ett tvivelaktigt ingripande med dödlig utgång. DOCK hade han, troligtvis, levt idag om han bara betett sig. Något säger mig också att det även finns medicinska orsaker till detta. Han hade även utdelat slag mot ansiktet mot OV. Rätta mig om jag är felinformerad men förstår inte det proportion av hat dessa två OV får. Självklart var deras intention inte att personen skulle dö. De vet givetvis vilka konsekvenser det skulle innebära i efterhand…
Citera
2022-08-02, 16:53
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Så jävla sjukt. Att vi vita medelsålder inte skall kunna gå på krogen och få några järn innanför utan råka ut för SL mördarmaksiner till Ordningsvakter. Det är ingen jävla George Floyd som är hög som ett höghus måsste fostras av poliser, utan det här är en vanlig skattebetalare som bli radnom nerbrottade av metalt instabila Ordningsvakter.

Det är fan inte ok. Hur I helvete kan mördarna gå fria på våra gator?!
Citera
2022-08-02, 16:54
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodiltand123
Har suttit och läst litet av vad ni skriver här i tråden. Kan helt ärligt inte förstå de sympatier med GM (ja, han har tydligen gått och misshandlat folk i tunnelbanan och bla slagit en tjej i bakhuvudet med knytnävsslag). Givetvis inget som rättfärdigar ett tvivelaktigt ingripande med dödlig utgång. DOCK hade han, troligtvis, levt idag om han bara betett sig. Något säger mig också att det även finns medicinska orsaker till detta. Han hade även utdelat slag mot ansiktet mot OV. Rätta mig om jag är felinformerad men förstår inte det proportion av hat dessa två OV får. Självklart var deras intention inte att personen skulle dö. De vet givetvis vilka konsekvenser det skulle innebära i efterhand…

Jaha så om man klappar till en OV så ska man dö? Jag trodde dödsstraffet var avskaffat i det här landet?
Citera
2022-08-02, 16:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu har dom båda våldsbejakande asen släppts på fri fot i stället för att häktas. Det bådar inte gott. Det blir väl ett sånt där skämmigt straff typ böter eller möjligen villkorligt. Då går det bra att döda om du har uniform och batong.

Det vore det bästa om såna här individer låses in under långa tidsrymder för allas vår säkerhets skull. Det är nästan så man undviker att gå ner i T-banan nu för risken att stöta på dessa självgoda kaxar. Och går man ändå ner för att åka en bit så är det med största obehag.

Vi måste på nåt sätt lösa upp detta moderata slag-och-ordningssystem med kamerakontroller av nyktra, oskyldiga resenärer och dessa fasansfulla och våldsälskande grobianer som rör sig genom våra egna T-banesystem, som om dom ägde skiten. Kristoffer Tamson är från Ösmo. Jag vill att han åker hem och stannar där.
Är det alltså SL som har ansvaret? Hade du sagt CSG hade jag förstått dig...
Citera
2022-08-02, 16:57
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindajkpg
Enligt videon som jag såg så är det en mörkhyad likt afrikan.

Länk till videon?
Citera
2022-08-02, 16:58
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Är de verkligen släppta som någon skrev innan?Låter ju sjukt om de inte skulle bli dömda.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/ingripandet-mot-juha-sekund-for-sekund/
Citera
2022-08-02, 16:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb

De kan åtalas och dömas även om de just nu är på fri fot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in