2022-08-01, 21:23
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är domstolen som avgör om det var övervåld.

Att allmänheten tycker att det var övervåld är inte relevant ur en juridisk aspekt.

” I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften.”
Citera
2022-08-01, 21:25
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
" I can't breath"

Kavajfyllo som ingen sörjer.
En svart pundare däremot…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är domstolen som avgör om det var övervåld.

Att allmänheten tycker att det var övervåld är inte relevant ur en juridisk aspekt.

Just nu anser åklagaren att båda är misstänkta för grovt vållande i alla fall. Så den juridiska aspekten finns ju. Tvångsmedlet anhållen har använts och än så länge sitter dom kvar eftersom åklagaren kör nya förhör i morgon.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du har noll utbildning och får utöva våld mot personer vid envarsingripanden och i nödvärn.

Jo men det är inte mitt yrke. OV är ett yrke. De förvantas att hamna i situationer som kräver detta. Om jag skulle springa omkring och hoppa in i olika konflikter och utöva nödvärn. Så tror jag inte det skulle vara ok.
Citera
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det som är grundproblemet är att ordningsvakterna är inte utbildade att agera mot en våldsam person. Jag tror inte att vakterna med avsikt tog livet av honom.

Men ju hårdare en människa kämpar emot desto hårdare tar ju vakterna i. Sedan kämpar han då för sitt liv och vakterna kämpar emot honom ännu mer för att hålla fast honom eftersom han ju är våldsam när han kämpar för sitt liv.

Det är hemskt och är vakterna normala människor så får de leva med det här resten av sina liv och jag tror att de måste få sparken.

Men alla andra ordningsvakter måste få utbildning innan de kan ingripa sådär.

Nu ska väl ordningsvakter väl egentligen inkalla polis om någon är våldsam, men här kanske de ordningsvakterna upplevde situationen som alltför akut för att låta bli ingripa.

Men jag skulle väldigt gärna se videofilmen över händelseförloppet. Det kan mycket väl vara så att vakterna var medvetna om att de tog livet av honom.

Du tänker inte på väktare nu? OV är tränade och (framförallt) granskade i våld och gemene Janne som kastar nävarna på fyllan ska de förväntas hantera med en riskanalys i sitt egna våldsanvändande, t.ex därför vakter även får ge sig på barn i en ökad utsträckning.

Också utan att veta hur allt egentligen gick till är min spontana tanke gällande hur mycket de gick utanför mallen så att säga och i sådanafall varför.
Citera
2022-08-01, 21:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, BO kanske ser/såg det som nödvärn, vad är det för roligt med det?

Det roliga är att du fantiserar i en tråd som handlar om en riktig händelse.

Det är inte Bamse som har tagit död på vargen här.

Att måtta ett knytnävsslag i ansiktet på en person är att misshandla någon tänker jag, att göra det på en ordningsvakt är våld mot tjänsteman.

Man får inte använda mer våld än nöden kräver, mannen kunde lösgöra sig från sin nöd genom att åtlyda ordningsvakterna.

Om mannen trodde att han fick slå i nödvärn fanns all anledning att ta ner honom på golvet. Är man såpass verklighetsfrånvarande är man en fara för sig själv och alla andra.
Citera
2022-08-01, 21:27
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
OV ingrep på uppmaning från Polisen, inte som du tycks tro att dom resonerat:
- Fan kolla pundaren där ute på sveavägen. Vi tar och stryper han !

Dom hade noll uppsåt att göra någon illa, enbart se till att han inte skadade någon.

Alla som klagar på Polis och väktare skulle aldrig ens tänka tanken att jobba ett enda pass
med deras arbetsuppgifter.
Jag klagar inte på polisen, men litar med facit i handen inte på OV.
Citera
2022-08-01, 21:28
Medlem
Daniel_s85s avatar
Ordningsvakterna ska vara glada att det var en vit privilegierad man, kan bara tänka mig lynchningen om det var en mörk man.

Stackars mamman Kaija som dagligen fick besök och hjälp med vardagliga bestyr av sonen, kommer bli en jobbig tid framöver.
Citera
2022-08-01, 21:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Jo men det är inte mitt yrke. OV är ett yrke. De förvantas att hamna i situationer som kräver detta. Om jag skulle springa omkring och hoppa in i olika konflikter och utöva nödvärn. Så tror jag inte det skulle vara ok.

Hur lång utbildning menar du man behöver för att ta hand om stökiga personer? Antingen kan man strunta i dem, prata med dem eller omhänderta dem. De två första alternativen lär man sig nog på ett par timmar.
Citera
2022-08-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://lawline.se/answers/ar-det-ol...ilma-en-olycka

Filmade dödskrasch och spred video – greps av polis
https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/er9m43ml

https://www.newsner.com/nyheter/fora...kt-och-hansyn/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...unga-dodsoffer

Relativt ny lagstiftning. Så att jo det är olagligt.

ja att sprida bilderna/filmerna vilket verkar ha varit utfallet i de flesta av de du nämner utom en, som förmodligen åkte dit på att han filmade medans han körde. så nej att enbart filma lär du inte åka dit för, utan det är vad du gör sen som avgör.
Citera
2022-08-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja dom lägger ner honom. En nedläggning innebär inte att man strör rosenblad på golvet och att personen svävande landar på golvet i stillhet. Ledsen om jag krossar dina drömmar här.

Du har alltså pratat med människorna på plats? Ledsen men jag tror att du ljuger.
Hur funkar såna där "nedläggningar" är det något man får göra som en "kul grej" eller för att jävlas med folk som tidigare varit aggressiva eller kan det kanske vara något man använder för att lösa en våldsam situation?
Citera
2022-08-01, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskpappa
” I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften.”

Vart vill du komma?

Det är domstolen som avgör om övervåld har använts, förstår du inte eller vad är det frågan om?

Ordningsvakterna avgör hur mycket våld de behöver använda för att lyckas utföra sin tjänsteåtgärd. Domstolen avgör i efterhand om det var befogat våld eller övervåld.

Allmänhetens åsikt är inte relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in