2022-08-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
De hyror jag såg i centrala Linköping och Nyköping var 12000 kr för 3:a och 17-19.000 kr för en femma. Naturligtvis absurda hyror i Sverige som är ett låglöneträsk, men något säger mig att bostadsbolagen bygger alldeles för fint och har för höga vinster, så det är bara att sänka. Den svenska bostadsbubblan har gjort att det inte existerar någon fri marknad längre och det går helt enkelt inte att veta hur en nybyggd 3:a ska prissättas längre. En snabb summering på 75kvm x byggkostnad 35k = 2.6M i byggkostnad, avkastning + räntor 6% = 157.000 kr per år = 13.000 kr i månadshyra så vi kan i recessionen inte längre bygga så dyrt och fint som 35k per kvm. Troligen måste vi ner i 20k.

Det stämmer inte att byggbolag har för höga vinster. Är det omvända som gäller när jag kikade efter för något år sedan, de har lägre marginaler än bolag i andra sektorer.
Citera
2022-08-02, 16:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Verkar som att det här med hyressänkningar för att matcha tillgång/efterfrågan endast existerar på andrahandsmarknaden i Sverige. I Växjö föredrar man tomma lägenheter! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kommunalt-bostadsbolag-storsatsade-men-far-inte-lagenheterna-uthyrda
Det stämmer, gäller även butiker, finns många lediga lokaler i centralt läge i Lund och Linköping. Detta är en lekstuga som betalats av de låga räntorna, med 1% i låneränta kan man ha några tomma bostäder och butiker ett år eller två. Nästa år är det slut på den lekstugan, när räntorna är 4-5% så måest man ha uthyrt på en gång.

Detsamma gäller bostäder. Måste finnas 10.000-tals svenskar som har en extra lägenhet som står helt tom. jag har själv sett 2 i Lund när jag var på visning. Noll-räntor leder till ofattbart slöseri med resurser.

Här dyrast tänkbara läge i Norrköping, helt nybyggt, finns båda BR och HR lediga:
https://yllefabriken.se/bostad/hyresratter/
Citera
2022-08-02, 16:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Insatsen och den krävda inkomsten må ha sänkts. Men jag har svårt att se en lägre månadskalkyl för boendet vid förstagångsköp framöver. Jag tror inte priserna kommer falla tillräckligt för att boendekostnaden vid 85% belåning och 4%-iga räntor ska bli lägre vid den botten vi får jämfört med hur det var vid ATH och 1,5%-iga räntor.

Så ungdomarna är nog inte överlyckliga ändå.

Med 1.5% ränta kan du låna 10m och ha låg kostnad för räntedelen, ca 9k/mån. Det innebär att en 40kvm lägenhet med en avgift på 3k skulle kunna ha ett kvm-pris på 250k för en boendekostnad på 12k/mån för en BR i city. Hade "marknaden" fått löpa helt fritt (inget bolånetak eller amorteringskrav) hade vi kanske legat däromkring nu.

Köper hellre för 3m med 6% ränta än 6m med 2% ränta, även om kostnaden i början må vara högre vid full belåning.
Citera
2022-08-02, 16:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Köper hellre för 3m med 6% ränta än 6m med 2% ränta, även om kostnaden i början må vara högre vid full belåning.

Each to their own. Jag väljer mycket hellre det senare.

Då kan man (som ungdom) göra arbitrage i aktier istället för att amortera med en hyfsad marginal över boräntan. Att investera med ett bolån på 3 miljoner med 6% boränta är lite skakigare.

Men för att cirkla tillbaka till psykologin kring det hela så tänker ju inte folk på alternativavkastning i allmänhet. Så de går gärna in med alla tillgångar de har som insats för ett boende som blir någorlunda billigt, sedan är de luspanka vid sidan av. Utan några finansiella tillgångar utöver tjänstepension/PPM att tala om. Det är den svenska mentaliteten.
Citera
2022-08-02, 16:39
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Each to their own. Jag väljer mycket hellre det senare.

Då kan man (som ungdom) göra arbitrage i aktier istället för att amortera med en hyfsad marginal över boräntan. Att investera med ett bolån på 3 miljoner med 6% boränta är lite skakigare.

Men för att cirkla tillbaka till psykologin kring det hela så tänker ju inte folk på alternativavkastning i allmänhet. Så de går gärna in med alla tillgångar de har som insats för ett boende som blir någorlunda billigt, sedan är de luspanka vid sidan av. Utan några finansiella tillgångar utöver tjänstepension/PPM att tala om. Det är den svenska mentaliteten.

Du ser inte ens nu när vi står i skiftet att de 2% i ränta kan bli 6% och den bostad du betalat/lånat 6m för att köpa blir värd 3m?

Skönare att gå in på 3m/6% och se det omvända (vilket man kunde göra typ 10-15 år sedan).
Citera
2022-08-02, 16:40
Medlem
Kunde de sälja nya BR i attraktiva lägen i Sthlm för 8k/kvm för 20 år sedan så kan de självklart bygga till lägre priser än de 70-100k de tar ut idag. Kommunerna får väl sänka priserna på marken.
Citera
2022-08-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Jag menar, ponera att hyran är 20.

Ok ja då hade du behövt lägga in runt 4-5 msek. Pengar som är betydligt roligare att ha på börsen
Citera
2022-08-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kunde de sälja nya BR i attraktiva lägen i Sthlm för 8k/kvm för 20 år sedan så kan de självklart bygga till lägre priser än de 70-100k de tar ut idag. Kommunerna får väl sänka priserna på marken.

Tja hantverkare i Stockholm kostar mer än dubbelt av vad de kostade då. Plus att våra politiker har ökat på miljö, buller och energikrav som tusan sedan 20 år tillbaka
Citera
2022-08-02, 16:44
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du ser inte ens nu när vi står i skiftet att de 2% i ränta kan bli 6% och den bostad du betalat/lånat 6m för att köpa blir värd 3m?

Skönare att gå in på 3m/6% och se det omvända (vilket man kunde göra typ 10-15 år sedan).

Ja alltså, personligen hade jag inte ens tagit lån på mig själv till 3M+, men rent hypotetiskt hade jag ändå föredragit det i scenariot ovan.

Ska man göra arbitrage kan och bör man nog se till att binda räntan i någon mån också. Jag tror inte man är så värst ledsen över sakernas tillstånd om man köpte på ATH och band räntan på typ 2% i 10 år. Då kan man strunta i att amortera mer gott samvete.
Citera
2022-08-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja hantverkare i Stockholm kostar mer än dubbelt av vad de kostade då. Plus att våra politiker har ökat på miljö, buller och energikrav som tusan sedan 20 år tillbaka

Har du inte gjort bort dig tillräckligt när det kommer till att spekulera i hantverkares timdebitering?
Senast redigerad av vasaboy28 2022-08-02 kl. 17:34.
Citera
2022-08-02, 16:56
Medlem
Går otroligt snabbt utför för bostadspriserna nu. Köparna som avvaktade i våras kommer avvakta tills 2023, ingen vill gå in i en situation med räntehöjningar, sjunkande priser och energikris som ingen vet hur tuff den blir i vinter. Efterfrågan kommer fortsätta minska året ut, men utbudet kommer fortsätta öka när kostnaderna för bostäderna bara ökar. Lider speciellt med barnfamiljer som belånat sig för att leva Svensson-drömmen med kids, villa, volvo.. kommer finnas överflöd av lägenheter på kronofogdens hemsida 2023..
Citera
2022-08-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Går otroligt snabbt utför för bostadspriserna nu. Köparna som avvaktade i våras kommer avvakta tills 2023, ingen vill gå in i en situation med räntehöjningar, sjunkande priser och energikris som ingen vet hur tuff den blir i vinter. Efterfrågan kommer fortsätta minska året ut, men utbudet kommer fortsätta öka när kostnaderna för bostäderna bara ökar. Lider speciellt med barnfamiljer som belånat sig för att leva Svensson-drömmen med kids, villa, volvo.. kommer finnas överflöd av lägenheter på kronofogdens hemsida 2023..
Förvånad att det finns nån köpare alls.
Vem vill köpa nåt för 5 miljoner som man kan få för 4 miljoner några månader senare?
Blir dyr månadsavgift det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in