2022-08-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Svamlar? Har jag fel någonstans om psykologin?

Klart det finns äldre likt dig själv som också letar billigare objekt. Men i och med de senaste decenniernas uppgång och medföljande vinstskatt blir det oftast dyrare att downsizea. Så i de allra flesta fallen byter folk upp sig.
Hur skulle det bli dyrare att sälja för 10 och köpa för 6? Möjligen om man fick en hyra på nya objektet så blir månadskostnaden högre men i gengäld har man ju typ 3 miljoner på banken/börsen.
Citera
2022-08-02, 14:44
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Hög tid att priserna sjunker, det är med glädje jag ser skräckrubriker i tidningen, snart är det min tur att köpa.

Förhoppningsvis med lite rabatt.
Citera
2022-08-02, 14:48
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hur skulle det bli dyrare att sälja för 10 och köpa för 6? Möjligen om man fick en hyra på nya objektet så blir månadskostnaden högre men i gengäld har man ju typ 3 miljoner på banken/börsen.

Precis. Det är mycket p.g.a avgiften i motsvarande bostadsrätt om man nu ska byta ner sig från hus, vilket det ofta handlar om.

Men också att 22% vinstskatt på säg en värdeförändring från 2 -> 6 MSEK för en villa blir nästan 1 mille. Då behåller man köpkraften för ett objekt för 5 mille. Det är inte lika angenämt att byta ner sig alla gånger, är det jag säger. Att byta upp sig i klimat som detta är dock inte fel på lång sikt.

Ju högre nominella belopp det handlar om desto mer tiltar fördelen till att downsizea, såklart.
Citera
2022-08-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Alla köpare som drog i handbromsen i maj och väntar med att köpa förrän i höst eller 2023. Vilket budkrig det kommer att bli.

I andra vågskålen har du alla osålda objekt som drogs tillbaka i våras och lär läggas ut igen ovanpå ordinarie utbud som kommer i höst. Lär bli ATH på Hemnet samtidigt som jag tror köparna ännu inte vågar släppa handbromsen.
Citera
2022-08-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ponera att den kostar 20. Då skulle det alltså krävas att jag la in ungefär 5 miljoner kontant för att jag skulle få en lägre kostnad (amortering borträknat). Fem miljoner som nog snart blir fyra miljoner med fortsatta förväntade värdetapp på objektet.

Om den kostade 20 och du lade in 5 skulle ränta + 4000 i avgift hamna runt 25k efter avdrag med 1.2% ränta. 37k efter avdrag med 3.6% ränta. Vad är din hyra? Skönt att du är en av få som får privilegiet att vara rejält subventionerad av staten väl?
Senast redigerad av flanders 2022-08-02 kl. 15:20.
Citera
2022-08-02, 15:20
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om den kostade 20 och du lade in 5 skulle ränta + 4000 i avgift hamna runt 25k efter avdrag med 1.2% ränta. 37k efter avdrag med 3.6% ränta. Vad är din hyra?

Jag menar, ponera att hyran är 20.
Citera
2022-08-02, 15:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
10% är ju baserat på långa medelvärdeskurvor.
Det verkliga fallet är nog avsevärt större men det kommer ta ytterligare några månader innan det syns.

Ta en titt på https://husmask.se/home så ser det riktigt illa ut i storstäderna.
Det som "ser riktigt illa" ut är i själva verket en återgång till något helt normalt, som gör att yngre t.ex kan skaffa en bostad som de kunde på 1990-talet. Så "det ser riktigt bra ut" är en bättre beskrivning.
Citera
2022-08-02, 15:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det som "ser riktigt illa" ut är i själva verket en återgång till något helt normalt, som gör att yngre t.ex kan skaffa en bostad som de kunde på 1990-talet. Så "det ser riktigt bra ut" är en bättre beskrivning.

Det gällde i princip fram till 2010 eller ett par år till, även i Stockholms innerstad. Med en lön på 30k och en anställning kunde man köpa en liten BR i city osv. Ungefär vad en utbildad person hade efter 1-2 år.

Vid peaken nu behövdes 50k/mån och tidigare bostadsvinster/föräldralån/börsklipp för att få samma bostad. Krävde typ 10 år på arbetsmarknaden.

Men nu har det vänt, får se var det bottnar.
Citera
2022-08-02, 15:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det gällde i princip fram till 2010 eller ett par år till, även i Stockholms innerstad. Med en lön på 30k och en anställning kunde man köpa en liten BR i city osv. Ungefär vad en utbildad person hade efter 1-2 år.

Vid peaken nu behövdes 50k/mån och tidigare bostadsvinster/föräldralån/börsklipp för att få samma bostad. Krävde typ 10 år på arbetsmarknaden.

Men nu har det vänt, får se var det bottnar.

Insatsen och den krävda inkomsten må ha sänkts. Men jag har svårt att se en lägre månadskalkyl för boendet vid förstagångsköp framöver. Jag tror inte priserna kommer falla tillräckligt för att boendekostnaden vid 85% belåning och 4%-iga räntor ska bli lägre vid den botten vi får jämfört med hur det var vid ATH och 1,5%-iga räntor.

Så ungdomarna är nog inte överlyckliga ändå.
Citera
2022-08-02, 15:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Nämen, ännu ett kolmårdstroll

Ja Linköping har byggt både många hyresrätter och bostadsrätter. Dock med så pass dyra hyror att de börjar tangera Gbg/Malmös nivåer vilket håller nere efterfrågan.

Påminde mig om projektet jag länkade till i bubbeltråden för ett tag sedan. Inte en endaste ytterligare lägenhet krängd på 1 månad sedan jag skrev! 2/55 sålda (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
De hyror jag såg i centrala Linköping och Nyköping var 12000 kr för 3:a och 17-19.000 kr för en femma. Naturligtvis absurda hyror i Sverige som är ett låglöneträsk, men något säger mig att bostadsbolagen bygger alldeles för fint och har för höga vinster, så det är bara att sänka. Den svenska bostadsbubblan har gjort att det inte existerar någon fri marknad längre och det går helt enkelt inte att veta hur en nybyggd 3:a ska prissättas längre. En snabb summering på 75kvm x byggkostnad 35k = 2.6M i byggkostnad, avkastning + räntor 6% = 157.000 kr per år = 13.000 kr i månadshyra så vi kan i recessionen inte längre bygga så dyrt och fint som 35k per kvm. Troligen måste vi ner i 20k.
Citera
2022-08-02, 15:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
De hyror jag såg i centrala Linköping och Nyköping var 12000 kr för 3:a och 17-19.000 kr för en femma. Naturligtvis absurda hyror i Sverige som är ett låglöneträsk, men något säger mig att bostadsbolagen bygger alldeles för fint och har för höga vinster, så det är bara att sänka.

Verkar som att det här med hyressänkningar för att matcha tillgång/efterfrågan endast existerar på andrahandsmarknaden i Sverige. I Växjö föredrar man tomma lägenheter! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kommunalt-bostadsbolag-storsatsade-men-far-inte-lagenheterna-uthyrda

Citat:
Det råder långa bostadsköer i Växjö, precis som i många andra städer i Sverige, men trots det står det lägenheter tomma. Nu har det gått ett år sedan alla lägenheter i nya bostadsområdet Galaxen i Växjö var inflyttningsklara. Men fortfarande saknar hälften av dem hyresgäster.

[..]

Tre rum och kök på drygt 73,9 kvadratmeter kostar till exempel 11 091 kronor och en fyra på 122 kvadratmeter kostar 15 197 kronor. Sedan tillkommer kostnad för parkering, bredband och varmvatten.

– Hyran kan vara avskräckande, men den är helt rimlig till den kostnaden vi har för nyproduktion idag, säger Anders Bengtsson (C).

När det gäller nyproducerade lägenheter finns det i dagsläget ingen bostadsbrist, enligt Anders Bengtsson, men däremot bland dem som behöver en billigare lägenhet. De som fick en hyresrätt i Växjö förra året hade i genomsnitt stått 7,2 år i kö.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-02 kl. 16:02.
Citera
2022-08-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Verkar som att det här med hyressänkningar för att matcha tillgång/efterfrågan endast existerar på andrahandsmarknaden i Sverige. I Växjö föredrar man tomma lägenheter! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kommunalt-bostadsbolag-storsatsade-men-far-inte-lagenheterna-uthyrda

Klart att man föredrar tomma lägenheter. Sänker du hyror fär att få in hyresgäster så tvingas du även sänka för existerande hyresgäster. Det kan bli dyrt. Ingen accepterar att betala högre hyra än grannen. Du har samma fenomen med halvtomma köpcenter eftersom existerande butiker direkt kräver samma rabatt om hyran sänks för en ny hyresgäst. Särskilt som butiker i ett köpcentrum delvis konkurrerar med varandra.

Ingen långsiktig lösning givetvis men vad skall man göra? I Sverige har poltikerna bestämt att minimistandarden på en lägenhet skall vara så hög att det blir riktigt dyrt. Så dyrt att normalinkomsttagare inte har råd med det. Lösningen borde givetvis vara att politikerna anpassar sig efter verkligheten och accepterar att det blir lägre boendestandard. Varför skall alla hus ha hiss exempelvis? Vi klarade oss bra utan sådant på 80-talet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in