2022-07-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Finland har inte haft samma utvecklingskurva som Sverige så det är ett dåligt exempel. Vi bör jämföra med Belgien snarare. Segregation är det vi bör hitta lösning på då det skadar samhället i längden. Jag tycker alla ska ha rätt till ett rimligt boende inom rimligt avstånd från jobbet.

Jag tycker inte dagens priser är rimliga utan de har gått upp på tok för snabbt för att människor ska kunna anpassa sig. Det är heller inte för dyrt att bygga, det är för höga krav på vinster, gärna snabba vinster.

Om vi satsade på gradvis förbättring och gjorde det absolut minsta i att se till att det åtminstone finns bostäder till varje student på universitet så hade vi fått avkastning i längden. Kortsiktigt tänkande är det som skadar oss.

Rimligt avstånd till jobbet tror jag blir väldigt knepigt att tillfredsställa spontant.

Vad gäller höga marginaler för de som bygger tycker jag inte det stämmer. Kollade för något år sedan på de börsnoterade bolagen. Byggbolagen hade då väsentligt lägre marginaler än övriga börsnoterade bolag. Var det inte dubbelt så dyrt för Bonava att bygga i Sverige gentemot Tyskland?
Citera
2022-07-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Fast inte ens den mest verklighetsfrånvända centerpartisten tycker väl att marknadshyror är en bra idé i dagsläget när inflationen ligger på 8,5 procent?

Dessutom håller nyliberalismen på att dö, högern har gått från att ”öppna sina hjärtan” till att vilja ha det som i Ungern.

Du får ju skilja på nyliberalism och klassisk liberalism.
Citera
2022-07-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Du får ju skilja på nyliberalism och klassisk liberalism.

Vad menar du med ”klassisk liberalism” och var hittar du den i dag?
Citera
2022-07-28, 12:51
Medlem
Citat:

Klassisk liberalism innebär minimal statsapparat och hög självbestämmandegrad i lokala samhällen. Klassisk, alltså riktig liberalism, kan man hitta i ett par enskilda amerikanska delstater idag.

Marknadshyror är precis lika bra ide som marknadsräntor. Och det kommer att komma. Att ha en evig hyresadel som får hyra attraktiva bostäder till en bråkdel av marknadspriset samt ger vidare kommunala bostäder som de inte äger till sina barn och barnbarn kommer inte vara så länge till.
Citera
2022-07-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Klassisk liberalism innebär minimal statsapparat och hög självbestämmandegrad i lokala samhällen. Klassisk, alltså riktig liberalism, kan man hitta i ett par enskilda amerikanska delstater idag.

Marknadshyror är precis lika bra ide som marknadsräntor. Och det kommer att komma. Att ha en evig hyresadel som får hyra attraktiva bostäder till en bråkdel av marknadspriset samt ger vidare kommunala bostäder som de inte äger till sina barn och barnbarn kommer inte vara så länge till.

https://www.cbsnews.com/amp/news/inflation-rent-gas-skyrocket/#app

Tjenare…
Citera
2022-07-28, 13:00
Medlem
Citat:
https://www.cbsnews.com/amp/news/inflation-rent-gas-skyrocket/#app

Tjenare…

Okej? Det får man leva med. Precis som bostadsägare får leva med ökade kostnader pågrundav ränteökningar.

Om det finns folk som betalar den hyran så är det per definition marknadshyra, och därmed en skälig hyra att ta ut för hyresvärden. Att kommunister gråter är ytterligare tecken på att det är rätt val.
Citera
2022-07-28, 13:04
Medlem
Citat:

Finns tyvärr inget svenskt riskdagsparti som är klassiskt liberalt.
Citera
2022-07-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Nu pratar du stora familjer, inte individer. Vi pratar dessutom medellön så förstår inte riktigt relevansen i ditt tillägg här.

Jag pratar visst om individer.
Citera
2022-07-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Okej? Det får man leva med. Precis som bostadsägare får leva med ökade kostnader pågrundav ränteökningar.

Om det finns folk som betalar den hyran så är det per definition marknadshyra, och därmed en skälig hyra att ta ut för hyresvärden. Att kommunister gråter är ytterligare tecken på att det är rätt val.

Ok, lycka till med din ”klassiska liberalism.”
Citera
2022-07-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ok, lycka till med din ”klassiska liberalism.”

Tack. Marknadsränta och marknadshyra ska råda.
Citera
2022-07-28, 13:43
Medlem
Citat:
Kan du sluta påstå att jag sagt att hyresrätter ska vara billiga på Östermalm herregud, haha. Jag frågade dig vad du tycker rimliga marknadspriser ska vara på Östermalm om vi jämför med Uppsala och kranskommuner i Stockholm där vissa objekt på ett rum kostar 10 000kr/mån. Man måste fråga sig vad som är rimligt och vilka som ska ha rätt att bo där.

Är det bara människor med 60 000kr i månaden i lön så är det väl fine så. Om du vill lägga 70% av disponibel inkomst på boende så hindrar jag dig inte att göra det, men utgår man från dagens priser så kan människor bo litet och avsides och ändå betala mycket mer än 30% av disponibel inkomst.

Du förstår uppenbarligen inte hur arbetsmarknaden fungerar om du tror att människor kan flytta till Ösmo som enda alternativ, men jobba i Solna eller liknande. Du bor där du kan inom rimligt avstånd från jobbet.

Behöver du bil för att ta dig till jobbet så ökar dina kostnader där med minst 4000kr per månad, så den totala kostnaden för att bo i Ösmo kanske är högre i slutändan.

30% av disponibel inkomst är en bra bas att utgå ifrån och ännu bättre om det är blandat inom 30min från centrala delarna.

Du säger att det är bostadsbrist som måste byggas bort. Hur bygger man bort så alla som vill kan bo till 30% av disponibel inkomst var de vill?

Hur är Ösmo med pendeltåg 40 min till Sthlm C orimligt om man jobbar i city eller söder om stan? Har massor av kollegor som har längre pendling än så.
Citera
2022-07-28, 13:45
Medlem
Citat:
Finland har inte haft samma utvecklingskurva som Sverige så det är ett dåligt exempel. Vi bör jämföra med Belgien snarare. Segregation är det vi bör hitta lösning på då det skadar samhället i längden. Jag tycker alla ska ha rätt till ett rimligt boende inom rimligt avstånd från jobbet.

Jag tycker inte dagens priser är rimliga utan de har gått upp på tok för snabbt för att människor ska kunna anpassa sig. Det är heller inte för dyrt att bygga, det är för höga krav på vinster, gärna snabba vinster.

Om vi satsade på gradvis förbättring och gjorde det absolut minsta i att se till att det åtminstone finns bostäder till varje student på universitet så hade vi fått avkastning i längden. Kortsiktigt tänkande är det som skadar oss.

Finland är en rimlig jämförelse då de har lika många bostäder per capita som Sverige. Belgien mycket färre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in