2022-08-02, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om nu valsedlarna ska förvaras bakom skärmen så kommer säkerligen vissa ”försvinna” så fort det gått förbi en kulturkossa.
Hade hellre sett ett digitalt system på något sätt.

håller helt med, något system där man signera med sitt bankid.

men är väll risk att det hackas och fuskas där också .
Citera
2022-08-02, 09:46
Medlem
JustZlatans avatar
Förtidsröstade 2018 men jag tänker inte göra det igen. Det blev bara krångligt i vallokalen när jag skulle rösta på valdagen också.
Citera
2022-08-02, 09:57
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Så när du röstar på sossarna och de sedan bryter sina val-löften så tycker du det är okej?

Sossarna?..
Varför skulle jag rösta på ett sådant skitparti?
Citera
2022-08-02, 10:04
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det bekymret kommer du inte längre att ha. Från och med detta val så kommer valsedlarna att ligga bakom skärmen. Detta för att undvika att personer stått och glott vilka valsedlar man tagit och sedan startat bråk. Vilka dessa personer är behöver kanske inte sägas...
Problemet nu blir väl att vänsterpack kommer att sabotera bakom skärmen.
Citera
2022-08-02, 10:16
Medlem
Jag uppmanar alla som tvivlar på förtidsrösternas säkerhet att gå och just förtidsrösta, och därefter gå till sin riktiga vallokal och "ändra sig" på valdagen. Då får man nämligen tillbaka sin förtidsröst, och kan kontrollera att det är samma som den man lade.

Om några hundra gör så runt om i Sverige och inga avvikelser finnes, så kan vi lita även på systemet kring förtidsröstningen i Sverige.

Skulle däremot avvikelser hittas, då är det ett bevis på att valfusk ägt rum.

Filma gärna hela processen.
Citera
2022-08-02, 10:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag har förtidsröstat en gång och det gör jag aldrig om.
Från och med nu skall jag rösta på valdagen och även observera rösträkningen.
Anmäl dig som röstmottagare så får du en ännu bättre insyn.
Citera
2022-08-02, 10:20
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Vid förtidsröstning finns det inga som helst bevis för att det kuvert du lämnar in är det kuvert som kommer att hamna i valurnan. Räcker med att tanten på biblioteket där man förtidsröstade stannar kvar efter jobbet och byter ut alla kuvert till sitt eget parti. Behövs inte ens en konspiration, bara en jobbig tant som anser sig ha rätt.

Bara detta borde vara skäl nog att aldrig förtidsrösta.

Krävs mer är en galen tant då de är ellt helt gäng som sköter förtidsrösterna.

Men det klart vill man hitta ett fel så kommer man att hitta ett fel även om det inte var ett fel där från början!

Känns som hela tråden spinner vidare ifrån valen i USA där nägra galningar trodde att Donald Prutt förlorade valet pga nägra felaktigheter som inte fanns.

Han förlorade och det rejält och ingen kan säga nått annat!
Citera
2022-08-02, 10:26
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Alla som inte är SD och tror på valfusk räcker upp en hand.
Jag är klassiskt liberal och skulle aldrig rösta på SD men det är väl inte okänt att sossar gör precis vad som helst för att behålla makten, till exempel hålla ”röstskola” för gamla och för invandrare:
https://sverigesradio.se/artikel/358162

Eller genom att gömma undan valsedlar:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/valfuskande-s-politiker-i-surahammar-avgar

Det är klart som fan att det sker en massa oegentligheter även om det säkert inte är nog för att avgöra ett val. Som Stalin uttryckte saken: ”Personerna som röstar avgör inte ett val, personerna som räknar rösterna gör det.”
Citera
2022-08-02, 10:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Alla som inte är SD och tror på valfusk räcker upp en hand.

Ja det är ju en lågoddsare att väljare som är skeptiska till ALLA institutioner i samhället också är övertygade om att sossarna fuskar till sig röster val efter val…
Citera
2022-08-02, 10:36
Medlem
Firewaias avatar
Finns det ett enda reellt bevis för att valfusk förekommit?
Citera
2022-08-02, 10:37
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är klart som fan att det sker en massa oegentligheter även om det säkert inte är nog för att avgöra ett val. Som Stalin uttryckte saken: ”Personerna som röstar avgör inte ett val, personerna som räknar rösterna gör det.”

Helt säker på det? Det där sista pingpongmandatet tyckte ju SD:are hade en monumental verkan och skyller oss AfS:are för den förlusten.

Om folk inte skulle vara så slöa och okunniga så skulle ju valsabotage genom att man slänger valsedlar inte ha någon effekt alls med tanke på hur jävla många som trycks upp samt möjligheteten via blanksedel.
Citera
2022-08-02, 10:49
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om nu valsedlarna ska förvaras bakom skärmen så kommer säkerligen vissa ”försvinna” så fort det gått förbi en kulturkossa.
Hade hellre sett ett digitalt system på något sätt.

Jag brukade också tycka att pappersvalsedlar kändes sjukt mossigt.

Sedan såg jag Kill Chain: The Cyber War on America's Elections och insåg att vårt valsystem nog inte är så dumt jämfört med de naiva idioterna där borta i amerikat. Finns på HBO Max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in