2022-08-02, 02:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Så himla tröttsamt att se kommentar efter kommentar där man sitter och beklagar sig över hur dåliga landets ordningsvakter, väktare och vakter i allmänhet är. Att se kommentar efter kommentar där man gråter över att Ordningsvakters utbildning bara är på 80h, och att alla som söker är misslyckade poliser.

Tidigare i tråden svarade jag på ett inlägg gällande längden på Ov utbildningen och då påpekade att det har absolut noll med längden på utbildningen att göra. Det finns diverse olika klipp ute på sociala medier där poliser slår/sparkar folk som ligger ned , släpar dem i snön, OC-Sprayar dem och så vidare, och alla dessa som behandlas på detta vis bär redan handfängsel. Jag vill då poängtera att polisens utbildning är på 2,5år. Så åter igen, har det med längden på utbildningen att göra eller handlar det mer om personerna i fråga?.

Det finns ordningsvakter som är rötägg och som inte ens borde ha fått blivit ordningsvakter, men det finns även dem som är absolut mer än lämpade för yrket, iallafall utifrån mina erfarenheter som en skötsam person.

Händelsen i tunnelbanan har antagligen utspelat sig i att BO varit stökig och aggressiv mot antingen andra resenärer eller sina egna vänner. Då BO bidrar till att den allmänna ordningen inte kan upprätthållas så ska denne avvisas från platsen. Har BO dessutom ofredat eller i värsta fall begått brott i form av misshandel så ska denne gripas.
När en avvisning/gripande sker så motsätter sig BO detta vilket då juridiskt klassificeras som våldsamt motstånd. BO kan likaväl ha utspelat en aggressivitet riktad mot Ov i samband med detta varpå Ov då snabbt måste få kontroll på BO för att avvärja ett eventuellt angrepp mot dem själva. Då ena Ov är en kvinna, och besitter rent av biologiskt sämre fysik så har man då kanske svårt att få kontroll på denna BO som verkar vara en herre +40. Då det blivit en brottnings match på golvet eftersom BO vägrar lämna/låta sig gripas så tar den manliga Ov ett nacklås på BO för att på så vis ”frysa” läget tills polis ansluter. Den kvinnliga Ov fokuserar då på omgivningen så att dem inte attackeras från folk som skall försöka frita/hjälpa BO. Det man missar är att den manliga Ov håller sitt nacklås soppas hårt att BO tuppar av. När man sedan märker det så är det tyvärr försent trotts att man då direkt påbörjar livräddande åtgärder.

Det är extremt svårt att belägga någon med fängsel som inte vill beläggas med fängsel, speciellt i en miljö där man hela tiden måste ha ett öga runt omkring sig samtidigt, och kanske även ibland rikta fokus mot personer som försöker lägga sig i. Ett grepp som gör att man kan frysa situationen tills hjälp anländer är extremt taktiskt och minimerar våldanvändningen som kan komma att krävas för att belägga med fängsel. Tyvärr så gjorde man missbedömning i sitt försök till ett taktiskt grepp som gjorde att BO ströps, vilket antagligen hade uppmärksammats tidigare om inte folk ta mig fasen hela tiden som alltid ska lägga sig i, och därav kräva massa fokus som egentligen bör ligga på den frihetsberövade.

Respekten för dessa ”Låtsaspolis-batongviftande våldsälskare med utbildning på endast 80h” är alldeles för låg i allmänhet och det är just därför dem måste ha halva sitt fokus på omgivningen istället för där den borde vara. Ge dem mer respekt så lär ni få andra erfarenheter.

Mvh

Det är väldigt många partiska antaganden du gör, med andra ord hade du besparat både din och andras tid genom att inte skrivit din långa sörja till text.
Citera
2022-08-02, 02:03
Medlem
nousernameneededs avatar
Med detta konstanta övervåld ifrån ordningsvakter så är jag förvånad att ingen klippt någon ännu... men det kanske blir ändringar på det nu när de börjar ta död på folk.
Citera
2022-08-02, 02:11
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är väldigt många partiska antaganden du gör, med andra ord hade du besparat både din och andras tid genom att inte skrivit din långa sörja till text.

Har extremt svårt att se att två ordningsvakter mer eller mindre helt utan bevåg skulle kasta ner en person på marken och strypa denne tills den dör. Är det så det fungerar i din värld så beklagar jag.
Citera
2022-08-02, 02:13
Avslutad
varför agerade BO som han gjorde? verkade vara skötsam? blev han drogad av någon? något som hände under kvällen?
Eller var det ordningsvakterna som använde övervåld?
Citera
2022-08-02, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flotsum
Första vaktens "judokast" i slomo:
https://delafil.se/1529ec4dcbbb1513/1.mp4

Observation 1:
BO saknar sandal på höger fot i samband med OVs grepp/kast. Man ser att han bär sandal på vänster fot. Antingen har han blivit av med höger sandal i perrongens tumult eller tidigare. Inte för att ursäkta vad som hänt, men en högljudd man som saknar en sko, kanske får OV att reagera för starkt, olyckligt i detta fall.

Observation 2:
OVs kast resulterar i att BOs kropp faller med ryggen nedåt, samt huvud faller i riktning mot golvet på perrongen eller mot bänken intill.

Är övertygad om att polis/åklagare har bättre vinklar från filmer via vittnen eller övervakningskameror.

Fullt möjligt att BO varit dyngrak och varit utåt sett aggressiv, det vittnades om "snefylla" från andra i tråden. Kan förklara att han hamnat på Rådmansgatans perrong utan höger sandal, och uppfattats som hotfull. Det finns nog en del omständigheter att ta hänsyn till, det lär visa sig
Citera
2022-08-02, 02:27
Avslutad
Citat:
Har extremt svårt att se att två ordningsvakter mer eller mindre helt utan bevåg skulle kasta ner en person på marken och strypa denne tills den dör. Är det så det fungerar i din värld så beklagar jag.

Det finns vittnen som påstår det. Att du trots det förbiser det och förlitar dig på dina antaganden gör dig snudd på psyksjuk.
Citera
2022-08-02, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Endastfakta
Från filmen ser det inte ut att handla om en nödvärnssituation.
Om vi då utgår från att dom använder PL10 som lagstöd för att avvisa/omhänderta mannen så måste man ta hänsyn till proportionalitetsprincip(gäller även vid nödvärn).
Våldet som får användas ska då stå i proportion till det motstånd man möter och andra ”mildare” alternativ inte kan lösa situationen.

Min uppfattning är att OV:n som tog stryptag och slängde BO i backen har använt oproportionerligt mycket våld och därmed inte kan stödja sig på varken nödvärn eller PL10.
Domen borde således bli Vållande till annans död.

Blir intressant och se vad den riktiga domen blir.

Precis, detta är min bild också. Och jag jobbar som ov och har jobbat i tuben i över 5 år, som är ganska länge. Däremot kommer det finnas förmildrande omständigheter för ordningsvakten som tog stryptaget. Skulle gissa på att det hela slutar med villkorlig dom med lite dagsböter. Oavsett vad, så har båda gjort sitt i uniform. Både polisen och Länsstyrelsen kommer, om dom inte redan har gjort det, dra in deras ”lämplighet”.

Den kvinnliga ordningsvakten kan jag bara tycka synd om. Hon hamnar i kläm, och får stå till svars för vad hennes kollega troligen har gjort. Med bra advokat lär hon bli friad.
Citera
2022-08-02, 02:29
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endastfakta
Från filmen ser det inte ut att handla om en nödvärnssituation.
Om vi då utgår från att dom använder PL10 som lagstöd för att avvisa/omhänderta mannen så måste man ta hänsyn till proportionalitetsprincip(gäller även vid nödvärn).
Våldet som får användas ska då stå i proportion till det motstånd man möter och andra ”mildare” alternativ inte kan lösa situationen.

Min uppfattning är att OV:n som tog stryptag och slängde BO i backen har använt oproportionerligt mycket våld och därmed inte kan stödja sig på varken nödvärn eller PL10.
Domen borde således bli Vållande till annans död.

Blir intressant och se vad den riktiga domen blir.

Det tror jag också!

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Men vad kommer han ifrån? Han har inget Svenskt namn.

Han är från Finland, eller hans föräldrar, han kan vara född här. Det kom många finnar till Sverige på 1960-70-talet, arbetskraftsinvandring. Ofta för Saab och Volvo.

Citat:
Ursprungligen postat av flotsum
Första vaktens "judokast" i slomo:
https://delafil.se/1529ec4dcbbb1513/1.mp4

Observation 1:
BO saknar sandal på höger fot i samband med OVs grepp/kast. Man ser att han bär sandal på vänster fot. Antingen har han blivit av med höger sandal i perrongens tumult eller tidigare. Inte för att ursäkta vad som hänt, men en högljudd man som saknar en sko, kanske får OV att reagera för starkt, olyckligt i detta fall.

Observation 2:
OVs kast resulterar i att BOs kropp faller med ryggen nedåt, samt huvud faller i riktning mot golvet på perrongen eller mot bänken intill.

Är övertygad om att polis/åklagare har bättre vinklar från filmer via vittnen eller övervakningskameror.

Jag tyckte han hade gympadojjor på sig, men jag tittade inte så noga. Han kan ju även ha förlorat en sko i nacksvinget......när fötterna flyger i luften.

Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Tydligen vänder vi blad i denna demokratin som aldrig kan Förlora " Granskande Poliskritiker "
Det har aldrig funnits förr ..Allra minst på JK+ JO eller RIPO eller Morgan i Utanförskapet
Snuten brukar snacka om trygghetsskapande ..visa närvaro jamen för h..e visa då filmen att den nu avlidne ha betett sig illa att det åtminstone fanns fog för inskridandet så att folk törs Åka tunnelbanan igen .
Kan ju vara våldsbenäget slödder som slår ihjäl en om man snubblar i Pumpsen. Eller mår dåligt .. Ätit en rutten varm korv --kräks blir man ihjälstrypt på golvet . av en Brainless Steroid konsument.
Kan räkna till 100 som Uggla sjöng.
Måste köpa bil pendla .Då har vi ännu inte berört knarkhandeln på Plattan sedan 60 talet.
Snutkritik det vore in i h..e konstigt om dom inte åkte på Kritik som det ser ut.
Teflon RIPO Chef Nothing Sticks
Nu var ju inte detta Polisen Men annars ..Hur svårt kan det vara plocka upp luren ropa " NI är Avskedad Försvinn "
Det heter ledarskap .. Anställa ngn som klarar jobbet

Jag håller med!

Citat:

Njae, om någon säger något elakt/dumt till dem, eller pratar illa om dem så de hör, så kan de reagera så här. Väldigt lättprovocerade trots att deras jobb sägs vara att just ha hand om berusade, knarkare, psyksjuka, typ. Där ofta elaka ord ofta förekommer.....
Citera
2022-08-02, 02:32
Medlem
C189s avatar
Citat:
Det finns vittnen som påstår det. Att du trots det förbiser det och förlitar dig på dina antaganden gör dig snudd på psyksjuk.
Vittnen gentemot Polis och vakter brukar tyvärr anse att saker och ting sker med övervåld och utan bevåg. Ofta för att man utifrån inte har hela bilden alternativt besitter den juridiska kunskapen för att kunna se felet som begåtts vilket föranlett åtgärden.

Risken finns att jag har fel i min teori men jag ställer mig extremt skeptisk till det. Säger dock inte att Ov på något vis är oskyldig och bör frias, utan snarare att det skett av misstag än med avsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det tror jag också!

Han är från Finland, eller hans föräldrar, han kan vara född här. Det kom många finnar till Sverige på 1960-70-talet, arbetskraftsinvandring. Ofta för Saab och Volvo.

Jag tyckte han hade gympadojjor på sig, men jag tittade inte så noga. Han kan ju även ha förlorat en sko i nacksvinget......när fötterna flyger i luften.

Jag håller med!

Njae, om någon säger något elakt/dumt till dem, eller pratar illa om dem så de hör, så kan de reagera så här. Väldigt lättprovocerade trots att deras jobb sägs vara att just ha hand om berusade, knarkare, psyksjuka, typ. Där ofta elaka ord ofta förekommer.....

Faktiskt aldrig råkat ut för det och jag har ofta varit i kontakt med Ordningsvakter. Jag förundras dock över att man trycker på knappen trotts att erfarenheten säger att det gör så att man åker på stryk?
Senast redigerad av C189 2022-08-02 kl. 02:39.
Citera
2022-08-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
.
Titta igen, man ser det tydligt. Han bär en sandal på vänster fot, men inte höger.
Citera
2022-08-02, 02:38
Avslutad
Citat:
Vittnen gentemot Polis och vakter brukar tyvärr anse att saker och ting sker med övervåld och utan bevåg. Ofta för att man utifrån inte har hela bilden alternativt besitter den juridiska kunskapen för att kunna se felet som begåtts vilket föranlett åtgärden.

Risken finns att jag har fel i min teori men jag ställer mig extremt skeptisk till det. Säger dock inte att Ov på något vis är oskyldig och bör frias, utan snarare att det skett av misstag än med avsikt.

Vittnena säger inte bara att det varit övervåld, utan de styrker det med omständigheter som att de sett strypgrepp samt att BO varit blå i ansiktet efteråt.

"Misstag" att någon dött? Skulle du vara lika "förstående" om ex någon i din familj varit drabbad?
Citera
2022-08-02, 02:46
Medlem
C189s avatar
Citat:
Vittnena säger inte bara att det varit övervåld, utan de styrker det med omständigheter som att de sett strypgrepp samt att BO varit blå i ansiktet efteråt.

"Misstag" att någon dött? Skulle du vara lika "förstående" om ex någon i din familj varit drabbad?

Strypgrepp som i ett grepp med två händer runt halsen framifrån eller strypgrepp som i ett nacklås (arm runt halsen bakifrån)?.

Antagligen inte, svårt att säga då jag aldrig upplevt en sådan situation men kan tänka mig att man beskyller allt på antingen andra eller sig själv även om så inte är fallet.

Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott vilket då antyder till att det inte fanns uppsåt, och fanns det inte uppsåt så var det ju ett misstag? Eller är jag ute och cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in