2022-08-01, 21:43
Medlem
Vad har ordningsvakterna för hudfärg??
Ursprungs nationalitet??
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det får vi se nu. Eftersom polisen har tagit in dem så tyder det på att utbildningen kanske inte var tillräcklig. Varför håller du att fråga så dumma frågor om tid hela tiden? Jag svarade en gång på det och endå fortsätter du?

Det är ju du som snackar om utbildning. Polisen har anhållit dem i väntan på utredning. Inte svårare än så.
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahot-Ola
Blir alltid skitbra när man sänker ribban för vilka som bör få anställas inom ordningsväsendet. . Först ska varenda CP få bli snut och utöver det kan du bli professionell misshandlare efter 80h "utbildning". SMH

Där är jag beredd att hålla med. Då har jag faktiskt jobbat en gång i tiden som ordningsvakt och vaktchef. Har jobbat med flera dåliga på den tiden som aldrig backade en kollega ocm det blev bråk eller den som alltid hade blick för tuttar före bråkstakar. Men 80% då var jag väldigt nöjd med många av dem gick vidare till polis, militär och i mitt fall livvakt/Säkerhetskonsult.
Men förr höll Polisen i all ordningsvaktsutbildning, och repetitionsutbildningar kunde man få av vaktbolagen. Nu är jag så gammal att polisen utbildade mig. Men tyvärr idag anställer vaktbolag och utbildar vaktbolag all sköns idioter. Fast vi får väl se var i detta landar att de gort fel är säkert. Om rätten anser de är oförsvarligt kan de bli fängelse i någon månad. Men om det sämmer att han varit våldsam och misshandlat folk är det ändå en viss förmildrande omständighet om än olyckligt.
Citera
2022-08-01, 21:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ordningsvakterna och politikerna brukar justifiera vakternas existens och höga kostnader med att de är inblandade i tusentals incidenter årligen! Dock talar de inte högt om att extremt många av de incidenterna startas av vakterna själva och leder till våld och störningar som annars aldrig skulle ha inträffat.

Låter som något du hittat på. Eller har du någon statistik att visa?
Citera
2022-08-01, 21:45
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Förstår inte varför folk ifrågasätter mitt inlägg om utbildningen. Om det skulle vara en längre utbildning så skulle yrket bli mer attraktivt och kanske lönen likaså. Men nu väljer man alternativet som känns som att det är köpt på lidl. Där bolagen och regionerna är så jävla snåla så de inte vill betala mer.

Jag håller med, en väktare som inte har befogenhet mer än du och jag ser jag inte behöver så mycket utbildning. Däremot en ordningsvakt borde ha mer än 2 veckor och en repetionsvecka vart 4e år.
Jag håller med, dock tycker jag att Polisen enbart ska få utbilda ordningsvakter och inte vaktbolag.
Citera
2022-08-01, 21:45
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vart vill du komma?

Det är domstolen som avgör om övervåld har använts, förstår du inte eller vad är det frågan om?

Ordningsvakterna avgör hur mycket våld de behöver använda för att lyckas utföra sin tjänsteåtgärd. Domstolen avgör i efterhand om det var befogat våld eller övervåld.

Allmänhetens åsikt är inte relevant.

Det är ingen åsikt.
Dom har använt mera våld än vad som var nödvändigt för att lösa situationen och det dog en människa pga det.
Citera
2022-08-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det kan vara värt att uppmärksamma att videon inte visar ett skit om vad som hänt innan. Det går därför inte att dra slutsatsen att situationen skulle vara lugn. Ganska dålig film för övrigt som inte klargör speciellt mycket detaljer i händelseförloppet.

Spelar det någon roll vad som hänt innan? Tycker tråden surrar runt mycket. Man ser på filmen att de får ner honom på marken och rimligtvis har kontroll på honom. Mig veterligen finns det ingen som egentligen argumenterar att han dog av att bli nedbrottad på detta sätt (någon skrev om spräckt skalle men jag ser inget som tyder på det.) Så att argumentera kring om det var rätt eller inte att brotta ner honom spelar vad jag kan se ingen större roll. Möjligen att man kan lasta på ytterliggare en sak som OV gjort fel.

Det primära felet måste istället hända efter filmen tar slut. Vi ser att OV tar ner BO och rimligen bör ha kontroll över BO. Av någon anledning avlider BO sedan. Uppgifterna som finns är spretiga, det rapporteras antingen om strypning eller att han blivit ordentligt misshandlad med batong, kanske i kombination.

Jag vet inte vad reglementet säger för hur en OV ska agera i denna situation. Det rimliga för mig är väl att de håller ner honom på marken och kallar på förstärkning. Varför man behöver strypa eller slå BO extremt mycket med batong känns oklart. Man kan såklart tänkas att han försöker boxas lite när de ligger ner, men något måste rimligen ha gått snett.
Citera
Medlem
Citat:
Förstår inte varför folk ifrågasätter mitt inlägg om utbildningen. Om det skulle vara en längre utbildning så skulle yrket bli mer attraktivt och kanske lönen likaså. Men nu väljer man alternativet som känns som att det är köpt på lidl. Där bolagen och regionerna är så jävla snåla så de inte vill betala mer.

Har inte något med vad bolagen eller regionerna vill! Det är vad polisen bestämmer som säger vad och hur länge en Ov ska gå utbildning! Är ju tur att från 2023 blir längre utb, dock för lite med tanke på klimatet som blivit! Lönen är bra, tjänar mer än vad en polis gör som suttit framför skolbänken i tre år!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inzomniak
Skit i det du, ut med namnen. Ska våldtäktsmän och mördare hängas ut så ska dom också hängas ut, trodde du att dom skulle få fripass bara för att dom har väktaruniform?
Om du kollar på videon en gång till så det du att de har blå uniformer - med andra ord en förbjuden färg för väktare att använda. Mördarna du ser på videon är ordningsvakter, en helt annan yrkesgrupp bestående av smutsfolk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Hur funkar såna där "nedläggningar" är det något man får göra som en "kul grej" eller för att jävlas med folk som tidigare varit aggressiva eller kan det kanske vara något man använder för att lösa en våldsam situation?

Oklart vad du menar med vad man får göra?
En nedläggning innebär bara att man ändrar förutsättningarna.
Har man kontroll över situationen har man ett överläge.

Det är såklart inget som ska användas för att jävlas med folk eller som kul grej, det säger väl sig självt.
Citera
2022-08-01, 21:47
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, ordningsvakter får tillfälligt omhänderta en person och har inte en polismans befogenheter. Däremot lyder dom under polisen. Så när en ordningsvakt har skadat någon skall denne se till så vård erhålls och sedan rapportera till polisen. I detta fallet greps OV av polisen och inledningsvis kallades det vållande av kroppsskada tills en åklagare granskade och nu är det grovt vållande.
Pissutbildningen och vilka som söker sig dit visar sig gång på gång med övervåld och dödsfall.

Strypning ingår inte heller i befogenheten.

Hur många dödsfall per år menar du att vi har? Hur många ingripanden per år sker det?
Citera
2022-08-01, 21:47
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är. väl inte så vanligt att poliser börjar som ordningsvakter? Snarare så är det väl de som inte lyckas bli poliser som blir ordningsvakter…

Jo faktiskt varenda polis jag känner har jobbat som ordningsvakt
Det är min bild av det. Nu var jag vaktchef i en mellan stor stad på västkusten och vakter och poliser umgicks naturligt även på fritiden och då sökte de vidare. Vilket också ansågs vara meritierande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in