Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Det kan vara värt att uppmärksamma att videon inte visar ett skit om vad som hänt innan. Det går därför inte att dra slutsatsen att situationen skulle vara lugn. Ganska dålig film för övrigt som inte klargör speciellt mycket detaljer i händelseförloppet.
Spelar det någon roll vad som hänt innan? Tycker tråden surrar runt mycket. Man ser på filmen att de får ner honom på marken och rimligtvis har kontroll på honom. Mig veterligen finns det ingen som egentligen argumenterar att han dog av att bli nedbrottad på detta sätt (någon skrev om spräckt skalle men jag ser inget som tyder på det.) Så att argumentera kring om det var rätt eller inte att brotta ner honom spelar vad jag kan se ingen större roll. Möjligen att man kan lasta på ytterliggare en sak som OV gjort fel.
Det primära felet måste istället hända efter filmen tar slut. Vi ser att OV tar ner BO och rimligen bör ha kontroll över BO. Av någon anledning avlider BO sedan. Uppgifterna som finns är spretiga, det rapporteras antingen om strypning eller att han blivit ordentligt misshandlad med batong, kanske i kombination.
Jag vet inte vad reglementet säger för hur en OV ska agera i denna situation. Det rimliga för mig är väl att de håller ner honom på marken och kallar på förstärkning. Varför man behöver strypa eller slå BO extremt mycket med batong känns oklart. Man kan såklart tänkas att han försöker boxas lite när de ligger ner, men något måste rimligen ha gått snett.