Citat:
Ursprungligen postat av
Invektiv72
Tja, då har vi helt olika värdegrunder.
Kan man - som du - rättfärdiga och försvara en invasion, där medlet är att - helt oprovocerat, även om man är en lättkränkt, förorättad, paranoid ryss som för sitt inre målat upp en bild av att man är ”hotad” - skjuta skallen av sina medmänniskor, att tillfoga dem så många och så omfattande fysiska skador, att de till slut ger upp sitt motstånd.
Då är man ryzz, enligt mig. Mentalt störd. Brutaliserad från dag ett.
Nu kanske du inte går så långt att du förhärligar övergreppen i vart och varannat övergrepp, det var främst dom jag avsåg.
Men som du skriver, du rättfärdigar och försvarar alltså mord på både ukrainska soldater och civila, ”lite svinn får man räkna med i en invasion”, samt, trots vetskapen om att det i en anfallande styrka alltid finns enskilda individer som är beredd att begå bestialiska övergrepp, därmed rättfärdigar och försvarar de övergrepp som sker, men då med att ”det är på den enskildes ansvar”.
Fy fan, säger jag.
Och sen har du synpunkter på att vi andra, vi som har invändningar, vi som bara helt naturligt reagerat på detta piss-ryzzka vidriga synsätt och beteende, använder ett visst språkbruk eller en viss ton?
Fy fan, igen.
En sak som är olustig med dig är din egen fixering vid brutalt våld och grafiska beskrivningar.
Vi diskuterade krigsförbrytelser, du och jag även i går, och du går genast igång på alla cylindrar och börjar skriva om att sparka sönder munhålan på folk, hugga dem med skruvmejsel, och dylikt — i nödvärn (!). Det är liksom inte den omedelbara respons man väntar sig.
Men du verkar välkomna varje tillfälle att få slå andra sönder och samman, eller att åtminstone fantisera om det.
Vi har inte bara olika värdegrund, utan något olika temperament. Våldsfantasier är inte min kopp te.