Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 13:01
  #4645
Medlem
wwrs avatar
Riv upp de två idiotbesluten:

1. Sverige får inte ha mer än 10 reaktorer

2. Sverige skall avveckla all kärnkraft inom 18 år. (Frankrike har t.ex beslutat om nybyggnation av reaktorer)

så kommer förmodligen allt att lösa sig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-01 kl. 13:04.
Citera
2022-08-01, 17:16
  #4646
Medlem
Snapcounts avatar
"Regler skall føljas, till punkt och pricka. Hur skulle det annars gå ?"

Skrev ju om att norrmænnens gaskraftverk "Mongstad" skall læggas ner, men att det højs røster før att behålla det i.o.m knappheten utav energi.

Staten skyv gasskraft-avgjerda til etter nedstenginga
Staten vil ikkje vurdere framtida til gasskraftverket på Mongstad før 1. oktober. Ein månad etter at det vert lagt ned.


https://www.nrk.no/vestland/staten-s...nga-1.16054371
Citera
2022-08-01, 17:44
  #4647
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är precis det som de har ordnat. Och satte igång för länge sedan.

Man har dragit två kablar över till england. Med tanken att sälja reglerkraft till britterna och profitera på det.
Dvs köpa billig vindkraftsel av dom, och spara i magasinen. Och sedan sälja dyr vattenkrafts el när det blåser mindre. Och det är precis som du säger en Win Win. Den lär betala även kablarna och omformare.

Det dom missade var att britterna inte byggt tillräckligt med vindkraftverk och att britterna inte ordnat fram tillräckligt med elproduktion. Så resultatet har varit att Norska bolagen har sålt nästan hela tiden och sällan köpt. Men får britterna lite swung i vindkraftsbyggandet så blir det nog bra.
Helst skall dom ju få Hinkley Point C färdigt. Men det vet men ju inte när det blir.

Jag instämmer i att britterna behöver bygga ut sin elproduktion, men jag tror inte att vindkraft är den bästa energikällan för att komma bort från fossila bränslen.

Vindraft kan vara en del av en nödlösning, medan man väntar på att Hinkley Point blir färdigt. Sedan behöver britterna komma igång att bygga ut Sizewell. Jag anser att vindkraft kan vara bra, under förutsättning att det får ersätta fossila bränslen. Då kan dom fossila kraftverken stängas av en del av tiden. Däremot anser jag att vindkraft är uselt ifall det används för att ersätta atomkraft. När vindkraft används på det sättet, så skapas efterfrågan på reservkraft när vinden avtar. Och när vattenkraften inte kan möta den ökade efterfrågan, så uppstår sug efter fossila bränslen. Vindkraft är inte vägen bort fossila bränslen.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dock finns det andra privata aktorer. Xlinks t ex. https://xlinks.co/morocco-uk-power-project/

I Marocko kan solkraft vara ett bra alternativ. I Marocko varierar dagens längd inte så mycket mellan årstiderna. Det innebär att solkraften bara skulle behöva energilagring från dag till natt. I norra Europa skulle solkraft kräva energilagring från sommar till vinter.
Citera
2022-08-01, 18:43
  #4648
Medlem
wwrs avatar
Idag: 3 miljarder till stamnätet.

Jag kan inte avgöra om detta är tekniskt nödvändigt som t.ex. akut behov av underhåll. Men om det handlar om att kunna flytta större mängder el från norra till södra Sverige så är det EU-order för att kunna dränera våra resurser snabbare.
Citat:
Regeringen ger klartecken till Svenska kraftnäts begäran att få investera 3,2 miljarder kronor i åtta stamnätsstationer.
https://www.nyteknik.se/energi/stamn...kronor-7035964

https://www.svd.se/a/28EQLa/stamnate...-tre-miljarder
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-01 kl. 18:47.
Citera
2022-08-01, 19:11
  #4649
Medlem
wwrs avatar
I april gick 8 miljarder till stamnätet. Då hänvisade man till detta:
Citat:
Det pågår en grön industriell revolution i norra Sverige
Men efter att ha följt energidebatten lite grand så ställer jag mig allt mer tveksam till våra politikers syften. Den gröna revolutionen verkar heller inte bli av. Northvolt i Skellefteå har t.ex. startat minst sagt trevande.

Jag kan inte bedöma det tekniska tillräckligt väl. Men just nu har vi höga elräkningar pga EU:s gasblockad och att vi är sammankopplande med kontinenten. Man undrar om dessa investeringar i stamnätet kan ha att göra med att vi skall skicka mer energi till kontinenten och höja våra elräkningar ännu mer? Men som sagt, jag kan inte bedöma det rent tekniskt.
Citat:
Grönt ljus för elnätsinvestering på 8,4 miljarder kronor
Publicerad 12 april 2022

Regeringen ger Affärsverket svenska kraftnät tillåtelse att investera 8,4 miljarder kronor i elnätsinvesteringar och kraftstationer längs kusten i Norrland. Investeringarna syftar till att öka kapaciteten i stamnätet för att snabbare kunna möta det nya och mycket stora effektbehov som kommer från industrin i området. Investeringarna gör det även möjligt att ansluta ny vindkraft.

Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet
Grönt ljus för elnätsinvestering på 8,4 miljarder kronor
Publicerad 12 april 2022

Regeringen ger Affärsverket svenska kraftnät tillåtelse att investera 8,4 miljarder kronor i elnätsinvesteringar och kraftstationer längs kusten i Norrland. Investeringarna syftar till att öka kapaciteten i stamnätet för att snabbare kunna möta det nya och mycket stora effektbehov som kommer från industrin i området. Investeringarna gör det även möjligt att ansluta ny vindkraft.

Det pågår en grön industriell revolution i norra Sverige, då behöver vi både mer elproduktion och mer överföringskapacitet. För att möta industriernas behov och nå klimatmålen behöver elnätet byggas ut i en mycket snabb takt. Regeringen ger nu Svenska kraftnät klartecken att arbeta vidare med investeringar för en snabbare utbyggnad av kraftnätet längs Norrlandskusten, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.
https://www.regeringen.se/pressmedde...jarder-kronor/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-01 kl. 19:22.
Citera
2022-08-01, 22:02
  #4650
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tyskland har ju hur många vilande kolkraftverk som helst och hela sydöstra Tyskland är ett enda stort kolfält. Tyska miljövänner tar ledningen i frågan!

"Kriget har även skakat om den brokiga regeringskoalitionen i Berlin, där förbundskansler Olaf Scholz socialdemokrater samsas med liberaler och gröna. Nu planerar Scholz inflytelserika näringsminister Robert Habeck från De gröna, som leder ett ”superdepartement” under vilket även klimat- och energifrågor sorterar, att ta till drastiska åtgärder och öppna gamla kolkraftverk för att rädda energiförsörjningen när Ryssland skruvar ned gasen.

”Det är bittert, men i det här läget nödvändigt för att minska gasförbrukningen”, citeras Habeck i en departementsskrivelse som public service-bolaget ARD har tagit del av.

Staffan Reveman, energianalytiker och konsult åt tyska industrin, tror att beslutet är ”mycket plågsamt” för Habeck att fatta."

https://www.nyteknik.se/energi/tyskl...sk-gas-7034687

Nog ordnar det sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant är det också, att man har ett fjärde kärnkraftsverk som skulle kunna startas upp.., relativt snabbt. Meeen.., det finns inte på horisonten. Hellre kol !

Enligt ett inlägg av Jan Blomgren, så kan även ett 5:e och ett 6:e kraftverk startas upp igen.

Citat från Ledarsidorna.se, 30:e juli 2022:
Joachim Buehler, VD för det tyska inspektionsföretaget TÜV har konstaterat att ”anläggningarna är i utmärkt skick”. Som om detta inte vore nog har ägarna till de tre reaktorer som lades ned 2021 gått ut offentligt och deklarerat att de kan återstarta dem på kort varsel om bara en politisk begäran kommer in. Sammantaget handlar det om elproduktion motsvarande hela Danmark som den tyska regeringen just nu stänger ned av ideologiska skäl, hellre än att använda den för att lindra krisen.
Det är skamligt med alla dessa "gröna" politiker som satsar på fossila bränslen.
Citera
2022-08-01, 22:37
  #4651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Idag: 3 miljarder till stamnätet.

Jag kan inte avgöra om detta är tekniskt nödvändigt som t.ex. akut behov av underhåll. Men om det handlar om att kunna flytta större mängder el från norra till södra Sverige så är det EU-order för att kunna dränera våra resurser snabbare.

https://www.nyteknik.se/energi/stamn...kronor-7035964

https://www.svd.se/a/28EQLa/stamnate...-tre-miljarder

Det är bra att man bygger ut stamnätet om det är mellan norra och södra sverige. Det ger lite mer stabilitet. Dessvärre så har man planer på att bygga upp industri i norra sverige så det ger att det är inte direkt något överflöd av energi som man kan exportera söderut.

Så någonstans måste man avbryta alla industriella projekt. Jag tror att det ändå blir södra som får offra sig då norra sverige rimligtvis hinner starta igång sina industriprojekt innan stamnätet är utbyggt.
Citera
2022-08-01, 22:46
  #4652
Medlem
"Håll tassarna borta från Norrlands låga elpris, M"

"Rör inte våra elprisområden, skriver Centerpartiets Hanna Wagenius, Anne-Li Sjölund, Helena Lindahl och Linda Modig i en replik."

https://www.expressen.se/debatt/hall...laga-elpris-m/

första gången jag håller med en centerpartist

men stureplanscentern har nog andra ideer?
Citera
2022-08-01, 23:18
  #4653
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Håll tassarna borta från Norrlands låga elpris, M"

"Rör inte våra elprisområden, skriver Centerpartiets Hanna Wagenius, Anne-Li Sjölund, Helena Lindahl och Linda Modig i en replik."

https://www.expressen.se/debatt/hall...laga-elpris-m/

första gången jag håller med en centerpartist

men stureplanscentern har nog andra ideer?

Ja, vi diskuterade detta tidigare i tråden.

Det var Moderaterna i söder som kom på med det idiotiska förslaget att ta bort zonindelningen så att även vi i norr kan få ha det lika dåligt som i söder.

Förslaget kanske inte kom från M på toppen av partiet. Men likförbannat kommer idiotförslaget nu att förknippas med M inför valrörelsen.
Citera
2022-08-01, 23:30
  #4654
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt ett inlägg av Jan Blomgren, så kan även ett 5:e och ett 6:e kraftverk startas upp igen.

Citat från Ledarsidorna.se, 30:e juli 2022:
Joachim Buehler, VD för det tyska inspektionsföretaget TÜV har konstaterat att ”anläggningarna är i utmärkt skick”. Som om detta inte vore nog har ägarna till de tre reaktorer som lades ned 2021 gått ut offentligt och deklarerat att de kan återstarta dem på kort varsel om bara en politisk begäran kommer in. Sammantaget handlar det om elproduktion motsvarande hela Danmark som den tyska regeringen just nu stänger ned av ideologiska skäl, hellre än att använda den för att lindra krisen.
Det är skamligt med alla dessa "gröna" politiker som satsar på fossila bränslen.

Tack för en intressant artikel. Det kommer att bli en intressant höst/vinter/vårvinter. För om nu Tyskland stänger sina tre sista kärnkraftverk, hur kommer aptiten hos grannländerna bli med en 15 % sparplan på gas ? (jag länkade tidigare till grannländernas protester) Jag vibbar att någon/några grannländer kommer att börja hävda någon form utav "force majoure" och börja aktivt ransonera el-överföringen när den dagen behövs. (Tyskland tänker inte på våra problem, varför skulle vi offra oss för deras ?)

Med de gröna i Tyskland, så får man nog känslan att det är "nu eller aldrig" man skall lägga ner kärnkraften, för realiteterna börjar sjunka in hos arbetsgivare och andra politiker. För framtiden i grannländerna med kärnkraft, börjar ju se onekligen annorlunda ut. Kan även ske mycket i andra länder över vintern, tex Italien.
Citera
2022-08-02, 14:37
  #4655
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ser en risk med att låta processerna ske samtidigt. Låt säga att vi kopplar bort exporten till Tyskland, och priserna i Sverige dämpas. Då skulle politikerna se det som en anledning att inte skynda sig att bygga nya kraftverk. Det blir bekvämare för politikerna att ge efter för atomkraftens motståndare. Då skulle vi sitta fast i nuvarande läge, men med något lägre elpriser. Vi får inte den snabba och stora utbyggnad som krävs för att komma bort från fossila bränslen.
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar jag just nu så är svensk effekt export:

* Finland 1394+1113 MW = 2507 MW
* Danmark 1183+737 MW = 1920 MW
* Litauen 734 MW
* Tyskland 615 MW
* Polen 604 MW
* Norge 470 MW (Sker dock en del import också).

Vad är det du tänker dig uppnå med att stänga kabeln till Tyskland som utgör ungefär 9% av exporten??

Vad skulle en reduktion av exporten med 9% leda till för något fantastiskt?

Lägg märke till orden "låt säga". Det var ett tankeexperiment på hur politikerna skulle reagera ifall elpriserna skulle sjunka genom minskad export. Jag kan gärna inkludera fler länder än Tyskland i tankeexperimentet. Poängen är densamma. Risken är överhängande att politikerna avstår från att bygga dom atomkraftverk som behövs.
Citera
2022-08-02, 14:45
  #4656
Medlem
Snapcounts avatar
En smula "nykterhet" ifrån Norge, angående det nedlæggningshotade gaskraftverket :

Statnett ber Equinor utsette nedstengningen av gasskraftverket på Mongstad
Statnett ber Equinor videreføre driften av gasskraftverket på Mongstad fram til utredningen om tiltak i kraftkrisen er ferdig.


https://e24.no/olje-og-energi/i/MLzx...t-paa-mongstad

Annars ær det nærmast dagligen rubriker angående strømprisen. Blir nog något mer, ifrån regeringen i den saken. Det "smygs inte undan"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in