2022-08-01, 17:04
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Vilket mord I skanstull? Vad hände där

En tidigare helt frisk VD fick psykos och mördade sin flickvän.
Citera
2022-08-01, 17:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leuko
Om du stryper/kväver någon är du väl ute efter att skada?
Eller tycker du det är normalt vid ett ingripande att behöva strypa en person?
Speciellt när man är överbemannade mot BO i detta fall

Hur vet du att han blev strypt ?

En narkotikapåverkad person som inte känner smärta kan kräva betydligt fler är 2 personer att
lägga ner.
Citera
2022-08-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, om det kan visas att mannen dödats avsiktligt.

Tvärtom, om mannen dödats avsiktligt är det mord. Har han däremot dött utan uppsåt är det dråp.

Och en gång för alla, ordningsvakter och väktare är inte samma sak. Ordningsvakter lyder under polislagen, godkänns och utbildas av polisen.
Väktare godkänns av länstyrelsen och arbetar för bevakningsföretag, de har långt ifrån varken samma skyldigheter eller lagar att luta sig mot som en ov.
Citera
2022-08-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast samma tunnelbanor passerar båda stationerna, de "delas upp" vid Fridhemsplan om det inte har ändrats.

Ja, men menar att det blir en hållplats (ett stopp) mindre om han åkte från Rådmansgatan och skulle hem
Citera
2022-08-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fast om Vtorp skulle åt sitt håll kanske de gjorde sällskap? Och jag tror det är längre till Odenplan T

Vtorp? Och ja det är längre till Odenplan, den kommer efter Rådmansgatan
Citera
2022-08-01, 17:08
Medlem
Citat:
De misstänkta har under måndagens polisförhör nekat till brott.
Vad menar din klient har hänt?

– Det vill jag inte gå in på nu, säger advokat Henrik Hoffman, som företräder en av de misstänkta.

Kammaråklagaren Lucas Eriksson vill inte heller gå in närmare på mannens dödsorsak eller på själva händelseförloppet.

– Inte förrän jag har fått svar från obduktionen, säger han.
https://www.dn.se/sverige/vakter-nekar-till-brott-efter-att-man-avled-efter-ingripande-i-tunnelbanan/

Åklagaren har inte bestämt sig ännu om häktning. Klart dom förnekar brott något annat var inte förväntat.

Citat:
Citat:
– Utredningen fortsätter, vi kommer att hålla ytterligare förhör i morgon, säger han till TT.

Citat:
– Jag kommer inte att gå in på några detaljer kring det. Det finns filmmaterial, det stämmer, säger han till TT.
Senast redigerad av Browser 2022-08-01 kl. 17:10.
Citera
2022-08-01, 17:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmiasma
Vtorp? Och ja det är längre till Odenplan, den kommer efter Rådmansgatan
Precis, närmsta T vart dom än skulle är Rådmansgatan. Och jag minns att anledningen till att jag trodde att Vtorp faktiskt hade viss förstahandsinfo var att, om jag inte är helt ute och åker, Tele2 har/hade ett kontor i Västertorp. Fånigt kanske men för mig passar det ihop
Citera
2022-08-01, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pupit
Tvärtom, om mannen dödats avsiktligt är det mord. Har han däremot dött utan uppsåt är det dråp.

Och en gång för alla, ordningsvakter och väktare är inte samma sak. Ordningsvakter lyder under polislagen, godkänns och utbildas av polisen.
Väktare godkänns av länstyrelsen och arbetar för bevakningsföretag, de har långt ifrån varken samma skyldigheter eller lagar att luta sig mot som en ov.

Ja ja, jag friskade bara upp minnet på åklagarmyndighetens webbplats, men du vet säkert bättre, så kör på det.

Åklagarmyndigheten;

Citat:
Dråp
Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen.
Citera
2022-08-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ett jäkla tjatande om att ordningsvakter inte får döda.

Jag har inte påstått att ordningsvakter får döda trotsiga personer, inte ens insinuerat det.

Däremot kan jag diskutera anledningen till att ordningsvakterna inledde ett ingripande mot mannen om jag finner det intressant.

Ja, jag tycker att det är relevant vad som fick vakterna att agera mot mannen, kan möjligen ge en hint om varför vakterna använde våld öht.

Nej, men det är det som framförs i tråden. Inte rakt ut, mer i stil med "sköter man sig hamnar man inte i trubbel med vakterna". Som att det är OK att bruka övervåld. Jag förstår fullt ut resonemanget, och jag kan köpa att vakter och poliser tar till en tjuvsmäll mot en käftig och dryg person man omhändertagit på rättmätiga grunder. Eller för den delen resonemanget att personer som gång efter annan hamnar i klammeri med rättvisan i någon mån får stå sitt kast när dessa väl skadas eller dödas i ett polisingripande.

Men för den sakens skull tänker jag inte ta ordningsmaktens parti i alla situationer, som många flashbackare gör. I det här fallet har vi fortfarande för lite information för att säga varken bu eller bä. Annat än att det är ett faktum att ordningsvakter har en tvåveckorsutbildning och att många som arbetar i yrket är mobbare och våldsverkare som söker sig till branschen just för att kunna mobba och misshandla folk, medan den döde förefaller vara en vanlig svensson som jobbar med ett hederligt jobb och som inte valt brottets bana.
Citera
2022-08-01, 17:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja ja, jag friskade bara upp minnet på åklagarmyndighetens webbplats, men du vet säkert bättre, så kör på det.

Åklagarmyndigheten;
"Dråp är mord, med förmildrande omständigheter". Så, håller med dig
Citera
2022-08-01, 17:16
Medlem
[quote=OY|81097283]Ja ja, jag friskade bara upp minnet på åklagarmyndighetens webbplats, men du vet säkert bättre, så kör på det.

Ville bara flika in hur det ligger till ist för att förvirra med trådsanningar.
Citera
2022-08-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.dn.se/sverige/vakter-nekar-till-brott-efter-att-man-avled-efter-ingripande-i-tunnelbanan/

Åklagaren har inte bestämt sig ännu om häktning. Klart dom förnekar brott något annat var inte förväntat.
Ja och de skyller garanterat på överdos eller liknande, därför måste åklagaren vänta på obduktionen så det står klart att han inte dog av droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in