2022-08-01, 16:49
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan det ha varit användaren Vtorp ??

Tack. Det verkar stämma.
Citera
2022-08-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Där har du fel. Det krävs inte så speciellt mycket i Sverige för att få någon häktad.

Ingen begäran om häktning har väl gjorts ännu? Om det är så att dom häktas så finns det underlag eftersom just poliser och ordningsvakter inte häktas särskilt ofta. Klart är att dom har något på dom här stolpskotten annars vore dom på fri fot just nu.
Citera
2022-08-01, 16:51
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag kan faktiskt bekräfta att det tog tid för ordningsvakterna att starta igång HLR på personen. Den första patrullen som kom till platsen, där en utav ordningsvakterna är driftchef på CSG, gjorde absolut ingenting på plats. Man tyckte till och med att det var "lugnt" på plats, när snubben ligger livlös på perrongen. Tillslut kommer en annan kollega, och inser att snubben inte andas, och därav påbörjas HLR.

Att allmänhet lägger sig i ett ingripande är inga konstigheter, men vakterna på plats har nog inte lagt någon större vikt på det, då det snarare mer stör än att det faktiskt hjälper något. Har haft flera ärenden där människor kommer fram och påstår sig vara läkare. När man väl har låtit dom ta över har dom bara stått som fån och inte gjort ett skit. Det har snarare handlat om nyfikna idioter som vill spela viktiga utan kunskap.

Då är det ju helt klart fel på företagsrutinerna om de inte direkt kollar hur en medvetslös person mår. Personen kan ju ex börja att spy, kvävas av egna spyor.

Kan OVs ha kännt sig lite i underläge pga BOs sällskap? Jag vet inte hur många de var, men de kan ju har varit fler än OVs i alla fall.
Citera
2022-08-01, 16:51
Medlem
Citat:
Där har du fel. Det krävs inte så speciellt mycket i Sverige för att få någon häktad.
Det är du som är okunnig. De är för det första inte häktade än, för det andra handlar det om misstankegraden, vilket är den näst högsta här, vilket visst innebär att att åklagaren har rejält på fötterna.

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/
Citera
2022-08-01, 16:52
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Anchor låg/ligger (jag var där för mer än 20 år sedan, haha) i mitten av sveavägen, mellan stationerna Hötorget och Rådmansgatan.

Dom hade kunnat gå till Hötorget också.....

Anchor är väl på sätt och vis Norrmalms "Gröna Jägaren".....

Vem av oss var fullast sist nån av oss var på Anchor, för jag minns att den ligger precis mellan nedgångarna till Rådmansgatan
Citera
2022-08-01, 16:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Du vet inte vad du pratar om. Rättspraxis är att en tilltalad inte ska vara frihetsberövad såvida inte särskilda skäl finns.
Om man är frihetsberövad på sannolika skäl innebär det att man 1) antas kunna undanröja bevis för att försvåra utredningen eller 2) fly landet för att undkomma rättvisan.
Lär dig gärna något innan du försöker läxa upp dem som kan mer än dig.
Citera
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
De två OV är enligt uppgifter här födda -98 och nya på jobbet. Det uppges vara en tjej (Irm@) och en kille (@lex)

Så här skriver svt.se nu...

Citat:
De misstänkta är en man i 30-årsåldern och en kvinna i 25-årsåldern.

Men det kanske har framkommit och jag har missat det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
OV ingrep på uppmaning från Polisen, inte som du tycks tro att dom resonerat:
- Fan kolla pundaren där ute på sveavägen. Vi tar och stryper han !

Dom hade noll uppsåt att göra någon illa, enbart se till att han inte skadade någon.

Alla som klagar på Polis och väktare skulle aldrig ens tänka tanken att jobba ett enda pass
med deras arbetsuppgifter.

Om du stryper/kväver någon är du väl ute efter att skada?
Eller tycker du det är normalt vid ett ingripande att behöva strypa en person?
Speciellt när man är överbemannade mot BO i detta fall
Citera
2022-08-01, 16:54
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmiasma
Klart man hade kunnat gå till Hötorget också, men han bodde ju i blackeberg. Då är det mer logiskt att han går dit han gick om han skulle hemåt

Fast samma tunnelbanor passerar båda stationerna, de "delas upp" vid Fridhemsplan om det inte har ändrats.
Citera
2022-08-01, 16:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Vem av oss var fullast sist nån av oss var på Anchor, för jag minns att den ligger precis mellan nedgångarna till Rådmansgatan

Fullast tror jag inte, jag har aldrig varit på Anchor till stängningsdax, . Bytte ställe före stängning.

Men du kan har rätt, jag använde nästan bara nedgång "Stadsbiblioteket", när jag bodde i närheten.
Citera
2022-08-01, 17:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmiasma
Klart man hade kunnat gå till Hötorget också, men han bodde ju i blackeberg. Då är det mer logiskt att han går dit han gick om han skulle hemåt
Fast om Vtorp skulle åt sitt håll kanske de gjorde sällskap? Och jag tror det är längre till Odenplan T
Citera
2022-08-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Stopp på personen? Du måste driva med oss. Stopp på väktarna tror jag du menar. När väktarna inser att mannen tappat medvetandet ringer dom polis och berättar vad hemsk mannen varit på alla sätt i sina attacker mot alla och en var resenärer. Det kallas projektion och på svenska skyller dom ifrån sej.

Ett adekvat agerande skulle i detta läget när mannen tappat medvetandet ha varit att tillkalla ambulans som antagligen kunde åtgärda situationen helt annorlunda och livräddande. Men de två våldsbejakande bufflarna ringer polis och klagar på mannen fast han ligger livlös i deras armar.

Det här har legat i pipeline länge och överraskar nog ingen som studerat dessa pack ända sen dom dök upp och förpestade tillvaron ännu mer för ärliga och nyktra resenärer. Moderaten Kristoffer Tamson bär det yttersta ansvaret för detta dödsfall. Han har beställt dessa tvåveckorsutbildade bufflar till Stockholmarnas T-bana. Bort med asen. Nog nu.
Ordningsvakter EJ väktare. 2 helt skilda yrken vare sig du tror det eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in