2022-08-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tänkte att en möjlighet är ju att han var rejält berusad och ragglade in i någon.
Mjo absolut. Egentligen vet vi inget och det är ju knappast ovanligt att även helt vanliga svenssons kan bete sig stökigt på fyllan.

Jag bara tycker det är märkligt att en del i tråden verkar köpa ordningsvakternas historia rakt av, trots att de är gärningsmän och iomed det per definition partiska och har ett enormt incitament att ljuga eller överdriva.

Isåfall är ju utomstående vittnen en mycket bättre källa.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ordningsvakterna kan ju till och med påstått att mannen faktiskt var narkotikapåverkad (alltså inte bara att de misstänkte det).

VD har ju även sagt att dödsfallet enligt hans information inte hade med ingripandet att göra. Han skulle alltså, enligt Pelle Johanssons uppgifter, dött där och då även om vakterna bara hade tittat på.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/allvarligt-skadad-efter-ingrepp-av-ordningsvakter/

I princip kan man ju annars tänka sig en kombination. Det vill säga att det som ledde fram till dödsfallet var flera omständigheter i kombination. Men ingripandet är i så fall alltså inte en av dessa omständigheter, enligt VD:s information.

Med en sådan usel VD som drar slutsatser kring händelseförlopp han inte har tillräcklig insyn i, och uttalar sig i medicinska frågor han saknar kompetens inom, så kan man ju tänka sig att också andra anställda tenderar att ta sig sådana friheter. Ordningsvakternas utsagor bör tas med en nypa salt. Tur att ingripandet finns på video.

Ja, visst är det uppseendeväckande att vd:n uttalar sig i medicinska frågor, dessutom i ett såpass tidigt skede.

Vad jag förstår har privatpersoner filmat någon del av händelseförloppet, men nog bör även fasta kameror på stationen också snappat upp något?

Ordningsvakterna bör ha varit medvetna om att de filmas, trots det kan de ha brukat kraftigt övervåld, ska bli intressant att få ta del av vad som verkligen hände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avkorkat
Jobbar på akutmottagning och träffat på många män/killar som blivit svårt misshandlade av ov.
Berättat att de släpats in i rum och blivit svårt misshandlade av ett flertal o.v. med bl.a strypgrepp.
Dessa killar jag träffat har inte uppvisat några som helst huliganfasoner, utan haft arbete/ skolgång.
Dags att se över vilka som är anställda som o.v. , och ha bättre utbildningar och tester för hur de agerar i olika situationer, samt även lära sig symtom vid olika sjukdomar.
Det går att säga absolut noll om huruvida en person agerat våldsamt i ett dylikt fall utan att själv varit på plats eller sett övervakningsfilmer. Standardkommentaren att det är världens finaste kille med jobb eller skola säger inte ett skit om hur de faktiskt är i verkligheten, speciellt när droger och alkohol är inblandat.

Jag har all respekt för dig i din yrkesroll men det har tyvärr varit alldeles för många fall med "fina killar" som när det väl kommer till kritan inte klarat av att vistas i möblerade rum.
Citera
2022-08-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatsagym
En polare till mig var på perrongen och det var många som filmade, det borde dyka upp mängder av videor snart om det inte redan gjort det. En tjej sprang fram till ordningsvakterna och sa att hon kunde hjälpa till och att hon jobbade inom vården när han var livlös. När de inte svarade skrek hon att ordningsvakterna måste påbörja hjärt-lungräddning omgående. De sket fullständigt i henne. Flera på perrongen erbjöd sig att hjälpa till. Vakterna totalignorerade alla och lät snubben dö. Ska bli intressant att höra hur de förklarar sitt agerande.
Låter som en Floyd-repris. Om det är sant så bådar det förstås inte gott för de båda ordningsvakterna.
Citera
2022-08-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatsagym
En polare till mig var på perrongen och det var många som filmade, det borde dyka upp mängder av videor snart om det inte redan gjort det. En tjej sprang fram till ordningsvakterna och sa att hon kunde hjälpa till och att hon jobbade inom vården när han var livlös. När de inte svarade skrek hon att ordningsvakterna måste påbörja hjärt-lungräddning omgående. De sket fullständigt i henne. Flera på perrongen erbjöd sig att hjälpa till. Vakterna totalignorerade alla och lät snubben dö. Ska bli intressant att höra hur de förklarar sitt agerande.

Jag tycker att det är märkligt att inte en enda video har sipprat ut än. Varken här eller till media.
Citera
2022-08-01, 15:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Kanske var det så. Däremot får man inte ta död på någon för att denne har trotsat ett annat av SL:s resevillkor heller.

Ett jäkla tjatande om att ordningsvakter inte får döda.

Jag har inte påstått att ordningsvakter får döda trotsiga personer, inte ens insinuerat det.

Däremot kan jag diskutera anledningen till att ordningsvakterna inledde ett ingripande mot mannen om jag finner det intressant.

Ja, jag tycker att det är relevant vad som fick vakterna att agera mot mannen, kan möjligen ge en hint om varför vakterna använde våld öht.
Citera
2022-08-01, 15:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tänkte att en möjlighet är ju att han var rejält berusad och ragglade in i någon.

Har det framgått, om han var ensam eller var tillsammans med några vänner/bekanta?
Citera
2022-08-01, 15:35
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Har det säkert gjort för att "mörklägga myrat med pengar och haft sig

Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag tycker att det är märkligt att inte en enda video har sipprat ut än. Varken här eller till media.

Alltså vad tror du eller vad? SJÄLVKLART respekt till anhöriga
Citera
2022-08-01, 15:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Har det framgått, om han var ensam eller var tillsammans med några vänner/bekanta?

Ett eller 2 trovärdiga inlägg i tråden har uppgivit att de var ett sällskap av kollegor och/eller vänner.

Att BO jobbar/jobbade som IT-expert på ett stort IT-företag, och att sällskapet/kollegor/vänner har filmat hela förloppet.

Att BO varit lite stökig, men endast gentemot personer i/inom sällskapet, där BO ingick men ingen av dem hade påkallat eller behov av någon "hjälp" varken från OVs eller polis.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2022-08-01 kl. 15:42.
Citera
2022-08-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ett eller 2 trovärdiga inlägg i tråden har uppgivit att de var ett sällskap av kollegor och/eller vänner.

Att BO jobbar/jobbade som IT-expert på ett stort IT-företag, och att sällskapet/kollegor/vänner har filmat hela förloppet.

Att BO varit lite stökig, men endast gentemot personer i/inom sällskapet, där BO ingick.

"IT-expert på ett stort IT-företag"

Citera
2022-08-01, 15:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44

Ja, jag återger vad som stått i en annan skribents inlägg.

Om du läste första raden, så framgick det!
Citera
2022-08-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44

Han har enligt linkedin jobbat på tele2 i 21 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in