2022-08-01, 14:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Jaja, men du är bara en hunsad liten stackare som aldrig skulle hamna i konflikt med någon som har lite auktoritet, även om de hade fel i sak. Det är därför du i alla situationer kommer att försvara uniformerad personal oavsett vad. Du kryper efter väggarna när en stor stark OV kommer gåendes på perrongen.

Om du råkar bli överförfriskad någon gång, då kanske du hamnar i klinch med en sådan här ordningsvakt, du får nämligen inte vara för full när du åker tåg. I det läget så kan du, om du har otur, råka på en sådan här anabolapumpad mobbarvakt och åka på stryk. Märk väl att det inte är ett brott att vara berusad, och att det är väldigt godtyckligt huruvida du druckit för mycket eller inte.

Så jo, ordningsvakter omhändertar och misshandlar skötsamt folk hela tiden.

Ingrep ordningsvakterna för att mannen var för full eller att han ens var berusad?

Ingrep de möjligen därför att han trotsade SL resevillkor, till exempel nedanstående;

Citat:
Du får inte ofreda någon eller uppträda störande på annat sätt.
Du får inte uppträda på ett sådant sätt att någon kan bli orolig för att det du gör kan bli farligt eller störa ordningen i trafiken.
Citera
2022-08-01, 14:43
Medlem
Citat:
– Rubriceringen är vållande till annans död, grovt brott, säger kammaråklagare Lucas Eriksson, som leder förundersökningen.
På måndagen hålls förhör med de två ordningsvakterna.
– Det påbörjades förhör med en av de anhållna nu klockan 10. Den andra ska förhöras klockan 13, säger Lucas Eriksson vid lunchtid.

Citat:
Att ordningsvakter frihetsberövas för brottsmisstankar är ovanligt. Om det kan bli aktuellt även med häktning kan åklagaren inte svara på i nuläget.
– Hur utredningen utvecklas får jag ta ställning till när de har hörts. Jag har fått ärendet i dag och har fortfarande en del att sätta mig in i, säger Eriksson.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/allvarligt-skadad-efter-ingrepp-av-ordningsvakter/
Citera
2022-08-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guistha46
Hur i helvete kan man ens placera dessa två nyutbildade snorungar tillsammans på patrull? Dom borde väl ha varit utplacerade med ordningsvakter som är äldre och har mer erferenhet. Vilken jävla skandal. Jag hoppas både vakter och företaget som dom kommer från åker dit. Aldrig i livet att jag tror på att offret dog av nåt hjärtstopp på grund av narkotika, det här dödsfallet är jag helt övertygad om att ordningsvakterna har orsakat. Tvi på dom allihopa !!

Dom är inte nyutbildade iallafall inte ilma. Hon träffade jag på när jag åkte pendeltåg 2020 och då var hon ordningsvakt i lokaltrafiken
Citera
2022-08-01, 14:50
Medlem
Så uppgiften om att BO betett sig berusat samt misshandlat och ofredat människor, kommer alltså endast ifrån ordningsvakterna? Otippat.

Med tanke på att de är MGM så kan vi nog ta den delen med en nypa salt och förlita oss på vittnena istället.
Citera
2022-08-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adustapart
Det betyder att javisst kolla du in i ögon på en sådan psykopatOV en sekund för länge och le skötsamt så får du se vad som händer om du har tur, spiknykter eller ej. Har du tur kanske en annan skötsam OV räddar livet på dig.
OV? Är det vakt? Du menar att vakterna i svensk tunnelbana hoppar på folk hejvilt utan urskiljning? När man ser på teves "Tunnelbanan" så verkar det finnas övervakningskameror ÖVERALLT.
Citera
2022-08-01, 14:53
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Snedfylla eller inte så är det milsvid skillnad på att göra något dumt på fyllan eller bete sig som ett svin och agera våldsamt. Det sistnämnda har långt ifrån alla varit med om. Det handlar där om den minoritet som inte kan hantera alkohol och borde ha vett att avstå.

Det brukar alltid heta att det var världens finaste kille eller att personen ifråga aldrig gjort en fluga förnär när någon i ett sådant här fall får lämna jordelivet. Det säger sällan mycket om hur det faktiskt låg till i verkligheten.
Tror faktiskt väldigt svårt göra en fluga förnär, vågar påstå att det aldrig hänt.
Troligtvis snedfylla ja, han misshandlat folk men det kanske bara knuffat folk och varit dryg? Slog han någon på käften eller så?
Citera
2022-08-01, 14:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märkligt att han ens påstår något sådant, hur kunde han veta?

Ordningsvakterna har möjligtvis meddelat att de misstänker narkotikapåverkan, men det är inte det samma som att den avlidne var det.

Ordningsvakterna kan ju till och med påstått att mannen faktiskt var narkotikapåverkad (alltså inte bara att de misstänkte det).

VD har ju även sagt att dödsfallet enligt hans information inte hade med ingripandet att göra. Han skulle alltså, enligt Pelle Johanssons uppgifter, dött där och då även om vakterna bara hade tittat på.

Citat:
– Utifrån den information vi har nu ska hjärtstoppet handla om hans narkotikapåverkan och inte vara kopplat till ingripandet, säger Pelle Johansson.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/allvarligt-skadad-efter-ingrepp-av-ordningsvakter/

I princip kan man ju annars tänka sig en kombination. Det vill säga att det som ledde fram till dödsfallet var flera omständigheter i kombination. Men ingripandet är i så fall alltså inte en av dessa omständigheter, enligt VD:s information.

Med en sådan usel VD som drar slutsatser kring händelseförlopp han inte har tillräcklig insyn i, och uttalar sig i medicinska frågor han saknar kompetens inom, så kan man ju tänka sig att också andra anställda tenderar att ta sig sådana friheter. Ordningsvakternas utsagor bör tas med en nypa salt. Tur att ingripandet finns på video.
Citera
2022-08-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ingrep ordningsvakterna för att mannen var för full eller att han ens var berusad?

Ingrep de möjligen därför att han trotsade SL resevillkor, till exempel nedanstående;

Kanske var det så. Däremot får man inte ta död på någon för att denne har trotsat ett annat av SL:s resevillkor heller.
Citera
2022-08-01, 14:56
Medlem
Mer.info.007s avatar
Var det meningen att mannen skulle läggas in på fyllecellen?
Citera
2022-08-01, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Bra inlägg. Vi är många som bara gått och väntat på att detta skulle hända. Vem minns inte den gravida mamman till 9-åringen som inte på ett ögonblick kunde hitta sin biljett. Till slut attackerades hon av ett större antal vakter. Jag minns hennes ord när hon släpades till rulltrappan längs det skitiga T-banegolvet: "jag vill inte dö i dag, hör ni det"? Hon kände dödsskräck.Dom våldsbejakande sluskarna släpade iaf med sig kvinnan. Hennes 9-åriga dotter var försvunnen. Nä, dom där jävla misshandelsasen vill vi inte ha i vår T-bana.
Menar du negressen som levde rövare?
Citera
2022-08-01, 14:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Så uppgiften om att BO betett sig berusat samt misshandlat och ofredat människor, kommer alltså endast ifrån ordningsvakterna? Otippat.

Med tanke på att de är MGM så kan vi nog ta den delen med en nypa salt och förlita oss på vittnena istället.

Enligt polisens händelsenotis så ska mannen ha tacklat en kvinna.
Citera
2022-08-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt polisens händelsenotis så ska mannen ha tacklat en kvinna.
Okej, men varifrån kommer den uppgiften då? Ifrån kvinnan själv eller ifrån ordningsvakterna?

På alla andra ställen säger polisen att de fått information om vad som hänt ifrån ordningsvakterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in