Citat:
Ursprungligen postat av
weke96
Jag tvivlar starkt på att det verkligen är en vidare stor andel av de utländska tjejerna som är utsatta för trafficking. Verkligen inget "förmodligen". Har träffat många och det känns mest som mediepåhitt.
Sen har man har ju läst skräckhistorier av svenska tjejer som blivit tvingade till prostitution också.
Jag har aldrig sett några tjejer som tar 500 kr/30 min och 1000/1h.
Om man inte räknar uppenbara bluffar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aggargott
Det är inget mediepåhitt.
Har ibland smsat med vad jag trott varit en vanlig tjej med utländskt påbrå och när man åker dit så öppnar hon dörren och kan inte ett ord svenska - uppenbart en hallick som fixar träffarna.
De annonserar titt som tätt på de största sidorna i Sverige till och från. Ofta kan man lista ut vad det handlar om även med fixade bilder, snygga profiltexter, sms, m.m. Nu begär jag i princip alltid att få prata i telefon med kvinnan jag ska träffa eller köpa cam tillexempel

Det beror väl på vilken definition på "trafficking" som man använder. De flesta av oss tänker oss en person som blivit lurade eller genom våld, hot eller utpressning blivit tvingad att
ofrivilligt prostituera sig i ett främmande land när vi hör ordet "trafficking" och det är ju den bild som prostitutionsmotståndarna också målar upp och vill få oss att tro på. Samtidigt om man lusläser den definition av trafficking som används i många sammanhang (bland annat för att generera statistik) så upptäcker man att den är så listigt formulerat så att i nästan alla sammanhang kan man få det till att vara trafficking om en prostituerad reser från sitt hemland till ett annat land för att sälja sex och får minsta lilla hjälp på vägen.
Den definition som ofta används är ett resultat av en kompromiss och det har varit mycket kamp om hur begreppet "trafficking" ska definieras (Den intresserade kan läsa Jo Doezemas bok "Sex slaves and discourse masters - The construction of trafficking") – dels så vägrar ju många prostitutionsmotståndare att erkänna att det finns kvinnor som frivilligt säljer, dels så har de upptäckt hur retoriskt effektivt det är att få allmänheten att tro att utländska prostituerade är sexslavar som har blivit tvingade, eller lurade, av kriminella ligor. Tvärtom så har de flesta redan sålt sex i hemlandet först men lockas av att de kan få bättre förtjänster genom att komma till ett Västeuropeiskt land.
Weke96 har helt rätt i att det är mediepåhitt om man med "trafficking" menar att de utländska tjejerna är sexslavar ofrivilligt tvingade in i prostitution. Menar man däremot bara det faktum att de har fått hjälp att komma till Sverige och de i Sverige har hjälp av en "hallick" att organisera verksamheten så kan det, med lite hårddragen tolkning, också fås till att vara "trafficking" enligt vissa definitioner av begreppet. I så motto har
Aggargott rätt, men det bör observeras att bara för att en tjej har en hallick eller någon som hjälper till med administration, bokning och annonsering så behöver det inte vara fråga om tvångsprostitution. Tvärtom så finns det forskning som visar att tjejer som har en "hallick" faktiskt tjänar mer och om man läser andra trådar så kan man läsa hur jobbigt många svenska tjejer tycker att administrerandet kring träffar är.